لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۰

نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین استعفا کرد


محمد اشتیه، نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین، روز دوشنبه استعفای خود را اعلام کرد، رخدادی که همزمان با فشارهای واشینگتن بر محمود عباس، رئیس دولت فلسطین، برای اصلاحات در تشکیلات خودگردان است.

حدود پنج ماه پس از آغاز جنگ کنونی در غزه، تشکیلات خودگردان فلسطین تلاش می‌کند تا با جلب حمایت‌های بین‌المللی نقش خود را در خاتمه این جنگ گسترش دهد و در این میان تلاش‌های بین‌المللی نیز برای توقف جنگ و رایزنی به منظور ایجاد یک ساختار سیاسی برای حکمرانی بر غزه پس از جنگ تشدید شده است.

بر اساس گزارش‌ها، محمود عباس استعفای محمد اشتیه را پذیرفته و از او خواسته است تا مادامی که جانشین وی تعیین نشده است به طور سرپرستی کابینه را بر عهده داشته باشد.

تشکیلات خودگردان فلسطین که حدود ۳۰ سال قبل در راستای پیمان صلح اسلو تشکیل شد با اتهاماتی چون فساد و ناکارآمدی مواجه است و نخست وزیر نیز در آن قدرت چندانی ندارد.

خبرگزاری رویترز می‌نویسد که اما استعفای اشتیه تحولی نمادین است که نشان از عزم محمود عباس برای بر عهده گرفتن رهبری تمام سرزمین‌های فلسطینی، شامل غزه در شرایطی را دارد که فشارهای بین‌المللی برای تشکیل کشور مستقل فلسطین در کنار اسرائیل به عنوان راه‌حل این منازعه افزایش یافته است.

محمد اشتیه استاد اقتصاد دانشگاه که در سال ۲۰۱۹ به سمت نخست وزیری در تشکیلات خودگردان رسید، در بیانیه‌ای خطاب به کابینه گفت که دولت بعدی باید واقعیات امروز غزه را که بر اثر حدود پنج ماه جنگ ویران شده است، در نظر بگیرد.

او همچنین در این بیانیه به لزوم تلاش‌های دولت بعدی برای توافق سیاسی، گفت‌وگوهای ملی و دستیابی به اجماع میان فلسطینی‌ها تاکید کرد.

آقای اشتیه افزود که این امر مستلزم گسترش حکمرانی تشکیلات خودگردان بر تمام سرزمین‌های فلسطینی است.

هنوز جانشین محمد اشتیه مشخص نشده اما انتظار می‌رود که محمود عباس در این مقطع زمانی محمد مصطفی، از مقامات سابق بانک جهانی را که تجربه بازسازی غزه پس از جنگ سال ۲۰۱۴ را نیز دارد به این سمت منصوب کند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ س.ن
XS
SM
MD
LG