لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۸

ادامه موج بازداشت خانواده‌های دادخواه و فعالان مدنی در آستانه سالگرد اعتراضات


 کوروش وزیر و مهسا بصیرتوانا
کوروش وزیر و مهسا بصیرتوانا

در ادامه موج بازداشت ها در آستانه «سالگرد مهسا امینی و آغاز اعتراضات زن، زندگی، آزادی»، نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کوروش وزیر همسر دادخواه شیرین علیزاده و مهسا بصیرتوانا خواهر دادخواه مهران بصیر توانا را دستگیرکردند و همزمان شماری از فعالان مدنی و شهروندان معترض را به ویژه در استان‌های تهران، گیلان، کردستان، آذربایجان غربی و اصفهان بازداشت شده‌اند.

کوروش وزیری، همسر دادخواه شیرین علیزاده از کشته شدگان در جریان اعتراضات، روز پنجشنبه ۲۶ مرداد ماه توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شد.

فرهاد محمودی، برادر فریدون محمودی معترض کشته شده در سقز، درباره بازداشت کوروش وزیری در شبکه اجتماعی ایکس(توییتر سابق) نوشت: «روز چهارشنبه تولد شیرین علیزاده بود» اما اعضای خانواده او «به خاطر فشار‌های امنیتی بر سر مزارش برای مراسم تولد نرفتد»ُ با این حال روز پنجشنبه همسر «شیرین علیزاده را بازداشت کردند.»

شیرین علیزاده زن ۳۵ ساله اهل اصفهان حین سفر خانوادگی به استان مازندران روز ۳۱ شهریور ماه ۱۴۰۱ درحالی توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شد که در کنار همسر و فرزندش در حال فیلمبرداری از اعتراضات بود.

همزمان سایت هرانا ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران گزارش داد که نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی «روز پنجشنبه ۲۶ مرداد، مهسا بصیر توانا، خواهر دادخواه مهران بصر توانا معترض کشته شده اهل فومن را «بازداشت و به مکان نامعلومی» منتقل کردند.

مهران بصیر توانا جوان اهل شهر فومن روز ۲۵ آبان ماه، همزمان با سالگرد کشته‌شدگان اعتراضات آبان ۹۸، در اعتراضات شهر صومعه‌سرا مورد اصابت گلوله جنگی نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی قرار گرفت و به شدت زخمی شد.

او سه روز بعد در ۲۸ آبان ماه در اثر شدت جراحات ناشی از اصابت گلوله جنگی جان خود را در بیمارستان از دست داد و پیکرش روز سوم آذر ماه در فضای به شدت امنیتی در آرامستان مسجد روستای سند بالا در چهار کیلومتری فومن به خاک سپرده شد.

فشار، احضار و تهدید و بازداشت خانواده‌های دادخواه معترضان که به ویژه از فروردین ماه سال جاری اوج گرفته است در آستانه سالگرد مهسا امینی و آغاز اعتراضات زن، زندگی، آزادی به شدت افزایش یافته است.

نیروهای حکومتی روز چهارشنبه نیز حسن درافتاده و هاجر برزنجی، گدر و مادر کومار درافتاده معترض نوجوان کشته شده به دست نیروهای امنیتی و همچنین و ماردین، ژکاف، میدیا و افسانه درافتاده، دیگر فرزندان این خانواده را برای ساعاتی بازداشت کرده و مورد بازجویی قرار دادند.

احضار، تهدید و بازداشت خانواده‌های دادخواه معترضان گذشته از فروردین ماه اوج گرفته و در آستانه «سالگرد کشته شدن مهسا امینی حین بازداشت توسط گشت ارشاد و آغاز اعتراضات زن، زندگی، آزادی» تشدید شده است.

دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی همچنین شماری از اعضای خانواده‌های دادخواه را از برگزاری مراسم سالگرد معترضان کشته شده و همچنین فعالیت در فضای مجازی نیز منع کرده اند.

