لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۴

اوپک‌ و کشورهای هم‌پیمان آن بر سر افزایش روزانه ۲.۱ میلیون بشکه تولید نفت توافق کردند


نماد سازمان کشورهای صادرکننده نفت موسوم به «اوپک»
نماد سازمان کشورهای صادرکننده نفت موسوم به «اوپک»

۲۳ عضو مجموعه اوپک و کشورهای هم‌پیمان آن به رهبری روسیه در اجلاس مشترک روز سه‌شنبه ۱۱ خرداد توافق کردند که تولید روزانه نفت را از ماه مه تا ژوئیه، ۲.۱ میلیون بشکه افزایش دهند.

البته این تصمیم در اجلاس قبلی اوپک و کشورهای هم‌پیمان (اوپک‌پلاس) در ماه آوریل گرفته شده بود و در اجلاس روز سه‌شنبه بدون تغییر ماند؛ اگرچه انتظار می‌رفت با بهتر شدن وضعیت تقاضای جهانی نفت، بیشتر از این میزان به تولید نفت مجموعه اوپک‌پلاس افزوده شود.

این مجموعه ماه گذشته افزایش تولید نفت داشت و قرار است دوباره در ماه ژوئن روزانه ۳۵۰ هزار بشکه و در ماه ژوئیه روزانه ۴۴۰ هزار بشکه تولید نفت این مجموعه افزایش یابد. عربستان هم که به‌صورت داوطلبانه یک میلیون بشکه بیش از سهم خود از تولیدش کاسته بود، تا پایان ژوئیه به‌صورت تدریجی تولید خود را به همین میزان افزایش خواهد داد.

به طور کلی طی ماه‌های مه تا ژوئیه ۲.۱ میلیون بشکه به تولید روزانه نفت این مجموعه اضافه می‌شود.

اوپک و کشورهای هم‌پیمان آن (اوپک‌پلاس) پارسال در پی شیوع کرونا و کاهش چشمگیر تقاضای جهانی نفت، توافق کردند که تولید روزانه خود را ۹.۷ میلیون بشکه در روز کاهش دهند.

طی ماه‌های گذشته با بهتر شدن تقاضای جهانی نفت، این مجموعه تولید خود را با احتیاط افزایش داده بود. با ورود ۲.۱ میلیون بشکه تولید روزانه بیشتر نفت توسط اوپک‌پلاس، هنوز سطح کاهش تولید ۲۳ عضو این مجموعه ۵.۸ میلیون بشکه در روز خواهد بود.

با بهتر شدن وضعیت شیوع کرونا در اروپا و آمریکا، همچنین لغو بسیاری از محدودیت‌های مسافرتی، تقاضای نفت در جهان بهبود یافته و قیمت نفت نیز در روز سه‌شنبه به ۶۸ دلار رسید که ۳۰ دلار بیشتر از ابتدای سال ۲۰۲۱ است. آوریل پارسال قیمت نفت برنت زیر ۲۰ دلار بود؛ موضوعی که کشورهای اوپک‌پلاس را وادار به کاهش چشمگیر تولید نفت کرد.

با این‌حال، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده است که این مجموعه در اجلاس روز سه‌شنبه تصمیمی برای میزان افزایش تولید نفت در ماه‌های بعد از ژوئیه نگرفت.

در کنار بهتر شدن وضعیت شیوع کرونا در بسیاری از کشورها، برخی دیگر از کشورهای مصرف‌کننده عمده نفت مانند هند با شیوع گسترده کرونا و محدودیت‌های اجتماعی مواجه هستند. از طرف دیگر احتمال می‌رود که تحریم‌های ایران لغو شود و صادرات نفت آن به شکل چشمگیری افزایش یابد.

خبرگزاری رویترز گزارش داده که احتمالا ایران تا چند ماه آینده بیش از یک میلیون بشکه به صادرات نفت خود بیفزاید.

متوسط صادرات روزانه نفت ایران در سال گذشته خورشیدی ۳۲۰ هزار بشکه بود، اما در چهار ماه ابتدایی سال به ۶۵۰ هزار بشکه افزایش یافت؛ اگرچه خبرگزاری رویترز بر اساس اطلاعات اولیه و برخی منابع گزارش داده که احتمالا صادرات نفت ایران در ماه گذشته میلادی، مه، به صفر رسیده است. این گزارش، علت امر را کاهش خرید نفت از سوی چین عنوان کرده است.

بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، نیز روز سه‌شنبه پس از پایان هفدهمین نشست وزیران نفت و انرژی مجموعه اوپک‌پلاس گفت به‌رغم اینکه نشست هفدهم برآورد بهتری از وضع اقتصادی نسبت به نشست پیشین داشت، باز هم تصمیم گرفت تولید در ماه‌های آتی افزایش (بیشتری) پیدا نکند.

ایران، ونزوئلا و لیبی از توافق کاهش تولید نفت اوپک‌پلاس معاف هستند.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، آسوشیتدپرس، صدا و سیما، رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG