لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۰

برگزاری اجلاس اَپِک، زیر سایه جنگ تجاری چین و آمریکا


رهبران کشورهای عضو اپک، در افتتاح نشست اجلاس سران عضو این سازمان در پاپوا گینه نو
رهبران کشورهای عضو اپک، در افتتاح نشست اجلاس سران عضو این سازمان در پاپوا گینه نو

مجادله و اختلاف‌ نظر آمریکا و چین درباره موضوعات مربوط به همکاری‌های جهانی و تجارت بین‌المللی، روز شنبه، ۲۶ آبان‌ماه، نشست سران سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا - پاسیفیک، اَپِک، را تحت تاثیر قرار داد.

اجلاس سران سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا-پاسفیک،اَپک، روز شنبه در کشور جزیره‌ای و کوچک پاپوآ گینه نو در اقیانوس آرام با حضور ۲۱ نفر از رهبران و مقام‌های ارشد کشورهای مختلف این منطقه آغاز به کار کرد.

شی جی‌پینگ، رئیس جمهوری چین، و مایک پنس، معاون اول رئیس‌ جمهوری آمریکا، که به جای دونالد ترامپ در این اجلاس شرکت‌ کرده، روز شنبه در محل برگزاری این اجلاس، یکی پس از دیگری در سخنرانی‌هایی، سیاست‌های تجاری و اقتصادی یکدیگر را نقد کردند.

شی جی‌پینگ، رئیس جمهوری چین، در سخنرانی خود در روز نخست اجلاس سران اپک، تاکید کرد: «تاریخ نشان داده است که درگیری، در قالب جنگ سرد، جنگ نظامی و یا جنگ تجاری، برنده‌ای نداشته است.»

رئیس جمهوری چین بدون نام آوردن از آمریکا گفت: «کسانی که درهایشان را بستند تنها ارتباط خود را با سایر نقاط جهان قطع کرده و مسیر را گم می‌کنند.»

شی جی‌پینگ، رئیس جمهوری چین، در بخش دیگری از سخنرانی خود، «تلاش برای ایجاد موانع و قطع روابط نزدیک اقتصادی» را «برخلاف قوانین اقتصاد و روندهایی» دانست که به گفته او «در طول زمان شکل گرفته است».

او این نگرش را «کوته‌بینانه» توصیف کرد و آن را «محکوم به شکست» دانست.

رئیس‌ جمهوری چین با انتقاد از شعار «نخست آمریکا» که بارها از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، مطرح شده است، گفت: «قوانین تجارت جهانی نباید با استانداردهای دوگانه یا برنامه‌های خودخواهانه اعمال شوند.»

شی جی‌پینگ با ابراز تاسف از اقدام آمریکا در به راه انداختن جنگ تجاری با پکن، ادامه داد که «چاره‌ای جز اتخاذ تصمیمات متقابل ندارد».

مایک پنس، معاون رئیس جمهوری آمریکا نیز در سخنرانی خود در محل اجلاس سران اپک در پاپوآ گینه نو تاکید کرد: «ایالات متحده در مناقشه تجاری با چین عقب نشینی نخواهد کرد و حتی ممکن است تعرفه ها را دو برابر افزایش دهد، مگر آن که چین راه و روش خود را تغییر دهد.»

مایک پنس با انتقاد از «سیاست های تجاری و امنیتی چین» گفت: «اقدامات قاطعی را برای حل و فصل عدم تعادل موجود در تراز تجاری با چین اتخاذ کرده ایم.»

معاون رئیس‌ جمهوری آمریکا همچنین به اعمال تعرفه‌های ایالات متحده علیه واردات ۲۵۰ میلیارد دلار کالاهای چینی، اشاره کرد.

این سخنان معاون رئیس جمهوری آمرکیا در حالی بیان شده است که یک روز قبل، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، به خبرنگاران گفته بود که «مطمئن است، چین و آمریکا بر سر موضوع تعرفه‌ها، به توافق دست خواهند یافت.»

اعمال تعرفه‌های وارداتی بر سر واردات کالاهای ساخت چین از سوی آمریکا با مقابله به مثل چینی‌ها روبه‌رو شده است که اصطلاحا جنگ تعرفه‌ها یا جنگ تجاری نام گرفته‌ است.

بسیاری از نهادهای بین‌المللی همچون صندوق بین‌المللی پول، هشدار داده‌اند که این جنگ تجاری می تواند بر روند رشد اقتصاد جهان، تاثیر منفی بر جای بگذارد.

در میانه بالاگرفتن تنش‌های دو اقتصاد بزرگ جهان بر سر اعمال تعرفه‌ها و سیاست‌های تجاری و بازرگانی، مایک پنس همچنین از راه‌اندازی یک پایگاه نظامی مشترک با استرالیا در جزیره پاپوآ گینه نو خبر داد.

او همچنین با نماینده تایوان که در نشست اپک حاضر شده‌ بود، دیدار و گفت‌وگو کرد.

اَپِک یک گروه اقتصادی منطقه ای متشکل از کشورهای حاشیه اقیانوس آرام است که در سال ۱۹۸۹ با هدف استفاده از وابستگی متقابل فزاینده کشورهای منطقه آسیا و اقیانوس آرام تشکیل شد و سران کشورهای عضو آن سالانه با یکدیگر ملاقات می‌کنند.

۲۱ کشور استرالیا، برونئی، کانادا، اندونزی، ژاپن، کره جنوبی، مالزی، نیوزیلند، فیلیپین، سنگاپور، تایلند، تایوان، هنگ‌کنگ، پاپوآ گینه نو، چین، مکزیک، شیلی، پرو، روسیه، آمریکا و ویتنام، اعضای اَپِک هستند و پاپوآ گینه نو، در حال حاضر ریاست دوره‌ای این سازمان را برعهده دارد.

منابع: خبرگزاری فرانسه، ایرنا، رادیوفردا/ آ. ن./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG