لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۴

نخست‌وزیر پاکستان در نخستین سفر خارجی خود به عربستان و امارات رفت


عمران خان نخست به عربستان و سپس امارات رفت
عمران خان نخست به عربستان و سپس امارات رفت

عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان، در اولین سفر خارجی خود در مقام رئیس دولت به عربستان سعودی و امارات رفت. او در جده با پادشاه و ولیعهد عربستان دیدار کرده و دو طرف در مورد روابط یکدیگر و «گسترش» آن گفت‌وگو کرده‌اند.

بنا بر گزارش رسانه‌های عربی و پاکستان، عمران خان احتمالا به‌دنبال کمک مالی از ریاض است.

روزنامه پاکستانی داون گزارش داده که «انتخاب عربستان به‌عنوان مقصد سفر اول عمران خان، بر گمانه‌زنی‌ها در این مورد که اسلام‌آباد به جای بسته کمک مالی صندوق بین‌المللی پول، چشم به کمک ریاض دوخته، افزوده است». البته در هفته‌های اخیر از چین، دیگر شریک عمده اسلام‌آباد نیز به‌عنوان یکی از گزینه‌های احتمالی برای کمک به پاکستان نام برده شده‌است.

روزنامه «نشنال»، چاپ ابوظبی، یادآوری کرده که پاکستان برای مقابله با کسری حساب جاری، به مبلغی در حدود ۱۲ میلیارد دلار کمک نیاز دارد و اگر موفق نشود آن را از عربستان بگیرد، احتمالا باید به بسته پیشنهادی صندوق بین‌المللی پول رضایت دهد.

اما «نشنال» در ادامه به نقل از «تحلیل‌گران» افزوده است «هر معامله‌ای با عربستان در صورتی به فرجام می‌رسد که ریاض از پیوستن اسلام‌آباد به اقدامات علیه ایران اطمینان کسب کند».

روابط تهران و اسلام‌آباد با فراز و نشیب‌های مختلفی همراه بوده، اما موضع‌گیری عمران‌ خان در مورد افزایش روابط با تهران، در ایران و نیز کشورهای عربی پیرامون خلیج فارس بازتاب پیدا کرده‌است. محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، نیز اوایل شهریور ماه در سفری به پاکستان با عمران خان دیدار کرده بود.

روزنامه «سعودی گازت»، چاپ عربستان سعودی، به نقل از وزیر خارجه آن کشور گفته در جریان دیدار ولیعهد محمد بن سلمان و عمران خان، «دو طرف در مورد مسائل مهم منطقه‌ای… وضعیت یمن، دخالت‌های ایران در منطقه، وضعیت افغانستان و ابزارهای موجود برای رویارویی با این چالش‌ها، گفت‌وگو کردند».

جمهوری اسلامی ایران، همواره اتهام‌ها در مورد دخالت در امور داخلی کشورهای منطقه را رد کرده و اتهام مشابهی را به عربستان سعودی می‌زند. مقام‌های پاکستانی هنوز اظهار نظر رسمی در مورد این گزارش‌ها و نتیجه مذاکرات نکرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان، نخست‌وزیر پاکستان از پادشاه و ولیعهد آن کشور دعوت کرده به اسلام‌آباد سفر کنند.

عمران خان پس از سفر به عربستان شب چهارشنبه ۲۸ شهریور ماه وارد ابوظبی شد. وزیر خارجه و وزیر اقتصاد، نخست‌وزیر را در سفر به کشورهای پیرامون خلیج فارس همراهی می‌کنند.

انتخابات سراسری پاکستان در سوم مرداد ماه برگزار شد و در پی آن «جنبش انصاف»، حزبی که عمران خان رهبری می‌کند، موفق به تشکیل دولت شد.

داون، سعودی گازت، نشنال، تسنیم، رادیو فردا|ت|خ.ک
XS
SM
MD
LG