در همین حال سایت حقوق بشری هرانا در گزارشی تاکید کرد که با بازداشت مهسا بصیر توانا، خواهر دادخواه مهران بصیر توانا، شمار بازداشت شدگان در آستانه سالگرد مهسا امینی و آغاز اعتراضات زن، زندگی، آزادی در استان گیلان طی دو روز اخیر به دستکم ۱۳ تن افزایش یافته است.

پیش از بازداشت مهسا بصیر توانا دستکم ۱۲ تن از کنشگران حقوق زنان و فعالان مدنی شامل متین یزدانی، فروغ سمیع‌نیا، یاسمین حشدری، جلوه جواهری، زهرا دادرس، زهره دادرس، نگین رضایی، شیوا شاه‌سیاه و واحده خوش سیرت، آزاده چاوشیان، سارا جهانی و هومن طاهری به شکل جداگانه طی روز و شامگاه چهارشنبه ۲۵ مرداد توسط نیروهای انتظامی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی در شهرهای رشت،‌ فومن، انزلی و لاهیجان بازداشت شده بودند.

همزمان در تهران نیز طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه شماری از فعالان مدنی و کنشگران حقوق زنان در آستانه سالگرد اعتراضات بازداشت شدند.

نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی روز چهارشنبه ۲۵ مرداد نرگس سرداری را در منزل شخصی او بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند.

نرگس سرداری همسر مهدی اعتمادسعید، تسهیل‌گر مهارت‌‌های فردی، بازیگر و نمایش‌‌پرداز است که از چند هفته قبل بازداشت شده است.

الهه عسکری، عکاس و بلاگر نیز توسط نیروهای وزارت اطلاعات در تهران بازداشت شده است.

حمیدرضا عسکری برادر الهه عسکری در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «روز چهارشنبه خواهرم پس از مراجعه به اداره گذرنامه برای پس گرفتن پاسپورت خود، در بیرون از این اداره توسط نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.»

برادر الهه عسکری همچنین افزود که نیروهای وزارت اطلاعات پس از بازداشت خواهرش منزل وی را نیز مورد تفتیش قرار داده اند.

در همین حال سایت هه‌نگاو نیز از بازداشت بیش از ۱۵ شهروند در مهاباد و اشنویه خبر داد و افزود: «نیروهای حکومتی بدون ارائه هرگونه مجوز قضایی، با یورش به منازل این شهروندان در مهاباد و اشنویه، ضمن ایجاد ارعاب آن‌ها را بازداشت و به مکان‌های نامعلومی منتقل کرده‌اند.»

این سایت حقوق بشری گزارش داد که هویت چهار تن از بازداشت شدگان در مهاباد به نام‌های شیرکو نصیری، هیوا شبنگ، اشکان رسولی و هدایت خسته و همچنین دو تن از بازداشت شدگان در اشنویه به نام‌های شیروان خضری و ایوب میرزایی را احراز کرده اما شما بازداشت شدگان بیش از ۱۵ تن است.

در اصفهان نیز شماری از فعالان مدنی از جمله مریم فرهنگ که از روز یک‌شنبه ۱۵ مرداد توسط نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت شده اند همچنان در بازداشت هستند و به نوشته سایت‌های حقوق بشری این افراد به «بازداشتگاه سروش« متعلق به اداره کل اطلاعات اصفهان منتقل شده‌اند.

نگرانی مقام‌های جمهوری اسلامی از اوج گیری دوباره اعتراضات در سالگرد مهسا امینی در چند هفته اخیر به موجی از احضارها و بازداشت‌ها منجر شده است و بسیتری از معترضان بازداشت شده طی یک سال اخیر نیز با احضارهای تلفنی و تهدید نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی مواجه شده اند.

همچنین رسانه‌های دانشجویی نیز از احضار صدها دانشجو به نهادهای امنیتی و انضباطی در دانشگاه‌های سراسر کشور خبر داده‌اند و برخی مقام‌های حکومتی نیز بر «لزوم مجازی شدن فعالیت دانشگاه ها» یا «تاخیر در بازگشایی دانشگاه ها» به دلیل نگرانی از آغاز اعتراضات دانشجویی در سالگرد اعتراضات تاکید کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG