لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۲

تحقیقات ارتش اسرائیل در مورد درز اطلاعات مربوط به حمله به شناورهای ایرانی بی‌نتیجه ماند


در مارس ۲۰۲۱ علیه حداقل ۱۲ شناور ایرانی که اکثر آنها حامل نفت به مقصد سوریه بودند، از مین و سلاح‌های دیگر استفاده شد
در مارس ۲۰۲۱ علیه حداقل ۱۲ شناور ایرانی که اکثر آنها حامل نفت به مقصد سوریه بودند، از مین و سلاح‌های دیگر استفاده شد

روزنامه تایمز اسرائیل روز پنج‌شنبه ۲۲ اردیبهشت در گزارشی نوشت که تحقیقات ارتش اسرائیل در مورد منبع یا منابع درز اطلاعات مربوط به حملات سال گذشته به نفتکش‌های ایرانی که در رسانه‌های خارجی به اسرائیل نسبت داده شده بود به نتیجه نرسیده است.

براساس این گزارش بخش ضداطلاعات ارتش اسرائیل در مورد ارتباطات هزار و دویست پرسنل نظامی تحقیق و از ده نفر بازجویی کرده است.

جزئیات مربوط به این تحقیقات که از قرار معلوم چند ماه پیش به پایان رسیده اولین بار روز چهارشنبه توسط رسانه ملی اسرائیل (کان) منتشر شد.

روزنامه وال‌استریت جورنال در مارس ۲۰۲۱ به نقل از «مقامات آمریکایی و کشورهای منطقه» گزارش داد که اسرائیل در عملیات علیه حداقل ۱۲ شناور ایرانی که اکثر آنها حامل نفت به مقصد سوریه بودند، از مین و سلاح‌های دیگر استفاده کرده‌است.

این روزنامه در گزارش خود مشخص نکرد که آیا منابعی که از آنها نقل قول کرده مقامات نظامی یا سیاسی بوده‌اند.

در پی درز کردن این اطلاعات آویخای مِندِلبلیت، دادستان کل اسرائیل در آن زمان تصمیم گرفت که باید در این زمینه تحقیق شود و با ارتش، شین بت، اداره امنیت داخلی و موساد، اداره جاسوسی اسرائیل مشورت کرد.

رسانه ملی اسرائیل (کان) در گزارش خود می‌گوید ارتش اسرائیل به دادستانی این کشور گفته است که «خسارت بالقوه ناشی از درز این اطلاعات بسیار جدی است ولی به نظر می‌رسد که درعمل خسارت جدی به بار نیاورده است.»

ارتش اسرائیل درعین حال یادآوری می‌کند که هر چند حدود هزار و دویست پرسنل نظامی از اطلاعات مربوط به این عملیات محرمانه با خبر بوده‌اند ولی فقط ۴۵۰ نفر از آنها قرارداد حفظ اسرار امنیتی را امضا کرده بودند.

ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای که در واکنش به گزارش رسانه ملی اسرائیل منتشر کرد گفت منبع درز این اطلاعات کشف نشده‌است.

این بیانیه افزود: «برمبنای نتایج تحقیقات رهنمودهای جدیدی صادر شده و مقررات و دستورالعمل‌ها در مورد تمامی پرسنل نیروهای مسلح تدقیق شده و از مدتی پیش به اجرا گذاشته شده‌اند.»

یک گروهی لابی‌گری موسوم به «جنبش تضمین کیفیت حکومت» هم خواستار انجام تحقیقات قضایی در مورد درز کردن این اطلاعات شده‌است.

به گزارش رسانه ملی اسرائیل (کان) دادستانی این کشور روز سه‌شنبه تصمیم گرفت که با توجه به تعداد کثیر افرادی که ممکن است این اطلاعات را افشا کرده باشند و احتمال ضعیف شناسایی منبع درز اطلاعات انجام یک تحقیقات قضایی ضرورتی ندارد.

روزنامه وال‌استریت جورنال در گزارش خود نوشته بود که حملات اسرائیل از اواخر سال ۲۰۱۹ آغاز شده بود و در این حملات علاوه بر کشتی‌های ایرانی شناورهای دیگری که محموله‌های ارسالی ایران حمل می‌کردند هدف قرار گرفته‌اند. این گزارش افزود که هدف برخی از این حملات که در دریای سرخ و آب‌های منطقه روی داده‌است محموله‌های تسلیحاتی مرتبط با ایران بوده‌اند.

در این حملات هیچ‌یک از نفتکش‌ها غرق نشدند ولی دو فروند از آنها ناگزیر شدند به بنادر ایران بازگردند. روزنامه وال‌استریت جورنال در گزارش خود یادآوری کرد که هدف این حملات متوقف کردن صادرات نفت ایران بوده چون اسرائیل معتقد است که ایران از محل درآمد نفت برای کمک مالی به گروه‌های تندرو و نیابتی خود در سطح منطقه استفاده می‌کند.

هنگام انتشار گزارش وال‌استریت جورنال در مارس ۲۰۲۱ دولت اسرائیل هیچ اظهار نظری نکرد. این حملات در نبرد پنهان اسرائیل و ایران در سطح منطقه جبهه جدیدی گشود.

در فوریه ۲۰۲۱ و یک ماه قبل از انتشار گزارش وال‌استریت جورنال، اسرائیل ادعا کرد که ایران عامل انفجار در یک کشتی اسرائیلی در خلیج فارس بوده‌است ولی حکومت ایران این اتهام را رد کرد.

برخی از منابع در آن زمان گفتند که علت انفجار در این نفتکش به نام «ام وی هلیوس رای» که در زمان وقوع حادثه خودرو حمل می‌کرد مین‌های چسبنده یا مغناطیسی بوده‌است.

این شناور برای تعمیر ناگزیر شد به بندر بازگردد ولی آسیب جدی ندید و خدمه آن نیز مجروح نشدند.

در تابستان ۲۰۱۹ ارتش آمریکا ایران را مسئول وقوع انفجار در دو نفتکش در نزدیکی تنگه هرمز معرفی کرد. در اکتبر همان سال یک نماینده ارشد مجلس ایران دولت‌های آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی را مسئول حمله به یک نفتکش ایرانی در آب‌های عربستان سعودی معرفی کرد.

با استفاده از تایمز اسرائیل و وال‌استریت جورنال؛ ش.ر / پ.پ
XS
SM
MD
LG