لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۳

وزیر کشور فرانسه حمله مسلحانه ایفل را نشانه «قصور سیستم مراقبت روانی» این کشور دانست


حمله مرگبار یک مهاجم با چاقو و چکش به چند گردشگر در اطراف برج ایفل پاریس در شامگاه ۱۱ آذر نگرانی در مورد خطر حملات اسلام گرایان افراطی را در ماه‌هایی که پایتخت فرانسه خود را برای برگزاری مسابقات المپیک تابستانی آماده می‌کند افزایش داده است.

به گفته مقامات مسئول، متهم این حمله که رسانه‌ها او را «آرمان (ایمان) ر.» و شهروند فرانسوی معرفی کرده‌اند، فرزند یک «خانواده ایرانی غیرمذهبی» است که قبلاً به اتهام برنامه‌ریزی برای حمله دیگری بازداشت و محکوم شده بود.

او به عنوان اسلام‌گرای افراطی برای نهادهای انتظامی فرانسه شناخته شده بود و مشخص بود که از اختلال روانی رنج می‌برد.

ژرار دارمنن، وزیر کشور فرانسه، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «ب‌اف‌ام» گفت: «بدون شک قصور شده است؛ نه از زاویه کنترل او توسط نهادهای امنیتی، بلکه قصور در سیستم مراقبت روانی بوده است. فرد مهاجم بیماری روانی شدیدی داشت.»

آقای دارمنن افزود: «پزشکان در چندین مورد گفتند که حال او رو به بهبود است، وضعیت او عادی‌تر شده و می‌تواند آزاد شود.»

آرمان (ایمان) ر. متولد ۱۹۹۷ با دو ضربه چکش و چهار ضربه چاقو یک گردشگر آلمانی - فیلیپینی ۲۳ ساله را شامگاه شنبه در نزدیکی برج ایفل به قتل رساند و همسر او را زخمی کرد.

یک منبع مطلع به خبرگزاری فرانسه گفت در بازجویی توسط پلیس «او مسئولیت همه اعمال خود را پذیرفته و از شواهد چنین برمی آید که او به تنهایی این حمله را انجام داده است.»

این منبع که حاضر نشد نامش در گزارش قید شود افزود: «او ادعا کرد که در واکنش به سرکوب مسلمانان در سراسر جهان این حمله را انجام داده است. خیلی آرام و خونسرد به نظر می‌رسید.»

دادستانی مبارزه با تروریسم در فرانسه مسئولیت این پرونده را برعهده دارد و تحقیقات خود در مورد «توطئه تروریستی» را آغاز کرده است.

ژان فرانسوا ریکارد، دادستان ارشد ضد تروریسم، روز یکشنبه گفت که مادر مهاجم در ماه اکتبر نگرانی خود از وضعیت پسرش را گزارش داده بود ولی این برای اقدام قضایی و انتظامی دليل قانع کننده‌ای نبود.

این متهم در سال ۲۰۱۶ به جرم برنامه‌ریزی برای حمله در محله لادفانس، منطقه تجاری و اداری مهم در پاریس، بازداشت و پس از محاکمه به چهار سال زندان محکوم شد. او پس از آزادی از زندان نیز به دقت تحت نظر بوده است.

او یکی از کسانی است که در فرانسه به عنوان «فیشیه اس» معروف هستند.

افرادی که در این دسته‌بندی قرار می‌گیرند کسانی هستند که تحت تعقیب بوده‌اند و از نظر دستگاه امنیت داخلی، پلیس و ژاندارمری فرانسه نظم عمومی را به ویژه در ارتباط با پرونده‌های تروریستی، مختل یا تهدید می‌کنند.

ژرار دارمنن، وزیر کشور فرانسه، گفت مادر مهاجم به پلیس اطلاع داده بود که پسرش دیگر داروهای خود را مصرف نمی‌کند. نهادهای امنیتی گفته بودند که در این صورت او باید بستری شود. ولی مادرش چون نمی‌خواست پسرش بستری شود، مدتی بعد گزارش داده بود که حال او بهتر است.

آقای دارمنن افزود که در حال حاضر ادارات دولتی محلی برای اعزام این گونه افراد به مراکز درمان روانی اختیارات قانونی ندارند و این مقررات باید تغییر کند.

به گفته او مهاجم نه از طریق رفت و آمد به مساجد بلکه از طریق اینترنت به اسلام گرایی افراطی روی آورده و از همین طریق با مهاجمانی که در گذشته حملات مشابهی انجام داده‌اند تماس داشته است.

وزیر کشور فرانسه افزود: «او از جمله با یک اسلام گرای افراطی اهل قفقاز که در سال ۲۰۲۰ معلم یک دبیرستان را در حومه پاریس سر برید تماس گرفته بود. تروریسم در حال تغییر است و از نقاط ضعف سیستم ما بهره برداری می‌کند.»

یک منبع نزدیک به دادستانی ضد تروریسم به خبرگزاری فرانسه گفت علاوه بر مهاجم، سه نفر از اعضای خانواده و نزدیکان او هنوز در بازداشت هستند.

حمله شامگاه شنبه در یکی از مهم‌ترین نقاط گردشگری پاریس در شرایطی روی داد که در پی شروع جنگ غزه و قتل یک معلم در یک مدرسه در ماه اکتبر در شمال فرانسه توسط یک اسلام گرای افراطی، سطح هشدار و آماده باش امنیتی در فرانسه به بالاترین درجه افزایش یافته است.

ژان فرانسوا ریکارد، دادستان ارشد ضد تروریسم، گفت مهاجم در ویدئویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده با گروه موسوم به «خلافت اسلامی» بیعت و حمایت خود را از این گروه جهادی اعلام کرده است.

وقوع دو حمله اخیر نگرانی در مورد امنیت برنامه افتتاحیه المپیک را که قرار است روی رودخانه سن در مرکز شهر پاریس برگزار شود افزایش داده است.

اما وزیر ورزش فرانسه روز دوشنبه گفت قرار نیست این برنامه لغو شود ولی می‌توان آن را متناسب با ضرورت‌ها انطباق داد.

او تأکید کرد «نقشه دومی» در کار نیست و فقط یک راه وجود دارد که آن برگزاری مراسم افتتاحیه است.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فرانسه، اسوشیتدپرس و رادیو فردا؛ ش.ر/ ع.م
XS
SM
MD
LG