لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۲

جنجال بر سر پرویز ثابتی؛ دشمنِ «دشمنانِ میهن» یا موضوعی برای «دوره تازه دادخواهی»؟


پرویز ثابتی، مدیر امنیت داخلی در ساواک، در تجمع مخالفان حکومت ایران در میامی به همراه خانواده‌اش
پرویز ثابتی، مدیر امنیت داخلی در ساواک، در تجمع مخالفان حکومت ایران در میامی به همراه خانواده‌اش

انتشار عکس‌هایی از حضور پرویز ثابتی، مدیر امنیت داخلی در سازمان اطلاعات زمان پهلوی، ساواک، در تجمع مخالفان جمهوری اسلامی در میامی، فلوریدا، چند روزی است که در فضای مجازی فارسی‌زبان جنجال‌برانگیز شده و جنجال و مناقشه هم‌چنان ادامه دارد.

جنجال پس از آن به راه افتاد که روز ۲۲ بهمن، پردیس ثابتی، دختر پرویز ثابتی، عکس‌هایی از حضور پدرش در تجمع میامی را منتشر کرد که هم‌زمان بود با سخنرانی شاهزاده رضا پهلوی در تجمع بزرگ ایرانیان در شهر لس‌آنجلس.

پیش از این گزارش یا تصویری از حضور این مقام عالی‌رتبه ساواک در مراسمی عمومی منتشر نشده بود، تاجایی که برخی این عکس‌ها را نخستین تصاویر منتشرشده از پرویز ثابتی پس از خروج از ایران می‌دانند.


انتشار این تصاویر موجی از مخالفت را میان شماری از فعالان سیاسی و مخالفان حکومت پهلوی که در انقلاب ۱۳۵۷ نیز نقش داشتند، برانگیخت.

این فعالان که بیشتر به گروه‌های چپ‌گرا نزدیک هستند، به آن چه «نقض حقوق بشر» و برخورد «خشونت‌آمیز» ساواک با مخالفان عنوان شده، اشاره کرده و حضور ثابتی در تظاهرات علیه جمهوری اسلامی با آن سابقه فعالیت را با مطالبات حرکت اعتراضی ایران در «تضاد» دانسته‌اند.

کاربرانی نوشته‌اند نمی‌توان با جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران و خشونت علیه معترضان مخالف بود، حمید نوری را دادگاهی کرد، به دنبال تشکیل دادگاه برای جنایات جمهوری اسلامی بود و در عین حال نسبت به حضور مدیر امنیت داخلی ساواک در جمع مخالفان بی‌تفاوت ماند.

برخی دیگر نیز پا را فراتر گذاشته و پیش‌بینی کرده‌اند که «۴۰ سال دیگر» قاضی صلواتی -که نام وی همواره در پرونده‌های امنیتی و صدور احکام سنگین برای مخالفان و منتقدان جمهوری اسلامی مطرح بوده- در تجمعی برای آزادی شرکت کند و عده‌ای برای تطهیرش تلاش کنند.

در مقابل، شماری از هواداران سلطنت از شرکت پرویز ثابتی در این تجمع استقبال کرده و نوشته‌اند از آن رو که وی «دشمن شماره یک تروریست‌ها» و «کابوس ایران‌ستیزان و چپ‌ها» بوده این جنجال‌ها به راه افتاده است.

شماری از مخالفان جمهوری اسلامی نیز نوشته‌اند علت «یهویی ماه شب چهارده» شدن پرویز ثابتی، «جنایات‌ ۴۴ ساله» جمهوری اسلامی است؛ «این قدر این جمهوری اسلامی کثیف و پلید است که ساواک در مقابلش طفلی مظلوم است».

همزمان در کنار شماری از کاربران که نوشته‌اند «دادخواهی، مشمول مرور زمان نمی‌شود» و «قربانیان جان‌به‌در‌برده، خانواده‌های شکنجه‌شدگان و اعدام‌شدگان» باید از آقای ثابتی شکایت کنند و او را همچون حمید نوری به دادگاه بکشانند، دادخواستی هم در مخالفت با «احیای ساواک» منتشر شده است.

