لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۱

سازمان «شش رنگ»: اتهامات قوه قضائیه علیه صدیقی و چوبدار «گنگ و ناروشن» است


 زهرا صدیقی همدانی (راست) و الهام چوبدار
زهرا صدیقی همدانی (راست) و الهام چوبدار

مرکز قوه قضائیه روز چهارشنبه ۲۳ شهریور در اطلاعیه تازه‌ای در مورد زهرا صدیقی همدانی و الهام چوبدار، دو زندانی اقلیت جنسی محکوم به اعدام، اتهام «قاچاق انسان» در مورد آنها را تکرار کرده و مطالبی را نیز به آن افزوده است.

این اطلاعیه درعین حال نوشته است که «با توجه به شواهد و ادله موجود در پرونده، اعضای این باند از سوی دادگاه عمومی و انقلاب ارومیه به اعدام محکوم شدند که البته این حکم در دیوان عالی کشور قابل فرجام خواهی است.»

در واکنش به این اطلاعیه تازه، سازمان «شش رنگ»، یک شبکه جامعه اقلیت‌های جنسی ایرانی، اطلاعیه تازه قوه قضائیه را تلاشی در جهت کم‌رنگ کردن موضوع فعالیت این دو زن در زمینه حقوق همجنس‌گرایان دانسته است.

این سازمان می‌گوید که نهاد قضایی جمهوری اسلامی با طرح اتهاماتی «گنگ و ناروشن» مانند دست‌داشتن آنها در «قاچاق انسان و ترویج گسترده فحشا» سعی می‌کند «به سناریوی خود شاخ و برگ تازه‌ای اضافه» کند.

مرکز رسانه قوه قضائیه در اطلاعیه تازه خود آورده است که «برخلاف اخبار منتشر شده در فضای مجازی و جوسازی‌های صورت گرفته، حوزه فعالیت و عمده اتهامات این افراد فریب و سپس قاچاق زنان و دختران جوان به یکی از کشورهای منطقه به امید آموزش و وعده اشتغال بوده که در نهایت به سوء استفاده از آنها منجر می‌شده و در مواردی نیز، به خودکشی فریب‌خوردگان ختم شده است.»

در این اطلاعیه آمده «رسانه‌های ضد انقلاب مدعی شده‌اند، این افراد صرفا به دلیل همجنسگرایی بازداشت و محکوم شده‌اند»، اما «عمده اتهامات» آنها «فریب و قاچاق زنان و دختران به یکی از کشورهای منطقه» بوده است.

در این اطلاعیه، علاوه بر زهرا صدیقی همدانی و الهام چوبدار، یک زن و مرد دیگر به نام‌های سهیلا مرتضایی و علیرضا فرجاد کیا نیز به عنوان «سرکردگان این باند قاچاق انسان» معرفی شده‌اند.

زهرا صدیقی همدانی معروف به «ساره» و الهام چوبدار است ۲۶ دی پارسال از سوی دادسرای عمومی ارومیه به «افساد فی‌الارض» از طریق «ترویج همجنس‌گرایی»، «ترویج مسیحیت» و «ارتباط» با رسانه‌های مخالف جمهوری اسلامی متهم شدند.

مرکز اطلاع‌رسانی قوه قضائیه روز ۱۴ شهریور سال جاری در خبری از زهرا صدیقی و الهام چوبدار به عنوان «اعضای باند قاچاق زنان و دختران جوان» نام برد و صدور حکم اعدام برای آن‌ها را تأیید کرد.

در واکنش به این خبر، سازمان شش رنگ از همه فعالان، سازمان‌های حقوق بشری و رسانه‌ها خواسته «همچنان پرقدرت علیه این احکام ناعادلانه صدای خود را بلند کنند و نگذارند دو جان جوان، تنها بدلیل سبک زندگی متفاوت، گرایش جنسی و فعالیت برای دستیابی به حقوق انسانی خود، قربانی سیاست اتهام‌زنی همیشگی سیستم ناعادلانه قضایی جمهوری اسلامی شوند.»

بازداشت و صدور حکم اعدام برای صدیقی همدانی و چوبدار با واکنش‌های گسترده بین‌المللی مواجه شده است.

اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه ۲۲ شهریور صدور حکم اعدام برای الهام چوبدار و زهرا صدیقی همدانی را محکوم و اعلام کرد: «اتحادیه اروپا قاطعانه با همه اَشکال جرم‌انگاری گرایش جنسی و هویت جنسی مخالف است».

لیز تروسل، سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل هم صدور احکام اعدام برای زهرا صدیقی همدانی و الهام چوبدار را «نگران‌کننده» خوانده است.

همزمان با ابراز نگرانی سازمان ملل متحد از صدور حکم اعدام علیه دو کنشگر حقوق همجنس‌گرایان در ایران، یک منبع حقوق بشری از اقدام یکی از این دو فرد زندانی به خودکشی در زندان خبر داد.

اقلیت‌های جنسی در ایران با تبعیض‌های گسترده‌ای روبه‌رو هستند و مقامات جمهوری اسلامی با القاب نفرت‌انگیزی آن‌ها را مورد خطاب داده و «غیرانسان یا بیمار» می‌خوانند.

با استفاده از گزارش‌های سازمان شش رنگ، ایسنا و رادیو فردا؛ ب.ب و پ.پ / پ.پ
XS
SM
MD
LG