لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۸

حضور هیئت طالبان در پاکستان همزمان با سفر نماینده ویژه واشینگتن


وزیر خارجه پاکستان (وسط)، میزبان اعضای هیئت طالبان
وزیر خارجه پاکستان (وسط)، میزبان اعضای هیئت طالبان

به‌رغم اظهارات اخیر دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهور آمریکا، درباره توقف مذاکرات با طالبان، نماینده‌های این گروه ستیزه‌جوی اسلام‌گرا و آمریکا همزمان روز چهارشنبه، دهم مهرماه، وارد پاکستان شدند.

هر دو گروه مدعی هستند که برای دیدار با مقامات پاکستان وارد این کشور شده‌اند، اما طالبان گفته است دیدار مستقیم این گروه ۱۱ نفره با مقامات آمریکا منتفی نیست.

هیئت طالبان تا سه روز دیگر در پاکستان خواهد ماند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، اعضای این هیئت که در راس آنها ملا عبدالغنی برادر، رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر، قرار دارد صبح پنج‌شنبه با شاه‌محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان، دیدار کردند.

زلمی خلیلزاد، نماینده آمریکا، که روز چهارشنبه وارد پاکستان شد، از پارسال مذاکراتی را با گروه طالبان آغاز کرد.

اما در حالی که ماه گذشته طرفین از نزدیک شدن به توافق صلح خبر داده بودند، طالبان حملات خود در افغانستان را افزایش داد و دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، نیز اعلام کرد که با طالبان دیگر مذاکره نخواهد کرد، چون «به نظر وی مذاکرات مرده است».

از آن پس، پاکستان طرفین را به ازسرگیری مذاکرات دعوت کرده است. به نظر می‌رسد دیدار عمران خان، نخست وزیر پاکستان، با آقای ترامپ در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل نیز در راستای همین خط‌مشی انجام شد.

بعد از قطع مذاکرات طالبان و آمریکا، هیئت نمایندگان طالبان سفرهایی به روسیه و ایران نیز کرده‌اند.

جنگ افغانستان طولانی‌ترین نبردی‌ است که ایالات متحده درگیر آن شده‌ است. ترامپ خواستار خروج نیروهای کشورش از افغانستان است.

پاکستان از سوی دیگر سال‌هاست با اتهام‌هایی مانند کمک به طالبان روبه‌رو است.

منابع: خبرگزاری آسوشیتدپرس، رادیوفردا/ ف. ق./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG