لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۷

جدایی موفقیت‌آمیز دوقلوهای به هم چسبیده در اسرائیل


تصویری از دوقلوها پس از عمل جراحی موفقیت‌آمیز آن‌ها
تصویری از دوقلوها پس از عمل جراحی موفقیت‌آمیز آن‌ها

دو نوزاد دختر که از بدو تولد از ناحیه پشت سر به یکدیگر چسبیده بودند، در یک عمل جراحی ۱۲ ساعته در بیمارستانی در اسرائیل از یکدیگر جدا شدند.

این دو دختر یک‌ساله پس از جدایی موفقیت‌آمیز از یکدیگر، سرانجام صورت یکدیگر را دیدند.

تصاویری از دو نوزاد در یک بستر و در حالی که به یکدیگر لبخند می‌زنند و صورت هم را لمس می‌کنند، منتشر شده است که ظاهرا راحتی نفس کشیدن و آسودگی آن‌ها را القاء می‌کند.

این عمل جراحی روز یکشنبه ۱۴ شهریور در بیمارستان سوروکا در شهر جنوبی بئرشبع انجام شد. حال دو دختر رضایت‌بخش توصیف شده است.

الداد سیلوراشتاین، مسئول بخش جراحی پلاستیک در این مرکز پزشکی گفت نوزادان بدون وصل شدن به تجهیزات، به راحتی نفس می‌کشند و به طرزی شادی‌آوری غذا خورده‌اند.

جدایی دو قلوهای به هم چسبیده از پشت مغز، با مشارکت تیم‌های متعدد جراحان انجام شد. غیر از پزشکان اسرائیل، شماری از جراحان کشورهای پیشرفته نیز از راه دور در این عمل مشارکت داشتند.

دکتر عوض جیلانی، جراح مغز و اعصاب در بیمارستان گریت اورموند در لندن، به خبرنگاران گفت تمامی روند جراحی به خوبی پیش رفت و یک تیم عالی در این موفقیت مشارکت داشت.

ابتدا جمجمه دو نوزاد از یکدیگر جدا شد و سپس تیم دوم جراحی پیوند بافت‌‌های جمجمه را انجام داد.

از چند هفته بعد از تولد، و در حالی که تیم‌های پزشکی برای جراحی برنامه‌ریزی می‌کردند، بادکنک‌های سیلیکونی در سر آن‌ها کار گذاشته و باد شد تا پوست سر نوازدان را کش بدهد.

هدف از کار گذاشتن بادکنک‌های سیلیکونی در سر دو نوزاد این بود که پس از جدایی جمجمه‌ها و بازسازی بافت آن، با این پوست روی بخش جدا شده را بپوشانند و رفته رفته شکل طبیعی جمجمه را بیابند.

نام دو نوزاد و والدین آ‌ن‌ها فعلا اعلام نشده است.

این جراحی در اسرائیل تا کنون سابقه نداشت. رسانه‌ها از فریادهای شادی تیم‌های پزشکی پس از موفقیت عمل و در آغوش کشیدن یکدیگر خبر داده‌اند.

جدایی دوقلوهای چسبیده از مغز به یکدیگر تا حال تنها ۲۰ بار در جهان انجام شده است.

یکی از آخرین موارد موفق، جدایی صفا و مروه، دو دختر بچه پاکستانی بود که از ناحیه بالای مغز به یکدیگر چسبیده و دوران زندگی قبل از جدایی را در تختی به صورت برعکس می‌خوابیدند. صفا و مروه در سومین عمل جراحی، در سال ۲۰۱۹ در سن دو سالگی در بیمارستانی در لندن از یکدیگر جدا شدند.

به نظر می‌رسد جراحان بریتانیایی که صفا و مروه را از یکدیگر جدا کردند، همان پزشکانی هستند که در عمل جراحی اسرائیل مشارکت موفقیت‌آمیز داشته‌اند.

برای مردم ایران، جدایی لاله و لادن بیژنی، دوقلوهای به هم چسبیده از ناحیه مغز در جریان عمل جراحی در سال ۱۳۸۲، یک خاطره تلخ پس از سال‌ها زندگی این دو خواهر بود.

لاله و لادن در ۲۹ سالگی و در حالی که زندگی دشوار اما موفقی را از نظر علمی پشت سر گذاشته بودند، در یک جراحی ۵۲ ساعته که به شدت بغرنج و با شرکت یک تیم ۱۲۵ نفره پزشکی در سنگاپور انجام شد، جان دادند. پزشکان نتوانستند هیچ کدام از آن‌ها را نجات دهند.

مرگ لاله و لادن، که والدین اصلی آن‌ها نیز آن دو را در نوزادی رها کرده بودند اما یک پزشک انساندوست آن دو را به دختری خود پذیرفته بود، قلوب ایرانیان را تکان داد و ده‌ها هزار تن تیرماه ۱۳۸۲ در خاکسپاری پیکر آن‌ها در فیروزآباد شیراز، محل زندگی والدین اصلی آن‌ها، شرکت کردند.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌ها و رسانه‌های اسرائیل/ف.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG