لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۱

استقبال نتانیاهو از کنفرانس اقتصاد فلسطینی در بحرین


بنیامین نتانیاهو تصمیم آمریکا برای برگزاری کنفرانس اقتصاد مناطق فلسطینی در بحرین را ستود (عکس از
آرشیو)
بنیامین نتانیاهو تصمیم آمریکا برای برگزاری کنفرانس اقتصاد مناطق فلسطینی در بحرین را ستود (عکس از آرشیو)

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل روز سه شنبه ۲۸ خرداد تصمیم آمریکا برای برگزاری کنفرانسی در مورد اقتصاد مناطق فلسطینی در بحرین را ستود. به گفته یک منبع مطلع، یک ژنرال سابق اسرائیلی در میان شرکت کنندگان در این کنفرانس است.

به گزارش رویترز، آقای نتانیاهو در تایید سخنان روز یکشنبه وزیر خارجه اسرائیل گفت این کشور در کنفرانس بحرین که قرار است روزهای ۲۵ و ۲۶ ژوئن برگزار شود شرکت خواهد کرد ولی از شرکت کنندگان اسرائیلی نام نبرد.

در پی تحریم این کنفرانس از سوی فلسطینیان آمریکا تصمیم گرفت از دولت اسرائیل دعوت نکند ولی به جای مقامات دولتی از یک هیئت اقتصادی کوچک اسرائیلی دعوت کرده است.

مقامات دولت آمریکا نیز رسما اعضای هیئت اسرائیلی را معرفی نکرده اند.

آقای نتانیاهو روز سه شنبه گفت:«این کنفرانس مهمی است و ما از آن استقبال می کنیم . این کنفرانس ابتکار آمریکا برای آینده ای بهتر و حل مشکلات منطقه است. و البته اسرائیل نیز در آن شرکت خواهد داشت.»

یک منبع مطلع از برگزاری کنفرانس منامه گفت یوآو مردخای، یک ژنرال سابق ارتش اسراييل که مدتی مسئول تماس و هماهنگی با فلسطینیان بوده به صورت شخصی در کنفرانس شرکت خواهد کرد.

رادیوی اسرائیل نیز گزارش داد که یک مدیر بیمارستان و چندین فعال اجتماعی اسرائیلی قرار است در این کنفرانس شرکت کنند.

یوآو مردخای سال گذشته از ریاست سازمان روابط خارجی و بین المللی دولت اسرائیل که توسط ارتش آن کشور هدایت می شود کناره گیری کرد و هم اکنون رییس یک شرکت بین المللی مشاوره به نام «نووارد» است.

منبع مطلع به خبرگزاری رویترز گفت یکی از شرکای آقای مردخای در شرکت «نووارد» نیز در این کنفرانس شرکت خواهد کرد ولی حاضر نشد نام او را که از مقامات با سابقه نهادهای امنیتی اسرائیل بوده فاش کند.

یوآو مردخای که به زبان عربی تسلط کامل دارد سالها در زمینه هماهنگی های امنیتی و انتظامی با فلسطینیان در کرانه باختری رود اردن و جلوگیری از بروز جنگ با حماس که نوار غزه را کنترل می کند نقش بسیار مهمی داشت.

دولت آمریکا کنفرانس اقتصادی در بحرین را مجمعی برای رونق بخشیدن به اقتصاد مناطق فلسطینی توصیف کرده و آنرا بخشی از اقدامات گسترده دولت دونالد ترامپ برای کمک به حل اختلافات اسرائیل و فلسطینیان معرفی کرده است.

رهبران فلسطینی این کنفرانس را به دلیل جانبداری آمریکا از اسرائیل تحریم کرده و می گویند طرح صلح دولت دونالد ترامپ که هنوز جزيياتش منتشر نشده حق آنها برای تاسیس یک کشور مستقل را تامین نمی کند.

با استفاده از رویترز؛ ش.ر
XS
SM
MD
LG