لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۶

استقرار نیروهای مسلح در شهرهای پاکستان برای مقابله با معترضان به «کفرگویی» یک زن مسیحی


تصمیم دیوان عالی پاکستان برای آزاد کردن یک زن مسیحی که به اتهام «کفرگویی» علیه اسلام محبوس شده بود خشم و اعتراض اسلام‌گرایان این کشور را در بر داشته به‌طوری که دولت این کشور مجبور به استقرار نیروهای مسلح برای مقابله با این معترضان شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، هزاران معترض که عمدتاً وابسته به یک حزب اسلام‌گرا به نام «تحریک لبیک یا رسول‌الله» هستند در اسلام‌آباد و دیگر شهرهای اصلی کشور جاده‌ها را بند آورده و به غارت اموال دولتی روی آورده‌اند.

آسیه بی‌بی با دخترش
آسیه بی‌بی با دخترش

نیروهای انتظامی پاکستان نیز هم‌اینک برای جلوگیری از حملات معترضان، در اطراف مجلس این کشور و ساختمان‌های دادگستری حلقه زده‌اند.

معترضان حامی حزب «تحریک لبیک» هم‌چنین در شهر لاهور اقدام به پرتاب سنگ به سوی پلیس کرده و خواستار برکناری عِمران خان، نخست‌وزیر جدید کشور، شدند.

آسیه بی‌بی، شهروند مسیحی و مادر چهار فرزند، که هم‌اینک از سوی دیوان عالی پاکستان آزاد شده، از سال ۲۰۱۰ در زندان در انتظار اجرای حکم اعدام خود از طریق حلق‌آویز کردن بود.

دلیل زندانی شدن او این بود که همسایگان مسلمان وی که مطابق قوانین اسلام او را «نجس» می‌دانند به آب خوردن آسیه بی‌بی از یکی از لیوان‌های آنان اعتراض کردند و این همسایگان گفته‌اند که آسیه در واکنش به این اعتراض، به اسلام توهین کرده است؛ اتهامی که آسیه بی‌بی آن را رد می‌کند.

گزارش‌ها حاکی است که ثاقب نصیر، دادستانی که حکم به آزادی آسیه داده به همراه دو قاضی دیگر این پرونده اکنون از سوی رهبر اصلی حزب «تحریک لبیک» کتباً تهدید به مرگ شده‌اند.

سلمان تأثیر (سمت راست)
سلمان تأثیر (سمت راست)

حزب «تحریک لبیک» زمانی تأسیس شد که گروهی از اسلام‌گرایان به پشتیبانی از قاتل سلمان تأثیر، استاندار لاهور، گرد هم آمدند.

سلمان تأثیر در یک برنامه تلویزیونی از آزادی آسیه بی‌بی دفاع کرده بود و به خاطر این کار، یکی از محافظانش، با شلیک ۲۷ گلوله اسلحه کلاشنیکف او را در نزدیکی خانه‌اش به قتل رساند.

«تحریک لبیک» در ماه نوامبر پس از آن‌که دولت تغییر کوچکی در متن یکی از قسم‌های دینی داده بود با بستن جاده‌ها، شهر اسلام‌آباد را با مشکل اساسی روبه‌رو کردند و در برخورد پلیس با آنها هفت نفر کشته و بیش از ۲۰۰ نفر زخمی شدند.

XS
SM
MD
LG