لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۷

فرانسه یکی از متهمان دست ‌داشتن در قتل جمال خاشقجی را بازداشت کرد


جمال خاشقجی دوم اکتبر ۲۰۱۸ در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول توسط گروهی از نیروهای امنیتی سعودی خفه و قطعه‌قطعه شد.
جمال خاشقجی دوم اکتبر ۲۰۱۸ در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول توسط گروهی از نیروهای امنیتی سعودی خفه و قطعه‌قطعه شد.

پلیس فرانسه یکی از اعضای سابق گارد سلطنتی عربستان که متهم به دست داشتن در قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستان، است را بازداشت کرد.

خالد العتیبی روز سه‌شنبه ۱۶ آذر هنگام ورود به فرودگاه شارل دوگل پاریس برای پرواز به ریاض، از سوی پلیس بازداشت شد.

خبرگزاری فرانسه گزارش داده که بازداشت وی به درخواست ترکیه از اینترپل برای دستگیری و استرداد او انجام شده است.

العتیبی ۳۳ ساله پیشتر همراه با ۱۷ نفر دیگر به اتهام دست داشتن در قتل آقای خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول، توسط آمریکا تحریم شده بود.

جمال خاشقجی روز دوم اکتبر سال ۲۰۱۸ برای گرفتن سندی برای ازدواج با خدیجه چنگیز وارد کنسولگری عربستان سعودی در استانبول شد، اما در آن‌جا با گروهی از نیروهای امنیتی سعودی مواجه شد که او را خفه و قطعه‌قطعه کردند.

جسد آقای خاشقجی هنوز یافت نشده است، اما به گفته سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده یک نکته روشن است و آن این که دستور قتل او را ولیعهد سعودی تایید کرده بود.

آقای العتیبی هنگام قتل خاشقجی، در میان نیروهای امنیتی سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول حضور داشت و به درخواست ترکیه تحت تعقیب پلیس اینترپل بود.

رادیو فرانسه گزارش داده که العتیبی با نام واقعی خود به فرانسه سفر کرده بود.

قرار است روز چهارشنبه وی در دادگاه حضور یابد و تصمیم برای استرداد او به ترکیه یا نگهداری در زندان پاریس برای تعیین تکلیف وی گرفته شود.

بازداشت این متهم چند روز بعد از سفر امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه به امارات و همچنین ملاقات وی با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در ریاض، انجام شده است.

آقای مکرون اولین رئیس دولت غربی است که پس از قتل جنجالی جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار و منتقد پادشاهی سعودی، به عربستان سفر کرد.

دولت عربستان دست داشتن محمد بن سلمان در قتل خاشقچی را رد کرده است، اما گزارش‌های اطلاعاتی آمریکا می‌گوید ولیعهد عربستان بر تصمیم‌گیری‌های دولتی نظارت دارد و با توجه به دخالت مستقیم مشاوران و نزدیکان محمد بن سلمان در طرح قتل خاشقجی و حمایت ولیعهد از استفاده از تدابیر خشونت‌آمیز برای ساکت کردن مخالفان در خارج از کشور، طرح قتل خاشقجی به تایید وی رسیده است.

دادستان کل عربستان شهریور سال ۹۹ با صدور احکام حبس علیه هشت متهم در رابطه با قتل جمال خاشقجی، این پرونده را «مختومه» اعلام کرد.

با استفاده از گزارش گاردین، خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG