لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۸

با «نرمش موضع ایران» اوپک به توافق افزایش تولید نزدیک می‌شود


خبرگزاری رویترز گزارش داده‌است که اگرچه ایران در ابتدا مخالف هر گونه افزایش تولید نفت اوپک بود، اما با نرمش در موضع این کشور، اعضای سازمان به توافق افزایش تولید نزدیک می‌شوند.

این گزارش با استناد به منابع آگاه می‌افزاید که ایران روز پنج‌شنبه ۳۰ خردادماه موضع خود را مقداری نرم‌تر کرده‌است. بر اساس این گزارش اعضای اوپک در حال توافق بر افزایش روزانه یک میلیون بشکه تولید نفت اوپک هستند و ایران نیز می‌تواند با پیش‌شرط‌هایی با این تفاهم موافقت کند.

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت، روز سه‌شنبه گفته بود با پیشنهاد روسیه و عربستان سعودی برای افزایش تولید مخالف است اما روز چهارشنبه گفت میزان افت تولیدی که بیشتر از تعهد اوپک بود، می‌تواند جبران شود.

اعضای اوپک و برخی دیگر از تولیدکننده‌های نفت به رهبری روسیه توافق کرده بودند که از ابتدای سال گذشته میلادی تا پایان سال جاری میزان تولید روزانه خود را ۱٫۸ میلیون بشکه در روز کاهش دهند.

اما آمارهای بین‌المللی که در گزارش روز پنج‌شنبه خبرگزاری بلومبرگ نیز بازتاب یافته، حاکی است که در عمل میزان کاهش تولید نفت ۲٫۸ میلیون بشکه در روز بوده‌است. به عبارتی این کشورها در عمل روزانه یک میلیون بشکه بیشتر از میزان تعهد خود از تولیدشان کاسته‌اند.

عمده علت سقوط تولید نفت این کشورها به زیر سطح میزان تعهد، کاهش پیاپی تولید نفت ونزوئلا طی دو سال گذشته بوده‌است، بطوری که بر اساس آمارهای اوپک، تولید روزانه این کشور از ژانویه سال ۲۰۱۷ تا کنون بیش از ۴۵ درصد کاهش یافته و به زیر ۱٫۴ میلیون بشکه در روز رسیده‌است.

آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرده‌است که تولید روزانه این عضو اوپک تا پایان سال آینده ۵۵۰ هزار بشکه دیگر کاهش یابد.

در حالی که کشورهای عمده خریدار نفت مانند آمریکا، چین و هند از عرضه پایین و قیمت بالای نفت شکایت دارند، اعضای اوپک قرار است روز جمعه بر سر میزان تولید نفت تصمیم بگیرند.

روسیه که از اعضای اوپک نیست، اما به توافق کاهش تولید پیوسته بود، می‌گوید که نیاز به افزایش تولید روزانه ۱٫۵ میلیون بشکه است. عربستان نیز می‌گوید که حداقل یک میلیون بشکه باید به تولید نفت اضافه شود تا بازارهای جهانی در سال جاری با کمبود مواجه نشود.

رویترز می‌نویسد که با افت تولید آنگولا، لیبی و ونزوئلا، عملاً تولید نفت کشورهای یاد شده ۲٫۸ میلیون بشکه در روز کاهش یافته و بخاطر تحریمهای آمریکا انتظار می‌رود تولید نفت ایران نیز در نیمه دوم سال جاری شروع به کاهش کند.

رویترز از قول زنگنه می‌نویسد که افت بیشتر تولید اعضا می‌تواند طی تفاهمی جدید جبران شود. این گزارش می‌افزاید که در صورت اجرای این تصمیم، عملاً میزان تولید نفت کشورهایی چون عربستان سعودی افزایش می‌یابد.

خالد الفالح، همتای عربستانی زنگنه، می‌گوید که بایستی از وضعیت کمبود نفت ایجاد شده در سال‌های ۲۰۰۷–۲۰۰۸ اجتناب شود. در برخی دوره‌های آن سال‌ها، بخاطر کمبود عرضه نفت، قیمت آن تا نزدیکی ۱۵۰ دلار نیز جهش پیدا کرد.

سه منبع اوپک به رویترز گفته‌است که طی روز جاری بر سر افزایش یک میلیون بشکه ای تولید نفت اوپک رایزنی خواهد شد تا زمینه برای تصمیم روز جمعه فراهم شود. این گزارش می‌افزاید که اگر ایران موافق این تصمیم باشد، تولید نفت عربستان می‌تواند روزانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار بشکه افزایش یابد.

عراق نیز که قبلاً مخالفت خود با افزایش تولید نفت را اعلام کرده بود، روز جاری اعلام کرد که در تلاش و رایزنی با اعضای اوپک است که شکاف اختلاف ایران و عربستان بر سر میزان افزایش تولید را باریکتر کند.

زنگنه به شبکه «سی‌ان‌ان» گفته‌است که اگر اوپک بخواهد طبق تعهد خود تولید نفت انجام دهد، میزان افزایش تولید این سازمان می‌تواند روزانه ۴۶۰ هزار بشکه باشد.

البته روسیه و دیگر کشورهای غیراوپک نیز متعهد به کاهش تقریباً ۶۰۰ هزار بشکه در روز بوده‌اند که آنها نیز افزایش تولید خواهند داشت.

یک منبع نیز به رویترز گفته‌است که توافق نهایی ایران همچنین منوط به اشاره اعضای اوپک به تحریم‌های ایران و ونزوئلا در جلسه روز جمعه خواهد بود. هر دو کشور از اوپک خواسته بودند که تحریم‌های آمریکا علیه این دو عضو سازمان را محکوم کنند، اما دبیرخانه اوپک با این درخواست مخالفت کرده بود.

XS
SM
MD
LG