لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۷

یک متهم پرونده صندوق فرهنگیان «با ۵۰۰ میلیارد بدهی از ایران گریخته است»


یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی می‌گوید یکی از متهمان پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان «با ۵۰۰ میلیارد تومان بدهی٬ از ایران گریخته است».

جبار کوچکی‌نژاد٬ روز دوشنبه هشتم آبان این موضوع را در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایلنا بیان کرده است.

آقای کوچکی‌نژاد درباره آخرین وضعیت پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان گفته است که «بیش از ۲۰ نفر» در ارتباط با این پرونده بازداشت شده و به زندان افتاده بودند که «اکنون با وثیقه بیرون آمده و متعهد شده‌اند که پول‌ها را برگردانند».

آن‌طور که این نماینده مجلس گفته است، این افراد در حال حاضر «در تلاش هستند به تعهدی که برای برگرداندن مبالغ داده‌اند، عمل کنند».

اردیبهشت‌ماه سال جاری نیز مهدی نیکدل٬ مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان، گفته بود برخی بدهکاران بانکی این صندوق که «افرادی متمول» بوده‌اند، برای «تبدیل اموال خود به پول و پرداخت معوقات» آزاد شده‌اند.

با این حال به گفته جبار کوچکی‌نژاد٬ «تعدادی» از متهمان پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان «از جمله آقای میم از کشور گریخته‌اند».

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس٬ بدون به نام این فرد٬ اضافه کرده که وکیلِ وی٬ «قرار است ترتیبی صورت بدهد که نامبرده به کشور بازگشته و نسبت به بازگرداندن حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومانی که به او مربوط است، اقدام کند».

او خردادماه سال جاری نیز اعلام کرده بود که تاکنون چند متهم مرتبط با این پرونده٬ «هنگام خروج از کشور» بازگردانده شده‌اند.

جبار کوچکینژاد با اعلام این موضوع خواستار مراقبت از متهمان این پرونده تا تعیین تکلیف آنها در دادگاه شده و افزوده بود که «تاکنون چند نفر متهم مرتبط با پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان را از هواپیما پایین آورده و برگردانده‌اند».

به گزارش ایلنا٬ کوچکی‌نژاد با اشاره به «باز» بودن این پرونده٬ احتمال داده که در صورت به دست آمدن «سرنخ‌های جدید»، افراد دیگری نیز «بازداشت [شده] و مورد بازجویی قرار گیرند».

صندوق ذخیره فرهنگیان بیش از ۸۰۰ هزار عضو وابسته به وزارت آموزش و پرورش دارد و از سپرده‌های ماهیانه فرهنگیان به آنان سود سالانه پرداخت می‌کند.

نخستین بار در شهریور ماه سال ۹۵ (سپتامبر ۲۰۱۶)، حسین مقصودی نماینده سبزوار در مجلس که خود سابقه معلم بودن دارد، از فساد مالی در این صندوق خبر داد و رقم این تخلف مالی را ۸ هزار میلیارد تومان اعلام کرد.

در این زمینه روزنامه وقایع اتفاقیه در گزارشی با اشاره به بودجه سالانه ۲۶ هزار میلیارد تومانی وزارت آموزش و پرورش، نتیجه‌گیری کرده بود که میزان این تخلف مالی نزدیک به یک سوم بوده این وزارتخانه است. گرچه اکنون جبار کوچکی‌زاده ابعاد این فساد مالی را بسیار بیشتر از این مقدار و حدود ۱۴ تا ۱۵ هزار میلیارد تومان ذکر کرده است.

در زمینه این تخلفات مالی جناح‌های مختلف سیاسی در ایران یکدیگر را به دست داشتن در آن متهم می‌کند، به طوری که محمود صادقی نماینده اصلاح‌طلب مجلس گفته است که این تخلفات بین سال‌های ۸۶ تا ۹۲ و در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد رخ داده و در سال ۹۲، هنگام تحویل صندوق به دولت روحانی مشخص شده که این صندوق «چهار هزار میلیارد تومان دارایی معدوم‌الوصول داشته است».

در مقابل با توجه به آنکه شهاب‌الدین غندالی، رئیس پیشین این صندوق که در ارتباط با این فساد مالی دستگیر شده، از مدیران منصوب شده در دولت حسن روحانی است، اصولگرایان دولت روحانی را مقصر می‌دانند و از این موضوع از جمله در مناظر‌ه‌های انتخاباتی امسال علیه دولت روحانی استفاده شد.

مجلس در آبان ماه گذشته به تحقیق و تفحص در مورد این پرونده رأی داد و آقای کوچکی‌زاده وعده داده که این نتیجه این تحقیق و تفحص به‌زودی در صحن علنی مجلس ارائه خواهد شد.

XS
SM
MD
LG