لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۹

هشدار پاکستان به هند: به حمله احتمالی پاسخ خواهیم داد


عمران خان نخست وزیر پاکستان (عکس از آرشیو)
عمران خان نخست وزیر پاکستان (عکس از آرشیو)

عمران خان نخست وزیر پاکستان روز سه شنبه ۳۰ بهمن هشدار داد این کشور در برابر حمله احتمالی هند در واکنش به بمب‌گذاری اخیر در ناحیه مورد اختلاف کشمیر اقدام متقابل انجام خواهد داد.

عمران خان افزود خواهان همکاری در تحقیقات مربوطبه بمب گذاری انتحاری روز سه شنبه گذشته است. در این انفجار که گروه اسلام گرای مستقر در پاکستان به نام جیش المحمد مسئولیت آنرا پذیرفت ۴۰ پلیس شبه نظامی هند کشته شدند. دولت هند پاکستان را مسئول این حمله می داند.

به گزارش خبرگزاری رویترز این حمله تنش بین دو همسایه صاحب سلاح های هسته ای را تشدید کرده است. دولت پاکستان دخالت در این حمله را تکذیب کرده و خواستار مداخله سازمان ملل متحد شده است.

اما نارندرا مودی نخست وزیر هند که در ماه مه با انتخابات سراسری روبرو است تحت فشار قرار گرفته تا به خاطر این حادثه انتقام بگیرد.

او چند روز پیش اعلام کرد دست مقامات امنیتی کشور را برای «واکنش شدید» بازگذاشته است.

عمران خان، نخست وزیر پاکستان در یک سخنرانی تلویزیونی خطاب به مردم کشور با اشاره به مطرح شدن انتقام جویی در هند اظهار امیدواری کرد که «منطق غلبه کند.»

او افزود:«اگر شما به فکر نوعی حمله به پاکستان هستند پاکستان صرفا به تلافی کردن حمله فکر نخواهد کرد بلکه حتما این حملات را تلافی خواهد کرد. »

از زمان استقلال هند و پاکستان در سال ۱۹۴۷ سه جنگ بین دو کشور روی داده که دو مورد آن بر سر ناحیه مورد اختلاف کشمیر بوده است.

از سال ۱۹۹۸ که هر دو کشور سلاح های هسته ای خود را آزمایش کردند جنگ تمام عیاری روی نداده ولی بارها درگیری های موقتی در نوار مرزی دو کشور در ناحیه کشمیر اتفاق افتاده است.

عمران خان تاکید کرد که حکومت پاکستان در بمب گذاری هفته گذشته دخالتی نداشته و آماده است علیه مسئولان این حمله اقدام کند.

او افزود:«اگر شما اطلاعات موثقی دارید که ثابت می کند پاکستانی ها در این حمله دخالت داشته اند آنرا به ما بدهد. من تضمین می کنم که ما در این زمینه اقدام خواهیم کرد.»

خبرگزاری آسوشیتدپرس می افزاید وزارت خارجه هند با رد این پیشنهاد گفت دولت پاکستان در موارد قبلی که شواهد مربوط به حملات به آنها داده شد هیچ اقدامی نکرده است.

وزارت خارجه هند افزود تحقیقات پاکستان در مورد حمله مسلحانه سال ۲۰۰۸ به مومبای که گروه‌های اسلام گرای پاکستانی آنرا انجام دادند هیچ پیشرفتی نکرده است.

این بیانیه یادآوری می کند «با توجه به سوابق پاکستان وعده اقدام در این مورد یک حرف توخالی است.»

نیروهای مسلح پاکستان در حمایت از گروههای مسلح تندرو با هدف تعقیب سیاست های منطقه ای آن کشور سابقه طولانی دارد. هند از حدود 30 سال پیش پاکستان را به حمایت از شورش و حملات مسلحانه در کشمیر، تنها منطقه هند که اکثریت جمعیت آن مسلمان هستند، متهم کرده است.

پاکستان همواره مدعی شده که از مردم کشمیر در مبارزه برای کسب حق تعیین سرنوشت فقط حمایت معنوی و دیپلماتیک می کند ولی هیچگاه نتوانسته هند را قانع کند که از حملات گروههای مسلح در کشمیر واقعا حمایت نمی کند.

عمران خان نخست وزیر پاکستان گفت کشورش تغییر کرده و افزود:«به شما می گویم که این پاکستان جدیدی است و ذهنیت و تفکر جدیدی دارد.»

هند در واکنش به بمبگذاری هفته گذشته که در درگیری های سه دهه اخير ناحیه کشمیر بیشترین تلفات را داشت اقدامات امنیتی را تشدید کرده است.

فرمانده نیروهای مسلح هند در ناحیه کشمیر تحت کنترل آن کشور اداره ضد اطلاعات ارتش پاکستان را متهم کرد که مسئولان این حمله را «در کنترل دارد» و در مورد تلافی کردن آن هشدار داد.

XS
SM
MD
LG