لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۴

کاهش یک‌هفته‌ای خشونت‌ها در افغانستان آغاز شد


تکاوران ارتش افغانستان در مراسم پایان تمرین‌های نظامی؛ کابل
تکاوران ارتش افغانستان در مراسم پایان تمرین‌های نظامی؛ کابل

شورای امنیت ملی افغانستان اعلام کرد از بامداد سوم اسفند ماه کاهش خشونت‌ها میان نیروهای دولتی و حامیانشان، و شبه‌نظامیان طالبان، برای مدت یک هفته، آغاز شده‌است.

در صورتی که توافق‌های صورت‌گرفته برای کاستن از خشونت‌ها بین دو طرف برای یک هفته، فرجام پیدا کند، احتمالا می‌تواند به گام مهمی در روند آتش‌بس سراسری و چه بسا خروج نیروهای آمریکایی یا بخشی از آن‌ها، تبدیل شود.

مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، روز پنج‌شنبه در حساب کاربری خود در توئیتر، نوشته بود «پس از چندین دهه بحران، ما برای کاهش چشم‌گیر خشونت‌ها در سراسر افغانستان، به توافقی با طالبان دست یافتیم».

وزیر خارجه ایالات متحده افزوده «این گامی مهم در مسیر طولانی برای دستیابی به صلح است و من از همه افغان‌ها می‌خواهم از فرصت پیش آمده کمال بهره را ببرند».

جاوید فیصل، سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان، دوم اسفند ماه به رادیو آزادی گفته بود کابل «با هدف استفاده اعظمی از روند صلح آمادگی کامل دارد. یک هفته را که طالبان به نام "هفته کاهش خشونت" نام‌گذاری کرده‌اند، ما از طرف خود آماد‌گی کامل داریم تا صاحب آتش‌بس دائمی شویم و در افغانستان صلح پایدار برقرار شود».

شورای امنیت ملی افغانستان تاکید کرده، نیروهای امنیتی آن کشور در حالت آماده‌باش قرار خواهند داشت، اما در این یک هفته دست به عملیات تهاجمی علیه شبه‌نظامیان طالب نخواهند زد.

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان، نیز گفته «بر اساس توافق پس از امضاء توافقنامه "مذاکرات بین‌الافغانی" آغاز می‌گردد، برای اعتماد‌سازی زندانیان هم آزاد می‌گردند».

یک مقام ارشد دولت افغانستان پیشتر به رادیو آزادی گفته بود طالبان روزانه نزدیک به ۷۵ حمله انجام می‌دهند، اما در روند «کاهش خشونت‌ها» این رقم «به ۱۵ حمله کاهش خواهد یافت».

در نتیجه به‌نطر می‌رسد شبه‌نظامیان اسلام‌گرا همچنان قرار است بخشی از عملیات تهاجمی خود را حفظ کنند؛ هرچند گفته شده آن‌ها به شهرها و مراکز حضور نیروهای آمریکایی، همچنین مقرهای اصلی ارتش و نیروهای امنیتی، حمله نخواهند کرد.

سازمان ملل متحد سال پیش اعلام کرده بود بیش از صد هزار شهروند طی یک دهه گذشته در درگیری‌ها و خشونت‌های افغانستان، کشته یا زخمی شده‌اند.

منابع: رادیو آزادی، توئیتر، خبرگزاری فرانسه
XS
SM
MD
LG