لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۶

اوپک پیش‌بینی خود از نیاز جهان به نفت این سازمان را کاهش داد


سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، طی گزارشی که روز چهارشنبه، ۲۳ بهمن، در سایت رسمی خود منتشر کرد می‌گوید نیاز جهانی به نفت اوپک کمتر از پیش‌بینی قبلی این سازمان خواهد بود.

در ژانویه سال جاری اوپک پیش‌بینی کرده بود که تقاضا برای نفت اعضای این سازمان در سال جاری روزانه ۲۹ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه خواهد بود، اما در گزارش جدید خود این رقم را ۲۰۰ هزار بشکه کاهش داده است.

بدین ترتیب، نیاز به نفت اوپک در سال جاری میلادی حدود ۱.۳ میلیون بشکه در روز کمتر از سال ۲۰۱۹ خواهد بود.

این گزارش می‌افزاید مهم‌ترین علت بازبینی حجم تقاضای جهانی برای نفت اوپک، شیوع ویروس کرونا در چین و تاثیر آن بر کاهش مصرف نفت این کشور است.

بر اساس آمارهای گمرکی چین، این کشور پارسال روزانه ده میلیون و ۲۴۰ هزار بشکه نفت وارد کرده بود. این رقم معادل ده درصد از کل نفت تولیدی جهان است.


گزارش‌ها حاکی است که مصرف نفت چین در ماه فوریه حدود ۲۵ درصد و در ماه آینده ده درصد کاهش پیدا خواهد کرد.

در همین زمینه شرکت ردیابی نفتکش‌ها، کپلر، روز چهارشنبه به رادیوفردا گفت که فعلا واردات نفت چین تغییری نکرده، اما ذخایر نفت آن افزایش یافته که نشان می‌دهد مصرف نفت کشور واقعا کاهش داشته است.

ذخایر نفت چین هم اکنون به ۷۶۰ میلیون بشکه رسیده است.

اوپک می‌گوید کل تقاضای جهانی نفت در سال جاری حدود ۹۱۰ هزار بشکه افزایش خواهد یافت، اما تولید نفت کشورهای غیر اوپک بیش از دو برابر این رقم رشد خواهد داشت.

رشد تولید نفت دیگر کشورها، خصوصا آمریکا عرصه را بر اوپک تنگ‌ کرده و این کشورها را مجبور کرده برای جلوگیری از افت قیمت نفت، تولید خود را کاهش دهند.

ژانویه امسال، تولید نفت اوپک نسبت به ماه قبل آن (دسامبر) روزانه ۵۰۹ هزار بشکه افت کرده است که بخش اعظم آن مربوط به سقوط تولید نفت لیبی به خاطر اوج‌گیری جنگ داخلی در این کشور است.

تولید نفت ایران نیز دوباره با ۹ هزار بشکه افت به دو میلیون و ۸۶ هزار بشکه در روز سقوط کرده است. ایران قبل از تحریم‌ها بیش از ۳.۸ میلیون بشکه تولید نفت داشت.

طی دو سال گذشته اوپک و کشورهای هم‌پیمان به رهبری روسیه توافق کرده بودند که تولید خود را ۱.۲ میلیون بشکه کاهش دهند تا جلو افت قیمت‌ها را بگیرند.

اواخر پارسال قرار شد میزان تولید را در سال جاری میلادی دوباره ۵۰۰ هزار بشکه کاهش دهند و اخیرا شیوع ویروس کرونا باعث شده اوپک از این مجموعه بخواهد تولیدشان را باز هم ۵۰۰ هزار بشکه دیگر کاهش دهند. روسیه فعلا می‌گوید برای اعمال افت بیشتر در تولید نیاز به بررسی بیشتر دارد و نمی‌تواند فورا تصمیم بگیرد.

قیمت نفت از ژانویه امسال تاکنون بیش از ۲۰ درصد کاهش یافته و قیمت نفت شاخص برنت در روز چهارشنبه حدود ۵۵.۵ دلار اعلام شده است.

منابع: اوپک، کپلر، گمرک چین/ ف. ق./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG