لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۳

مقام قضایی از صدور حکم قصاص برای متهم ردیف اول پرونده بنیتا خبر داد


سرپرست دادگاه‌های کیفری یک استان تهران خبر داد که متهم ردیف اول پرونده قتل «بنیتا»، دختر هشت ماهه، به قصاص و متهمان ردیف دوم و سوم به زندان و شلاق محکوم شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، محسن افتخاری روز شنبه اول مهر، اعلام کرد که دادگاه متهم ردیف اول این پرونده را به قصاص و «مجازات‌های تکمیلی» و متهمان ردیف دوم و سوم پرونده را به زندان و شلاق محکوم کرده است.

آقای افتخاری به جزئیات «مجازات‌های تکمیلی» تعیین شده برای متهم ردیف اول و میزان زندان و شلاق تعیین شده برای متهمان ردیف دوم و سوم اشاره‌ای نکرده است.

پیش از این غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه، اعلام کرده بود که حکم زندان صادر شده برای متهم ردیف دوم پرونده «نسبتاً سنگین» است.

دادسرا اتهام قتل را برای متهم ردیف دوم این پرونده وارد ندانسته و قرار«منع پیگرد از قتل» صادر کرده بود که خانواده «بنیتا» به این حکم اعتراض کرده بودند.

در این زمینه جعفر کوشا، وکیل خانواده بنیتا، چهارشنبه هفته گذشته اعلام کرده بود که این اعتراض «به قوت خود باقی است».

به گفته آقای کوشا، بر اساس نظر دادگاه قرار شده پرونده متهم ردیف دوم برای کامل شدن تحقیقات به دادسرای امور جنایی ارجاع شود.

روز پنج‌شنبه ۲۹ تیرماه، دو نفر هنگامی که پدر «بنیتا» قصد بستن در پارکینگ را داشت، خودروی او را به همراه دخترش دزدیدند. این خودرو روز چهارم مرداد در پاکدشت در نزدیکی تهران و در حالی که «بنیتا» جان خود را از دست داده بود، پیدا شد.

سارقان پس از بازداشت اعلام کردند که خودرو را پس از باز کردن ضبط صوت آن، در حالی که کودک در آن بوده، به حال خود رها کرده‌اند.

متهم ردیف دوم این پرونده گفته است که چند ساعت پس از رها کردن خودرو، به کلانتری خاتون‌آباد پاکدشت مراجعه کرده و پلیس را در جریان حادثه قرار داده است.

او همچنین گفته بود که روز سه‌شنبه هفته بعد از ربوده شدن خودرو، نیز از یکی از دوستانش خواسته تا این موضوع را تلفنی به پلیس اطلاع دهد اما به این گزارش‌ها توجهی نشده است.

هر چند سخنگوی نیروی انتظامی این گفته‌ها را تکذیب کرده اما دادستان تهران تأیید کرده بود که محل پارک خودروی سرقت شده حامل «بنیتا»، دختر هشت ماهه، توسط فردی تلفنی به پلیس اطلاع داده شده بود و «انتظار می‌رفت» پلیس «زودتر» اتومبیل را کشف می‌کرد.

روزنامه شرق هم درباره سوابق متهمان نوشته بود: «هر دو متهم، سارق داخل خودرو هستند و یکی از آنها مجرم سابقه‌دار در زمینه سرقت خودرو بوده است که مدتی قبل دستگیر شده و پس از رسیدگی‌های قانونی و مراجعه ١٣٠ شاکی طبق روال قانون با وثیقه آزاد شده بود».

چند وب‌سایت نیز خبر داده بودند که این فرد با قرار کفالت آزاد شده است.

اما سخنگوی قوه قضائیه، این گزارش‌ها را رد کرده و گفت که فرد مورد نظر «۱۲ مورد» سرقت انجام داده و پس از ۱۴ ماه زندان با وثیقه ۱۶۰ میلیون تومانی آزاد شده است.

جان باختن «بنیتا» و همچنین موضوع آزار جنسی و قتل آتنا اصلانی، دختر ۷ ساله اهل پارس‌آباد مغان در استان اردبیل، بازتاب زیادی در رسانه‌های ایران داشت.

آتنا اصلانی در ۲۸ خرداد به قتل رسید و جسد او ۲۰ روز بعد در پارکینگ مغازه قاتل پیدا شد. متهم به قتل آتنا اصلانی به اتهام «قتل» و «تجاوز جنسی»، صبح روز چهارشنبه ۲۹ شهریور ماه اعدام شد.

این فرد روز چهارشنبه یکم شهریور، در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم، اعترافات قبلی خود درباره قتل و «تجاوز» را انکار کرده و گفته بود که اعترافات قبلی‌اش «تحت فشار»انجام شده است.

پس از قتل آتنا نیز چندین گزارش مربوط به کودک آزاری و آزار جنسی کودکان در رسانه‌های ایران منتشر شد.

در همین حال رئیس اورژانس اجتماعی کشور از پنهان ماندن برخی از موارد آزار جنسی کودکان خبرداده و گفته بود که از حدود ۲۷ هزار گزارش آزار کودکان به این مرکز در سال گذشته، حدود دو درصد مربوط به آزار جنسی بوده است.

با این حال ایرج حریرچی، قائم مقام وزیر بهداشت، گفته است که در ایران هیچ آماری در مورد سوء‌استفاده جنسی از دختربچه‌ها وجود ندارد.

او همچنین اعلام کرده بود که ۷۵ درصد کودک‌آزاری‌ها در ایران توسط اعضای خانواده صورت می‌گیرد.

پس از انتشار گزارش‌ها درباره قتل آتنا اصلانی، برخی مقام‌های ایران از جمله شهیندخت مولاوردی، معاون وقت رئیس جمهور در امور زنان، بر لزوم آموزش خانواده‌ها و کودکان برای جلوگیری از آزار جنسی تأکید کرده‌اند.

پیش از این، سرپرست دفتر اجتماعی استانداری تهران خبر داده بود که برای نخستین بار، طرح «پیشگیری از آزارهای جنسی کودکان» در استان تهران تهیه شده و در این طرح معلمان و آموزش‌یاران پیش دبستانی و مهدکودک‌های استان تهران آموزش خواهند دید.

این مقام استانداری تهران نهم خرداد نیز با اشاره به تهیه این طرح گفته بود که هدف از تدوین آن «آموزش بخش بزرگی از جامعه دانش‌آموزی و کودکان استان برای پیشگیری و محافظت از آزارهای جنسی است».

XS
SM
MD
LG