لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۳

وضعیت سلامتی شهروند فرانسوی- ایرلندی زندانی در ایران «خطرناک» است


برنارد فیلن، شهروند فرانسوی - ایرلندی
برنارد فیلن، شهروند فرانسوی - ایرلندی

یک مقام دیپلماتیک فرانسه روز چهارشنبه ۲۸ دی گفت وضعیت سلامتی برنارد فیلن، شهروند فرانسوی - ایرلندی که ماه اکتبر در ایران بازداشت شده است و به گفته خانواده اش در اعتصاب غذا به سر می برد، «خطرناک» است.

خانواده آقای فیلن می‌گویند او که از آغاز سال جدید میلادی اعتصاب غذا کرده بود و حتی داروهای لازم برای بیماری قلبی را کنار گذاشته است از روز دوشنبه اعتصاب غذای خشک را شروع کرده و از نوشیدن آب امتناع می‌کند.

برنارد فیلن، شهروند ۶۴ ساله ایرلندی - فرانسوی که مشاور جهانگردی است و در پاریس زندگی می‌کرد از سوی جمهوری اسلامی به «تبلیغ علیه نظام» و «عکاسی از ماموران انتظامی و امنیتی» متهم شده و در زندان وکیل آباد مشهد زندانی است.

مقام دیپلماتیک فرانسوی افزود:«آقای فیلن از نظر جسمی و روحی بسیار تحلیل رفته و در وضعیت خطرناکی است.» به گفته او، به رغم درخواست های مکرر دولت های فرانسه و جمهوری ایرلند برای آزادی آقای فیلن به دلایل پزشکی، جمهوری اسلامی تاکنون این درخواست را نپذیرتفه است.

خواهر آقای فیلن روز چهارشنبه گفت برادرش بی‌گناه و دلیل بازداشت او غير قابل درک است. او تاکید کرد که به دلایل پزشکی برادرش باید فورا آزاد شود.

خواهر برنارد فیلن گفت: «سلامت و زندگی او به چند روز بستگی دارد. او بی‌گناه است و در ماجرایی که برای ما قابل درک نیست گیر افتاده است. او ایران را خیلی دوست دارد. او ۶۴ ساله و به شدت بیمار است و می خواهد هر چه سریع تر به خانه بازگردد.»

او اضافه کرد: «حدس می زنم او از جمله گروه کثیری از شهروندان اروپایی است که به خاطر اهداف سیاسی که من هیچ اطلاعی از آن ندارم٬ دستگیر و زندانی شده است. این ماجراهای سیاسی به برادرم و ما هیچ ربطی ندارد.»

برنارد فيلن در بخشی از سفر خود در ایران و همزمان با موج اعتراضات گسترده ماه‌های اخیر در شهر مشهد بازداشت شد و در زندان وکيل آباد مشهد زندانی است.

یک شهروند فرانسوی دیگر به نام بنجامین بریه که سال گذشته توسط دستگاه قضایی جمهوری اسلامی به جرم «جاسوسی» به هشت سال زندان محکوم در همین زندان است.

مقام دیپلماتیک فرانسوی گفت: «برنارد فیلن روزی دو بار با تیم بحران وزارت خارجه فرانسه در تماس است و از این طریق پیام های او برای خانواده اش ارسال می شود ولی جمهوری اسلامی درخواست تماس مستقیم بین او و خانواده اش را رد کرده است.»

این مقام افزود که به رغم درخواست‌های مکرر دولت های فرانسه و جمهوری ایرلند اولین ملاقات کارمندان کنسولی فرانسه با آقای فیلن نهایتا در روز ۱۹ دی انجام شد.

برنارد فيلن یکی از ده‌ها شهروند کشورهای غربی است که در ایران زندانی شده‌اند. مخالفان جمهوری اسلامی و گروه‌های مدافع حقوق بشر می‌گویند نهادهای امنیتی ایران و به خصوص سپاه پاسداران از بازداشت، محاکمه و زندانی کردن این افراد به عنوان حربه‌ای برای معامله با دولت‌های غربی سوء استفاده می‌کند.

به رغم مذاکرات جمهوری اسلامی با بریتانیا، فرانسه و آلمان برای احیای برجام موارد دستگیری و محاکمه شهروندان کشورهای غربی و ایرانیانی که تابعیت این کشورها را دارند، افزایش یافته است.

در پی اعتراضات گسترده چهار ماه گذشته در ایران و محکوم کردن سرکوب‌ها از سوی کشورهای غربی، مناسبات جمهوری اسلامی با این کشورها تیره‌تر شده است.

XS
SM
MD
LG