لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۴

بازگشایی آنلاین کلاس‌های درس در اوکراین


چند دختر دانش‌آموز در پناهگاه مدرسه خود در نزدیکی کی‌یف سرگرم انجام تکالیف مدرسه هستند.
چند دختر دانش‌آموز در پناهگاه مدرسه خود در نزدیکی کی‌یف سرگرم انجام تکالیف مدرسه هستند.

در میان کشتار گسترده و آوارگی بسیاری از خانواده‌های اوکراینی در پی حمله روسیه، دولت اوکراین اعلام کرد که تحصیلات کودکان و نوجوانان اوکراینی باید ادامه یابد و از دوشنبه مدارس به صورت آنلاین کار خود را از سر گرفته‌اند.

مشاور وزارت آموزش و علوم اوکراین در گفت‌وگو با رادیوفردا توضیح داده است که فراهم کردن شرایط تحصیلی در این کشور جنگ‌زده با چه مشکلاتی همراه است.

از ۲۴ فوریه اولین روز حمله گسترده روسیه به اوکراین و به مدت دو هفته، مدارس و دانشگاه‌ها در اوکراین به اجبار تعطیل شده بود اما از دوشنبه روند تحصیلی در این کشور عمدتاً از طریق آنلاین از سرگرفته شد.

یکی از کلاس‌های درس یک مدرسه محلی در روستایی در نزدیکی کی‌یف که بر اثر بمباران هوایی آسیب دیده است.
یکی از کلاس‌های درس یک مدرسه محلی در روستایی در نزدیکی کی‌یف که بر اثر بمباران هوایی آسیب دیده است.

در این زمینه مقرر شده چند کانال تلویزیزونی اوکراینی در نیمه اول روز ویدئوهای آموزشی پخش ‌کنند. وزارت آموزش و علوم اوکراین پایگاه ویژه اینترنتی با عنوان مدرسه سراسری اوکراینی دایر کرده و ویدئوهای تحصیلی کلاس پنجم تا یازدهم در این پایگاه اینترنتی در دسترس است. از این طریق دانش‌آموزانی که همراه با خانواده‌هایشان به خارج از اوکراین پناه برده‌اند نیز امکان دسترسی به برنامه تحصیلی اوکراینی را دارند.

البته در بسیاری از کشورهای اروپایی کلاس‌های ویژه نیز برای کودکان پناهجوی اوکراینی در نظر گرفته شده. وزارت آموزش و علوم اوکراین به مدارس توصیه کرده در کنار برنامه تحصیلی خدمات روانشناسی برای کودکان و نوجوانان پناهجو ارائه شود. تمام امتهحانات پایان سال لغو شده

الگ یرسکو، مشاور وزیر آموزش و علوم اوکراین، به رادیو فردا می‌گوید سرپا نگه داشتن سیستم آموزشی بخشی از مقاومت اوکراین در مقابل تهاجم روسیه است:

«والدین در خط مقدم جبهه هستند تا آینده بچه‌هایشان به مخاطره نیفتد. کودکان‌ و نوجوانان باید به تحصیلات خود ادامه دهند و وظیفهٔ همهٔ ما این است که برای‌شان شرایط تحصیلی را فراهم کنیم. تمام تلاش‌‌مان بر آن متمرکز است که اجازه ندهیم در هیچ زمینه‌ای روسیه زندگی‌مان را مختل کند. مردم اوکراین نشان داده‌اند تسلیم روسیه نخواهند شد. سیستم آموزشی در کشورمان با چالش‌های متعدد روبه‌روست اما مطمئنیم همهٔ مشکلات به‌مرور حل می‌شود. تصمیم‌مان قطعی‌ست: کودکان و نوجوانان اوکراینی نباید از تحصیل محروم شوند.»

یک خانواده پناهجوی اوکراینی که در مدرسه‌ای در شرق لهستان اسکان داده شده‌اند.
یک خانواده پناهجوی اوکراینی که در مدرسه‌ای در شرق لهستان اسکان داده شده‌اند.

براساس بیانیه وزارت آموزش و علوم اوکراین، دوشنبه در سیزده استان کشور، تمام مدارس اکثراً به صورت آنلاین کلاس‌ها را برگزار کردند؛ در هشت استان برخی از مدارس فعال شده‌اند و در چهار استان تعطیلات اجباری تمدید شد.

الگ یرسکو مشاور وزیر آموزش و علوم اوکراین توضیح می‌دهد که مشکلات عمده برای تحصیلات در شرایط جنگی در اوکراین چیست:

«در این مرحله برای شاگردان کلاس‌های اول تا یازدهم کلاس‌های آنلاین برگزار می‌شود. اگر خانواده‌ای تجهیزات فنی لازم را در اختیار نداشته باشد، باید به نزدیک‌ترین مدرسه مراجعه کند و در آنجا امکانات فنی لازم ارائه خواهد شد. تمام کلاس‌های آنلاین هم ضبط می‌شود. از مشکلات برگزاری کلاس‌های آنلاین، قطع اینترنت و همچنین آژیرهای اخطار هوایی و ضرورت رفتن به پناهگاه است. تصمیم گرفته‌ایم که معلم همان روز پس از برقراری امنیت نسبی توضیحات لازم را به شیوه ویدئویی ضبط کند و از طریق شبکه‌های اجتماعی و یوتیوب در اختیار شاگردان قرار دهد.»

یکی از مدارس ویران شده بر اثر تهاجم نظامی روسیه در چرنیهیف در شمال اوکراین
یکی از مدارس ویران شده بر اثر تهاجم نظامی روسیه در چرنیهیف در شمال اوکراین

او همچنین به مشکل تأمین معلم و نیز عدم امنیت دانش‌آموزان در مناطق مختلف اوکراین اشاره می‌کند:

«یکی دیگر از مشکلات، نیاز به جایگزینی معلمان مرد بود زیرا اکثر آنها به جبههٔ رفته‌اند. اما عمده‌ترین مسئله عدم امنیت کودکان در بسیاری از استان‌های اوکراین است. از هم‌اکنون کلاس‌های اضافی و کمک روان‌شناس برای‌ دانش‌آموزانی که امکان تحصیل ندارند در نظر گرفته شده. آموزش عالی هم به صورت آن‌لاین ازسرگرفته می‌شود. فعلاً بزرگ‌ترین مشکل‌مان، مهد کودک‌هاست چراکه در بسیاری از شهرها ساختمان‌های مهدکودک به خوابگاه پناهجویان تبدیل شده در عین حال برای حل این مسئله هم تلاش می‌کنیم.»

مطابق آمار سازمان بهداشت جهانی، طی ۱۹ روز تهاجم روسیه، بیش از ۱۸ میلیون شهروند اوکراین آسیب دیده‌اند؛ ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر آواره شده‌اند و حدود سه میلیون تن به کشورهای خارجی پناه برده‌اند. طی ۱۹ روز جنگ ۹۰ کودک کشته و بیش از ۱۰۰ کودک زخمی شده‌اند.

  • 16x9 Image

    آنا رایسکایا

    آنا رایسکایا گزارشگر رادیوفرداست که ضمن پوشش گزارش‌های روسیه، و اوکراین، خبرها و موضوعات مرتبط با ایران در این کشورها را گزارش می‌دهد.

XS
SM
MD
LG