لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۲۱

«کهن‌سال‌ترین» فرد جهان در ۱۱۷ سالگی درگذشت


خانم تاجیما ساکن کیکایی بود
خانم تاجیما ساکن کیکایی بود

نابی تاجی‌ما، شهروند زن ژاپنی، که گفته می‌شود کهن‌سال‌ترین فرد زنده بر زمین بود، در ۱۱۷ سالگی در بیمارستانی در شهر کیکایی درگذشت.

خانم تاجی‌ما چند هفته‌ای بود که در بیمارستان کیکایی بستری بود. کیکایی یکی از شهرهای جزیره کیوشو، جنوبی‌ترین جزیره از چهار جزیره اصلی مجمع‌الجزایر ژاپن است.

نابی تاجی‌ما زاده تابستان ۱۹۰۰ در روستای «وان» بود که اکنون به شهر تبدیل شده و نام آن نیز به کیکایی تغییر پیدا کرده‌است. همسر خانم تاجی‌ما که کشاورز بود در سال ۱۹۹۱ درگذشت، البته او هم در زمان مرگ ۹۵ ساله بود.

نابی تاجی‌ما و همسرش ۹ فرزند دارند. از سال ۲۰۰۲ به این‌سو این شهروند ژاپنی ساکن آسایشگای در زادگاهش بود.

بر پایه سوابق و مستندات ثبت‌شده، نابی تاجی‌ما کهن‌سال‌ترین فرد در ژاپن و در قاره آسیا است. پس از ژان کالمان فرانسوی (۱۲۲ سال و ۱۶۴ روز در قید حیات) و سارا کناوس آمریکایی (۱۱۹ سال)، تاجی‌ما سومین فرد کهن‌سالِ ثبت‌شده در جهان است.

با درگذشت نابی تاجی‌ما، در حال حاضر عنوان کهن‌سال‌ترین فرد زنده جهان به چیو یوشیدا می‌رسد که او هم زنی ژاپنی‌ست و در حال حاضر ۱۱۶ سال سن دارد.

آمار و اسناد مربوط به افراد کهن‌سال در «مرکز تحقیقاتی پیری‌شناسی» که مقر آن در آمریکاست ثبت می‌شود.

ژاپن، در مقام نخست، و سپس ایتالیا، یونان، آلمان، پرتغال و فنلاند، پنج کشوری هستند که گفته می‌شود بیشترین شمار شهروندان بالای ۶۵ سال را در خود جای می‌دهند. بنا بر آمار «ورلد اطلس» از میان ۲۵ کشوری که بیشترین شمار شهروندان کهن‌سال ساکن آن‌ها هستند، ۲۴ کشور، در قاره اروپا قرار دارند.

برپایه گزارش‌های اسوشیتدپرس، ورلد اطلس و نانکاین|ت.ت|
XS
SM
MD
LG