لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۵

مظنون تیراندازی در اوترخت هلند بازداشت شد


 رسانه‌ها می‌گویند، مظنون این حمله مرگبار گوکمن تانیس «یک فرد ۳۷ ساله متولد ترکیه» است.
رسانه‌ها می‌گویند، مظنون این حمله مرگبار گوکمن تانیس «یک فرد ۳۷ ساله متولد ترکیه» است.

رئیس پلیس شهر اوترخت هلند گفته است، مظنون تیراندازی مرگبار روز دوشنبه ۲۷ اسفند که سه کشته و ۹ زخمی برجای گذاشت دستگیر شده است.

رئیس پلیس شهر اوترخت توضیح بیشتری در خصوص مظنون اصلی این تیراندازی ارائه نکرد.

اما رسانه‌ها می‌گویند، مظنون این حمله مرگبار فردی به نام گوکمن تانیس «۳۷ ساله متولد ترکیه» است که در اوترخت هلند بزرگ شده است. او با خودرو از محل تیراندازی گریخته بود.

به نوشته رسانه‌های هلند این فرد «تعادل روحی ندارد» و از مجرمان باسابقه، فروشندگان مواد مخدر و متجاوزان جنسی با پرونده‌ای سنگین است.

در مورد انگیزه او از تیراندازی نیز هنوز گزارشی رسمی اعلام نشده اما پیگیری رسانه‌ها مسئله «انتقام‌جویی» شخصی مرتبط با پرونده تجاوز جنسی توسط گوکمن تانیس را پیش کشیده است.

یک دادستان هلندی نیز می‌گوید این تیراندازی ممکن است به خاطر اختلافات خانوادگی صورت گرفته باشد.

خبرگزاری آناتولی از بستگان فرد مهاجم نقل کرده که ضارب ابتدا به یکی از بستگان خود در تراموا شلیک کرد و با مداخله دیگر سرنشینان مواجه شد.

پیشتر رسانه‌های داخلی هلند گزارش کرده بودند که یگان‌های ضد تروریسم راهی منطقه شده و پلیس نیز در جستجوی فرد یا افراد مظنون است.

بنا بر گزارش‌ها، این تیراندازی در تراموا در یک منطقه مسکونی روی داده و چندین بالگرد برای انتقال مجروحان به بیمارستان به محل اعزام شده‌اند. حال چند تن از مجروحان وخیم گزارش می‌شود.

یکی از شاهدان عینی به خبرنگاران گفته که در محل تیراندازی در تراموا زنی را افتاده بر زمین دیده که در اطراف او درگیری جریان داشته و چند مرد در حال فرار از صحنه بوده‌اند.

پیتر-یاپ آلبرس‌برخ، هماهنگ‌کننده کشوری عملیات ضد تروریسم در هلند، به خبرنگاران گفت که مسئولان هلندی وجود «انگیزه تروریستی» را در این اقدام منتفی نمی‌دانند و درجه وضعیت اضطراری در استان اوترخت، در مرکز هلند، هم‌اینک به درجه ۵ بالا رفته است.

آقای آلبرس‌برخ همچنین گفت که صدای تیراندازی «از چندین محل» در شهر اوترخت شنیده شده است.

پس از این تیراندازی‌ها، احزاب هلند کارزار سیاسی خود را برای رقابت در انتخابات استانی این کشور که قرار بود روز چهارشنبه کلید بخورد به تعویق انداختند.

مارک روته، نخست‌وزیر هلند، می‌گوید که وضعیت در اوترخت هم‌اینک «بسیار نگران‌کننده» است.

مقام‌های شهر اوترخت از ساکنان خواسته‌اند تا اطلاع ثانوی از منازل خود خارج نشوند و درهای خانه‌ها را قفل کنند.

از دانش‌آموزان و دانشجویان نیز خواسته شده در مدارس و دانشگاه‌ها بمانند و تا اطلاع بعدی بیرون نروند.

مقام‌های هلندی نام و سن فرد مظنون را که به گفته آنها متولد ترکیه است اعلام کرده و با انتشار تصویری از او از شهروندان خواسته‌اند تا از فردی با این مشخصات دوری کرده و در مورد او اطلاع‌رسانی کنند.

پلیس آلمان نیز خبر داده که در مرز دو کشور ایست‌بازرسی‌های خود را تقویت کرده و در کمین دستگیر کردن فرد یا افراد مظنون است.

شهر اوترخت با حدود ۳۴۰ هزار نفر جمعیت، چهارمین شهر بزرگ هلند است. موارد قتل و تیراندازی در این شهر و در هلند به طور کل کم است.

هلند کشوری است که در سال‌های گذشته تا حدودی از حملات بزرگی که در اروپا انجام شده، دور مانده، اما انجام این حملات و یا «خنثی‌سازی» آنها در آن کشور سابقه دارد.

در تابستان گذشته یک شهروند ۱۹ ساله افغان که مقیم آلمان بود در منطقه شلوغ و توریستی آمستردام دو گردشگر آمریکایی را با چاقو زخمی کرد؛ پلیس با شلیک گلوله او را زخمی و سپس بازداشت کرد.

در ماه سپتامبر نیز نیروهای امنیتی هلند از بازداشت هفت نفر و «خنثی کردن» یک «حمله بزرگ» به غیرنظامیان خبر دادند و گفتند محموله بزرگی از ابزار و لوازم ساخت مواد انفجاری را پیدا کرده‌اند.

با استفاده از ان‌ار‌س، خبرگزاری‌های آلمان و فرانسه؛ پ.پ
XS
SM
MD
LG