لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۳

وزیر خارجه بلژیک: ایران هرچه سریع‌تر هموطن ما را آزاد کند


تصاویر اولیویه فانده کاستیل در دست تظاهرکنندگان در بروکسل
تصاویر اولیویه فانده کاستیل در دست تظاهرکنندگان در بروکسل

حاجا لحبیب، وزیر خارجه بلژیک، روز سه‌شنبه اول فروردین گفت که با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره شهروند بلژیکی بازداشتی صحبت کرده است.

حاجا لحبیب در توییتی نوشته است: «با همتای ایرانی‌ام حسین امیرعبداللهیان تلفنی صحبت کردم. من بار دیگر بازداشت‌های خودسرانه را محکوم کردم. هموطن ما اولیویه فانده کاستیل باید هر چه سریع‌تر آزاد شود و در این مدت شرایط بازداشت او بهتر شود. ما فشار را ادامه می‌دهیم.»

اولیویه فانده کاستیل، امدادگر بلژیکی یک سال پیش در ایران بازداشت شد و از آن زمان در شرایطی نگهداری می‌شود که دولت بلژیک آن را «غیرانسانی» توصیف کرده است. مقام‌های بلژیک همچنین اتهام‌های منتسب به آقای فانده کاستیل را رد کرده‌ و آن‌ها را «ساختگی» خوانده‌اند.

این شهروند ۴۱ ساله بلژیکی به اتهام «جاسوسی علیه جمهوری اسلامی به نفع سرویس اطلاعاتی بیگانه، همکاری با دولت متخاصم آمریکا علیه جمهوری اسلامی، قاچاق حرفه‌ای ارز به مبلغ ۵۰۰ هزار دلار و پولشویی به همین میزان» به ۴۰ سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است.

روایت ایران از گفت‌وگوی تلفنی

ایرنا، خبرگزاری دولت جمهوری اسلامی، گزارش داد که حسین امیرعبداللهیان در این تماس تلفنی گفت: «برخی طرف‌های اروپایی در حالی دیگران را به خشونت متهم می‌کنند که خود سابقه تاریکی از رفتار دوگانه در قبال حقوق بشر و نقض سیستماتیک آن دارند که نمونه اخیر آن، رفتار خشن پلیس فرانسه با اعتراض‌کنندگان است که نمونه رفتار دوگانه می‌باشد.»

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: «سیاست تقابلی و تحریمی با پاسخ متناسب جمهوری اسلامی ایران روبرو خواهد شد.»

جمهوری اسلامی متهم است که با بازداشت اتباع خارجی یا دوتابعیتی و متهم کردن آنان به اتهام‌های سیاسی و امنیتی در دادگاه‌های غیرعلنی و بدون دسترسی به وکیل انتخابی، در پی باج‌خواهی و پیشبرد مطالبات خود از دولت‌های خارجی به ویژه کشورهای غربی است.

فعالان مدنی و حقوق بشر و همچنین سیاستمداران غربی این سیاست «گروگان‌گیری» جمهوری اسلامی را همواره محکوم کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG