لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۹

حضور پرویز پرستویی در آمریکا؛ اعتراض مخالفان قاسم سلیمانی، حمایت روزنامه سپاه


تصویری از حضور پرویز پرستویی در نشست پرسش و پاسخ فیلم «قصه‌های هزار و یک روز» در شهر لس‌آنجلس
تصویری از حضور پرویز پرستویی در نشست پرسش و پاسخ فیلم «قصه‌های هزار و یک روز» در شهر لس‌آنجلس

حضور پرویز پرستویی، بازیگر ایرانی، برای اکران فیلم «قصه‌های هزار و یک روز» در شهرهای مختلف آمریکا با حاشیه‌های زیادی همراه شده است.

در جریان حضور آقای پرستویی، برخی منتقدان عملکرد او از جمله سام رجبی، قهرمان جودو که در آمریکا زندگی می‌کند، از او چندین بار درباره علت حمایت و روابطش با قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه، سوال کردند که در مواجهه رودروی این دو نفر که در سالنی در شهر آناهایم آمریکا رخ داد، آقای پرستویی به سام رجبی گفت که «به تو ربطی ندارد» و در ادامه با حمله فیزیکی به پرسش‌کننده، گوشی سام رجبی را پرت کرد.

این ماجرا سبب حضور پلیس آمریکا در محل اکران فیلم شد و بازتاب‌های فراوانی در شبکه‌های اجتماعی داشت.

منتقدان می‌گویند آقای پرستویی باید به خاطر حمایت از قاسم سلیمانی که به تعبیر آنها «قاتل» و «تروریست» بوده، «شرمسار» باشد و هدف مطرح کردن این مسئله در چنین تجمعاتی را «ایجاد شرمساری» در میان موافقان حکومت ایران می‌دانند.

پرویز پرستویی در یک ویدئوی چهار دقیقه‌ای که روز شنبه ۱۰ اردیبهشت در حساب اینستاگرامش منتشر کرده است نیز بدون هیچ اشاره‌ای به نام قاسم سلیمانی، می‌گوید سوالی که از او پرسیده‌اند، نیاز به «توضیح زیادی» دارد و شاید لازم نباشد که «جواب این سوال را بدهم».

او همچنین می‌گوید که به دعوت گروه «کد پینک» به آمریکا رفته و قصد فعالیت‌های صلح‌طلبانه دارد ولی مخالفان با تجمع و ممانعت از ورود افراد به سینما در دو شهر، آرامش را بر هم زده‌اند و «فحش‌های ناموسی» داده‌اند.

گروه «کد پینک» که فعالیت‌های خود را در راستای صلح عنوان می‌کند، سابقه سفر به ایران و دیدار با مقام‌های دولتی ایران دارد و با برخی سیاست‌های دولت آمریکا در زمینه برنامه‌ هسته‌ای ایران و تحریم‌ها مخالف است.

پیش از این ماجرا نیز در جریان میزگرد پایانی این فیلم در شهر لس‌آنجلس، علی ابراهیم‌زاده، یکی از منتقدان پرویز پرستویی، پرسید چه زمانی «قرار است صدای مادران آبان باشد».

او همچنین به «محبوبه رمضانی» اشاره کرد که در جریان اعتراض‌های آبان ۹۸ فرزندش توسط ماموران امنیتی کشته شد و گفت محبوبه رمضانی در یک نشست مجازی پرسیده است که «آقای پرستویی از بچه‌های فلسطین و بچه‌های غزه می‌گوید، ولی یک بار نشد که صدای بچه‌های آبان باشد».

سوالات او با تشویق برخی حاضران همراه شد ولی در نهایت آقای ابراهیم‌زاده گفت که او را از سالن اخراج کردند.

پرویز پرستویی در پاسخ به سوال آقای ابراهیم‌زاده با تاکید بر اینکه به روش خودش مبارزه می‌کند، گفت «شما در ایران زندگی نمی‌کنید. من هم در ایران کم مصیبت نکشیدم».

حاشیه‌های حضور پرویز پرستویی در آمریکا، در داخل ایران نیز بازتاب داشته است. روزنامه جوان، وابسته به سپاه پاسداران، در گزارشی که روز شنبه، ۱۰ اردیبهشت منتشر کرده، با دفاع از حمله فیزیکی پرویز پرستویی به پرسش‌کننده، نوشته است پرویز پرستویی وقتی دید فرد سوال‌کننده «معنای 'به تو ربطی ندارد' را در پاسخ به سؤالی درخصوص ارتباطش با حاج قاسم نمی‌فهمد، با ضربه‌ای برای انداختن دوربین روشنش پاسخ می‌دهد».

روزنامه جوان همچنین از پرویز پرستویی به عنوان «بادیگارد باغیرت» نام برده و از پلیس امنیت آمریکا خواسته است که با افرادی چون سام رجبی برخورد کنند.

XS
SM
MD
LG