لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۹

سفر نخست وزیر تشکیلات خودگردان به غزه برای آشتی ملی فلسطینیان


رامی حمدالله، نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطینی، روز دوشنبه وارد غزه شد.
رامی حمدالله، نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطینی، روز دوشنبه وارد غزه شد.

ده سال پس از اداره نوار غزه از سوی گروه حماس، رامی حمدالله، نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطینی، روز دوشنبه دهم مهر، وارد این منطقه شد تا یکی از گام های مهم در راه آشتی ملی فلسطینیان عملی شود و اداره غزه به تشکیلات خودگردان انتقال یابد.

به گزارش خبرگزاری ها و همچنین رسانه های فلسطینی، رامی حمدالله همراه با وزیران دولت و هیئت بزرگی از سایر مقامات تشکیلات خودگردان فلسطینی، در کاروانی با بیش از ۳۰ خودرو، از راه زمینی از رام الله در کرانه باختری به نوار غزه رسید.

بیش از دو هزار تن از ساکنان غزه از جمله نوجوانان با در دست گرفتن پلاکاردهایی با شعارهای «یک ملت، یک دولت» در گذرگاه «ارز» از نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطینی استقبال کردند.

حماس ماه گذشته بعد از ده سال کنترل غزه، کمیته اداری این منطقه را منحل و تشکیلات خودگردان فلسطینی در کرانه باختری رود اردن را دعوت کرد تا هر چه زودتر اداره غزه را به‌دست بگیرد.

رامی حمدالله سال ۲۰۱۴ میلادی نیز دیدار کوتاهی از غزه انجام داد که در پی ناکامی تلاش های آشتی در آن زمان، تنش ها را بیشتر کرد.

آقای حمدالله روز دوشنبه با ورود به غزه، با تاریخی خواندن این رویداد گفت: طلیعه تحقق وفاق ملی فلسطینیان پدیدار شده است تا اهداف ملت فلسطین موفق شود.

او با تقدیر از حماس گفت «گام مهمی از سوی سران حماس برداشته شده است که امید به آینده وحدت ملی را تقویت می کند».

به گفته نخست وزیر تشکیلات خودگردان، «فلسطین بدون وحدت جغرافیایی میان کرانه باختری و غزه شکل نمی گیرد».

به گزارش رسانه‌های فلسطینی، اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی، و یحیی السنوار، رهبر جدید داخلی حماس، روز دوشنبه با رامی حمدالله و وزیران دولت او دیدار می کنند.

بر اساس این گزارش ها، روز سه شنبه نیز نشست مشترکی میان سران جنبش های فتح و حماس در غزه برگزار خواهد شد.

اقامت نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطینی در غزه چند روز به طول می انجامد. اما در همین حال، جبرئیل رجوب، از مقامات این تشکیلات، به رسانه‌ها گفت هنوز زود است که تاریخی برای سفر محمود عباس رهبر حکومت به غزه تعیین شود.

اما به گزارش رسانه‌های فلسطینی، اسماعیل هنیه شامگاه یکشنبه نهم مهر در تماس تلفنی با محمود عباس بر صداقت حماس در آشتی ملی تاکید کرده بود.

بر اساس این گزارش‌ها، نیروهای امنیتی وابسته به تشکیلات خودگردان فلسطینی که اکثرا عضو جنبش فتح هستند، در روزهای اخیر نظارت بر گذرگاه‌های غزه را آغاز کرده اند. پیشتر نیروهای حماس این مسئولیت را بر عهده داشتند.

‎حماس همچنین در روزهای گذشته زندانیان عضو یا هوادار جنبش فتح را که در زندان هایش بودند، به نشانه حسن نیت نسبت به آشتی ملی، آزاد کرده است.

ساکنان نوار غزه به خبرگزاری‌ها گفته اند: امیدوارند که اداره امور این منطقه از سوی تشکیلات خودگردان فلسطینی موجب شود که تحریم‌های اخیر هر چه زودتر برطرف شود.

حکومت محمود عباس برای زیر فشار گذاشتن حماس، پرداخت هزینه برق غزه را که بخاطر تامین برق از سوی اسرائیل به شرکت برق اسرائیل پرداخت می شود، محدود کرده بود و جدول خاموشی برق در غزه در ماه‌های اخیر زندگی مردم را با سختی‌های زیادی روبرو کرده بود.

در همین حال،‌ آقای حمدالله در بدو ورود به غزه، از تلاش‌های مصر به رهبری عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر، برای وفاق ملی فلسطینیان سپاسگزاری کرد.

هیئت‌های فتح و حماس در هفته های گذشته با میزبانی تشکیلات امنیتی مصر نشست‌هایی را در قاهره برای موفقیت وفاق ملی برگزار کرده بودند.

همچنین به گزارش رسانه‌های مصر، هیئتی بلندپایه از این کشور شامل حازم حیرت، سفیر مصر در تل آویو، از روز یکشنبه برای کمک به موفقیت تلاش‌های آشتی ملی، در غزه مستقر شده بودند.

تلاش‌های مصر برای آشتی ملی بین فلسطینیان در حالی ظاهرا موفق شده است که کوشش‌های کشورهای دیگر و تفاهم هایی که در دهه گذشته، از جمله در یمن، عربستان سعودی و قطر برای آشتی ملی انجام شده بود، ناکام مانده بودند.

رسانه‌های مصر موفقیت آشتی ملی فلسطینیان را با تلاش های رئیس جمهوری مصر در دیدار اخیر او با رئیس جمهوری آمریکا مرتبط دانسته اند.

به گزارش این رسانه‌ها، عبدالفتاح السیسی در ملاقات ماه گذشته با دونالد ترامپ در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک خواهان جدیت و شتاب واشینگتن در ارائه ابتکار صلح میان اسرائیل و فلسطینیان شد.

در این میان، دولت اسرائیل نسبت به این تحولات به طور رسمی سکوت کرده است اما رسانه‌های این کشور از مدتی پیش نوشته بودند که دولت بنیامین نتانیاهو از این روند استقبال کرده است زیرا از این پس، در هر رخداد احتمالی در غزه در ارتباط با اسرائیل، تشکیلات خودگردان فلسطینی مسئول شناخته خواهد شد.

دنیای عرب، کشورهای اسلامی و جامعه جهانی پیشاپیش از آشتی ملی فلسطینیان حسن استقبال کرده است.

ایران حماس را نماینده فلسطینیان می داند و هنوز معلوم نیست آشتی داخلی فلسطینیان بر روند نزدیکی اخیر حماس با جمهوری اسلامی ایران چه تاثیراتی می تواند داشته باشد.

XS
SM
MD
LG