در این دادخواست آنلاین، حضور علنی پرویز ثابتی در یک مراسم عمومی در میان مخالفان جمهوری اسلامی «شکستن قبح شکنجه و قتل و عادی‌سازی جنایت» توصیف شده است.

در این دادخواست بر این موضوع تأکید شده که «آیا جنایات ساواک و کسی چون پرویز ثابتی موضوع داد‌خواهی نیست؟ آیا قرار نیست با نفس شکنجه و با نفس اختناق مخالفت شود؟ جنایت‌های رژیم جمهوری اسلامی نباید باعث تطهیر ساواک و جنایات آن گردد.»

این دادخواست با اشاره به این نکته که در حال حاضر «پا در یک دوره‌ تازه از تاریخ دادخواهی گذاشته‌ایم»، از «همه‌ کسانی که با نفس شکنجه و سرکوب و تبعیض و اعدام مخالفند»، خواسته‌ که این نامه را امضا کنند.

در همین زمینه لادن برومند، فعال شناخته‌شده حقوق بشر و دختر عبدالرحمن برومند، رئیس هیئت اجرائی نهضت مقاومت ملی ایران که در پاریس با ضربات کارد به قتل رسید، نیز از حامیان موضوع پاسخگو کردن ساواک و پرویز ثابتی در قبال اقدامات علیه مخالفان در دوران حکومت پهلوی است.

وی روز چهارشنبه در توئیتی نوشت: «رژیم گذشته تا ۱۴ مرداد ۱۳۵۷ در عمل دیکتاتوری بود، اما اپوزیسیون موارد نقض حقوق بشر در این رژیم را بسیار بیشتر از آن چه بود اعلام کرد و با دروغ هایش عفو بین‌الملل را به اشتباه انداخت و دچار بحران کرد. دموکراسی می‌خواهید؟ از حقیقت نترسید.»

خانم برومند در توئیت دیگری به صراحت از «قربانیان شکنجه» در دوران پهلوی خواسته «فرصت کشف حقیقت» را از دست ندهند و به جای «سیاسی‌ کردن موضوع»، از پرویز ثابتی نیز همچون حمید نوری شکایت کنند.

توئیت‌ها و موضع‌گیری‌های وی با حمله گسترده هواداران سلطنت در فضای مجازی مواجه شده است.

از دیگر سو، ‌شماری از هواداران سلطنت نیز که بسیاری از آنها با هویت نامعلوم در شبکه‌های اجتماعی فعالیت دارند، نوشته‌اند «چه به نام، چه به ننگ»، باید از «میهن» دفاع کرد و به همین دلیل آنها از اقدامات پرویز ثابتی حمایت می‌کنند، چرا که، به باور آنها، «تشخیص او درباره دشمنان میهن، تا حد زیادی درست بود».

همزمان با حضور پرویز ثابتی در یک مراسم عمومی اعتراضی، ویدئویی از خاطرات بهروز وثوقی، ستاره پیشین سینمای ایران، در فضای مجازی منتشر شده که به دیدار خود با مدیر امنیت داخلی ساواک و تهدید به مرگ توسط او اشاره کرده است.

با وجود انتقادها، شماری از فعالان سیاسی نیز تحلیل کرده‌اند که «هدف اصلی» انتقادها علیه ساواک و ثابتی، شخص شاهزاده رضا پهلوی است که در حال حاضر به یکی از محبوب‌ترین چهره‌ها در میان مخالفان تبدیل شده است.

برخی نیز به بازنشر ویدئویی از اظهارات رضا پهلوی در محکومیت شکنجه پرداخته‌اند که می‌گوید «حتى اگه شكنجه موجب نجات جان صدها هزار نفر بشه، باز هم محكومه» و افزوده‌اند با این موضع‌گیری، نباید از «ابزار» ثابتی برای «زدن» شاهزاده استفاده کرد.

XS
SM
MD
LG