لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۸

سازمان مجاهدین خلق مدعی شد ایران واحدی از مزدوران برای حملات دریایی تشکیل داده است


یک قایق تندرو نیروی دریایی سپاه پاسداران
یک قایق تندرو نیروی دریایی سپاه پاسداران

شورای ملی مقاومت، یک گروه مخالف حکومت ایران در خارج از کشور، روز چهارشنبه ۱۳ بهمن مدعی شد ایران برای حمله به دشمنان خود در سطح منطقه و به‌خصوص در آب‌های اطراف یمن یک واحد دریایی متشکل از مزدوران خارجی تشکیل داده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این گروه می‌گوید این واحد بخشی از نیروی قدس سپاه پاسداران است که عمليات برون مرزی را هدایت و اجرا می‌کند.

شورای ملی مقاومت براساس اطلاعاتی که مدعی است از ایران دریافت کرده، گفت: «نیروی قدس برای حمله به کشتی‌ها و اهداف دریایی از واحدهای تروریستی که اخیرا سازماندهی و مسلح شده و در ايران آموزش ديده‌اند مزدور استخدام می‌کند».

شورای ملی مقاومت، بازوی سیاسی سازمان مجاهدین خلق، مدعی است که این مزدوران اهل عراق، لبنان، سوریه، یمن و کشورهای آفریقایی هستند. این افراد برای آموزش به ایران می‌روند و سپس برای عملیات به کشورهای خود باز می‌گردند.

این گروه افزود: «این استراتژی به رژیم ضعیف و آسیب‌پذیر ایران امکان می‌دهد با صدور تروریست‌ها که موجودیتش به آن وابسته است دخالت در جنگ‌های نیابتی در سطح منطقه را پنهان کند».

شورای ملی مقاومت مدعی است که مرکز اصلی آموزش‌های کماندویی مزدوران خارجی، آموزشگاه نیروی دریایی در زیباکنار استان گیلان است.

به گفته این تشکیلات، این مزدوران سپس در قالب گروهان‌های کماندیی دریایی سازماندهی شده و به دریای عمان، آبراه باب‌المندب بین یمن و شاخ آفریقا و دریای سرخ اعزام می‌شوند.

«هدف اصلی عملیات آن‌ها مختل کردن رفت‌وآمد کشتی‌های تجاری، حمله به بنادر، ربودن کشتی‌ها و مین‌گذاری است».

شورای ملی مقاومت مواردی از عملیات این واحدها در گذشته از جمله حملات انتحاری و بمبگذاری توسط قایق‌های کوچک در آب‌های نزدیک به بندر حدیده در یمن را با ذکر جزئیات تشریح کرد.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید تایید صحت ادعاهای شورای ملی مقاومت ناممکن است هر چند کاملا آشکار است که حکومت ایران با حمایت از حوثی‌ها در جنگ یمن دخالت دارد و در سال‌های اخیر برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس به شکل مستقیم و یا غیرمستقیم ایران را به انجام حملات دریایی متهم کرده‌اند.

سونا صمصامی، نماینده شورای ملی مقاومت در آمریکا، گفت: «بدون دستور مستقیم از تهران هیچ موشکی شلیک نمی‌شود، هیچ شناوری مورد حمله قرار نمی‌گیرد و هیچ قایق تندرویی که حامل مواد منفجره و یا مهاجمان انتحاری است به سواحل منطقه حمله نمی‌کند».

پیر رازو، کارشناس ارشد پژوهشکده مطالعات راهبردی مدیترانه در فرانسه، معتقد است که آموزش نیروهای نیابتی برای پیشبرد جنگ نامتقارن همواره یکی از وظایف اصلی نیروی قدس بوده است.

«بدون شک نکته جدید این است که این حملات اکنون از طریق عملیات‌های دریایی انجام می‌شود. ولی به اعتقاد من ایران با کمک چند صد مزدور یمنی نمی‌تواند کار چندانی انجام دهد».

این کارشناس افزود: «به نظر می‌رسد که هدف اصلی از مطرح کردن این ادعاها در شرایط فعلی ضربه زدن به روند مذاکرات احیای برجام از طریق اعمال فشار بر آمریکاست».

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG