لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۷

پلیس پاکستان پرونده‌ای با موضوع «اتهامات تروریستی» علیه عمران خان تشکیل داد


حضور عمران خان در تجمع هوادارانش در اوائل اردیبهشت امسال، کمی پس از برکناری از قدرت
حضور عمران خان در تجمع هوادارانش در اوائل اردیبهشت امسال، کمی پس از برکناری از قدرت

مقام‌های پاکستانی روز دوشنبه ۳۱ مرداد اعلام کردند که پلیس این کشور علیه عمران خان، نخست‌وزیر سابق پرونده‌ای با موضوع «اتهامات تروریستی» تشکیل داده است؛ اقدامی که ممکن است به تنش‌های سیاسی در این کشور دامن بزند.

این اتهامات پس از آن مطرح شده که عمران خان در یک سخنرانی در اسلام‌آباد، اعلام کرد که از مأموران پلیس و یک قاضی، به دلیل شکنجه یکی از مشاوران نزدیکش پس از بازداشت، شکایت می‌کند.

حزب تحریک انصاف به رهبری عمران خان که از مخالفان دولت کنونی است، ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌دهد هواداران عمران خان اطراف خانه او تجمع کرده‌اند تا از بازداشت احتمالی او ممانعت کنند. گزارش شده که در بامداد روز دوشنبه صدها نفر از هواداران عمران خان همچنان در مقابل خانه او هستند.

شهباز گیل که مشاور سیاسی عمران خان است، اوائل ماه اوت پس از آن که نیروهای نظامی و انتظامی را به سرپیچی از «دستورات غیرقانونی» فرماندهان ارتش فراخواند، بازداشت و به خیانت علیه کشور متهم شد.

عمران خان که از سال ۲۰۱۸ قدرت را به عنوان نخست‌وزیر در دست داشت، در اوایل بهار امسال پس از آنکه از سوی مخالفان به سوءمدیریت به دلیل افزایش تورم و مشکلات اقتصادی متهم شد، با رأی عدم اعتماد برکنار شد.

عمران خان که اخیراً در تجمعاتی در نقاط مختلف پاکستان با هدف فشار برای برگزاری انتخابات جدید، سخنرانی کرده است، روز یکشنبه دولت را متهم کرد که برای ممانعت از دسترسی عمومی به سخنان او در یک تجمع سیاسی، یوتیوب را موقتاً مسدود کرده است.

او در توئیتی نوشت که «دولت فاشیستی وارداتی» یوتیوب را در میانه سخنرانی من مسدود کرده است.

مقام‌های دولتی روز شنبه انتشار هم‌زمان سخنرانی‌های عمران خان را در شبکه‌های خبری منع کرده بودند.

در این زمینه نهاد ناظر بر رسانه‌های الکترونیک پاکستان روز شنبه اعلام که سخنرانی‌های عمران خان «به حفظ نظم و قانون آسیب وارد می‌کند و احتمالاً صلح و آرامش عمومی را برهم می‌زند».

اما به رغم اجرای این فرمان از روز شنبه، بازنشر سخنرانی‌های او به طور غیرهم‌زمان منع نشده است.

XS
SM
MD
LG