لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۳

شاهزاده رضا پهلوی: گزارش وکلا نشان می‌دهد افزودن سپاه به فهرست تروریستی مانع قانونی ندارد


شاهزاده رضا پهلوی، آخرین ولیعهد ایران
شاهزاده رضا پهلوی، آخرین ولیعهد ایران

شاهزاده رضا پهلوی، آخرین ولیعهد ایران، در پیامی نوشت که گروهی از وکلای ایرانی-فرانسوی در تماس با دبیرخانه او گزارشی تهیه کرده‌اند که نشان می‌دهد هیچ مانع قانونی برای افزودن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا وجود ندارد.

رضا پهلوی همچنین نوشت که بر اساس این گزارش که با چندین دولت اروپایی نیز به اشتراک گذاشته شده، «از مقامات اروپایی دعوت می‌کنم در موضع فعلی خود تجدید نظر کنند.»

آقای پهلوی در ادامه پیام خود تصریح کرده است که سپاه پاسداران «نه برای حفاظت از ایران یا ایرانیان است، بلکه به قدرت دیکتاتوری اختصاص دارد». او افزوده است که افزودن سپاه پاسداران به فهرست تروریستی، «نشانه‌ای قوی از به‌رسمیت شناختن واقعیت‌ها و پشتیبانی از هموطنانم خواهد بود که برای آزادی و دموکراسی در کشورمان مبارزه می‌کنند.»

از زمان شروع اعتراضات در جنبش «زن، زندگی، آزادی» در ایران، درخواست ایرانیان معترض از کشورهای جهان برای تروریستی نامیدن سپاه افزایش یافته است.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیش از این از سوی آمریکا به عنوان سازمان تروریستی شناخته شده است، اما به‌رغم رای مثبت دی‌ماه گذشته نمایندگان پارلمان اروپا به قرار گرفتن نام سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی، شورای اروپا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا تاکنون به‌ طور رسمی نام این نهاد نظامی را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار نداده‌اند.

«سقوط رژیم حاکم بر تهران، چهره خاورمیانه را تغییر خواهد داد»

شاهزاده رضا پهلوی همچنین در گفت‌وگویی تازه با روزنامه اسرائیلی جروزالم‌پست گفته است که «سقوط رژیم حاکم بر تهران، چهره خاورمیانه را تغییر خواهد داد» و «تغییراتی مثبت برای تمامی این منطقه دربر خواهد داشت».

او مأموریت زندگی خود را رساندن ایران به برقراری دموکراسی توصیف کرده و افزوده است: منطقه ما در آن صورت، می‌تواند بسیار متفاوت از امروز باشد.

رضا پهلوی در حاشیه اجلاس سالانه روزنامه جروزالم‌پست که در نیویورک و با حضور صدها تن از سیاستمداران، مدیران ارشد و بازرگانان عمده اسرائیلی و آمریکایی‌های هوادار اسرائیل برگزار شده بود، با این روزنامه گفت‌وگو کرد.

او اظهار داشت در ۴۴ سال وجود حکومت حاکم بر ایران، چهره خاورمیانه به کلی تغییر کرد؛ تنش، درگیری، افراط‌گرایی، تهدید هسته‌ای و بی‌ثباتی در این منطقه همگی به رویدادهای ایران گره خورده است.

آقای پهلوی که دو ماه پیش نخستین شخصیت بلندپایه ایرانی دعوت شده از سوی دولت اسرائیل در سفر رسمی به این کشور بود، در گفت‌وگوی تازه خود با جروزالم پست، همانند اظهاراتی که در سفر به اسرائیل بیان کرد، تأکید کرده که ایرانی‌ها به دنیا و به‌ویژه به اسرائیل می‌گویند: «برخلاف رژیم حاکم، ما دشمن شما نیستیم، ما می‌خواهیم دوست شما باشیم».

رضا پهلوی در حاشیه اجلاس نیویورک با بنی گانتس، وزیر دفاع پیشین اسرائیل و یکی از رهبران اصلی جناح اپوزیسیون این کشور نیز دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

XS
SM
MD
LG