لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۸

آمریکا از تصمیم اوپک پلاس برای کاهش تولید دو میلیون بشکه نفت در روز انتقاد کرد


گروه «اوپک پلاس»، متشکل از سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، و تولیدکنندگان غیراوپک،‌ روز چهارشنبه اعلام کرد که تولید نفت خود را به میزان دو میلیون بشکه در روز کاهش خواهد داد. دولت آمریکا از این اقدام اوپک پلاس انتقاد کرده و آن را کوته بینانه خوانده است.

عربستان سعودی، از تصمیم گیرندگان اصلی اوپک، می‌گوید کاهش تولید دو میلیون بشکه، معادل دو درصد عرضه جهانی، برای پاسخ به افزایش نرخ بهره در غرب و اقتصاد ضعیف جهانی ضروری است.

عربستان سعودی همچنین اتهام همدستی با روسیه برای افزایش بهای نفتی را رد کرده است.

در همین حال، مشاور امنیت ملی کاخ سفید هم اعلام کرد که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، به ارزیابی وضعیت بازار و همچنین بررسی لزوم آزاد سازی ذخایر استراتژیک نفت بیشتر برای کاهش قیمت‌ها ادامه خواهد داد.

کاخ سفید گفت: «رئیس‌جمهور از تصمیم کوته‌بینانه اوپک پلاس برای کاهش سهمیه‌های تولید در حالی که اقتصاد جهانی با تداوم تأثیر منفی تهاجم ولادیمیر پوتین (رئیس‌جمهور روسیه) به اوکراین دست و پنجه نرم می‌کند، ابراز ناامیدی کرد.»

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در بیانیه‌ خود تصریح کرده است که دولت امریکا با کنگره برای کاهش کنترل اوپک بر بازار جهانی رایزنی خواهد کرد.

رویترز می‌گوید، جو بایدن در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا قرار دارد و به دلیل افزایش تورم با محبوبیت پایینی در بین رای دهندگان روبرو است و از عربستان سعودی، متحد بلندمدت ایالات متحده، خواسته است تا به کاهش قیمت‌ها کمک کند.

مقامات آمریکایی تاکید کرده‌اند، واشینگتن برای محروم کردن مسکو از درآمدهای نفتی، خواهان پایین نگهداشتن قیمت نفت در بازار جهانی است.

جو بایدن در سال جاری به ریاض سفر کرد، اما نتوانست تعهد قاطع همکاری عربستان در زمینه انرژی را کسب کند. این در حالی است که عربستان سعودی تاکنون حمله نظامی روسیه به اوکراین را محکوم نکرده است.

رویترز می‌گوید، تصمیم روز چهارشنبه اوپک پلاس برای کاهش عرضه نفت ممکن است تلاش‌ها برای کاهش قیمت نفت در بازار جهانی را بی اثر کند. بهای نفت از ۱۲۰ دلار در بشکه در سه ماه پیش به ۹۰ دلار کاهش یافته بود.

به دنبال تصمیم اوپک پلاس، قیمت نفت خام برنت روز چهارشنبه با افزایش یک درصدی به بالاتر از ۹۳ دلار در هر بشکه رسید.

با استفاده از رویترز
XS
SM
MD
LG