لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۳۷

روزنامه تایمز: دولت بریتانیا طرح تروریستی شناختن سپاه پاسداران را متوقف کرد


پرچم بریتانیا
پرچم بریتانیا

روزنامه تایمز گزارش داد که طرح دولت بریتانیا برای طبقه‌بندی کردن سپاه پاسداران به عنوان یک سازمان تروریستی را به دلیل نگرانی از آسیب رساندن احتمالی به کانال‌های ارتباطی دیپلماتیک بین لندن و تهران، به طور موقت کنار گذاشته است.

این روزنامه بریتانیایی چاپ لندن به نقل از یک منبع آگاه نوشت: «مقام‌های وزارت خارجه [بریتانیا] نگرانی‌های واقعی درباره ممنوعیت [سپاه] دارند، زیرا می‌خواهند دسترسی [دیپلماتیک] را حفظ کنند.»

این منبع آگاه که نامش فاش نشده، افزود: «وزارت کشور، و به طور گسترده‌تر دولت، از این اقدام حمایت می‌کنند. سپاه تا الان باید تحریم می‌شد، اما کل این روند متوقف شده است.»

تایمز نوشت که معلوم نیست توقف طرح دولت بریتانیا برای طبقه‌بندی کردن سپاه پاسداران به عنوان یک سازمان تروریستی چه قدر طول خواهد کشید.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که کمی پس از انقلاب ایران تاسیس شد، علاوه بر سرکوب و کشتار معترضان در داخل ایران، متهم به سازماندهی و انجام ترورها، حملات و سایر اقدامات تجاوزکارانه در سراسر جهان است.

قرار گرفتن احتمالی سپاه در فهرست تروریسم در بریتانیا، محدودیت‌هایی را در بریتانیا برای این نیروی نظامی ایدئولوژیک جمهوری اسلامی ایجاد می‌کند.

در نوامبر گذشته، کن مک کالوم، مدیر سازمان اطلاعاتی داخلی بریتانیا، سپاه پاسداران را متهم کرد که در سال ۲۰۲۲ حداقل ۱۰ بار برای ترور یا ربودن افرادی که در بریتانیا زندگی می‌کردند، طرح‌ریزی کرده است.

سپاه پاسداران همچنین از سوی سرویس‌های امنیتی بریتانیا به تهدید روزنامه‌نگاران شاغل در شبکه تلویزیونی ایران اینترنشنال مستقر در لندن متهم شد که استقرار پلیس مسلح در مقابل دفتر این شبکه را در پی داشت.

همچنین وارد کردن نام سپاه به عنوان یک سازمان تروریستی مورد حمایت تعدادی از سیاستمداران ارشد بریتانیایی است.

با این حال، در ماه‌های اخیر روابط دیپلماتیک بین دو کشور پرتنش‌تر شده و اعدام علیرضا اکبری شهروند ایرانی بریتانیایی که جمهوری اسلامی او را به جاسوسی متهم کرده بود، این روابط را تیره‌تر کرد.

ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا گفت که اعدام آقای اکبری او را «وحشت‌زده» کرده است.

با این حال، سخنگوی دولت بریتانیا در پاسخ به این که آیا تروریستی اعلام شدن سپاه متوقف شده یا نه، گفته است: «ما در مورد اینکه آیا سازمان خاصی برای ممنوعیت در نظر گرفته شده یا خیر، اظهارنظر نمی‌کنیم.»

این خبر تایمز در حالی است که کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز هنوز تصمیمی برای تروریستی اعلام کردن سپاه نگرفته‌اند.

با این حال نمایندگان پارلمان اروپا دو هفته پیش در قطعنامه‌ای بر ضرورت تحریم همه افراد دخیل در نقض حقوق بشر در ایران و قرار گرفتن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه‌های تروریستی اتحادیه اروپا تاکید کردند.

همچنین در ماه‌های اخیر کارزار حمایت از چنین اقدامی چه از سوی معترضان ایرانی و چه از سوی سیاستمداران خارجی افزایش یافته است.

از جمله، هزاران ایرانی روز ۲۶ دی با تظاهرات در شهر استراسبورگ در فرانسه، در برابر مقر پارلمان اروپا خواهان تروریستی نامیدن کلیت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شدند.

قرار است تظاهرات مشابهی نیز حدود سه هفته دیگر در بروکسل برگزار شود.

XS
SM
MD
LG