لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۷

نانسی پلوسی برای برکناری دونالد ترامپ ۲۴ ساعت مهلت داد


نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، به معاون رئیس جمهور این کشور از بامداد دوشنبه ۲۴ ساعت مهلت داد تا با استفاده از اختیاراتی که در قانون اساسی تعریف شده، دونالد ترامپ را فاقد صلاحیت اعلام کرده و او را از سمت ریاست‌جمهوری برکنار کند.

به گفته خانم پلوسی، مجلس نمایندگان روز دوشنبه با صدور یک قطعنامه به‌طور رسمی خواهان به‌کارگیری متمم ۲۵ قانون اساسی از سوی مایک پنس و برکناری رئیس‌جمهور ترامپ خواهد شد.

نانسی پلوسی در نامه‌ای که روز یک‌شنبه ۲۱ دی‌ماه ارسال کرده آورده است که اگر مایک پنس به این قطعنامه و درخواست، در محدودیت زمانی ۲۴ ساعته پاسخ نداده و کابینه را برای اجرای متمم یادشده «بسیج نکند»، روز بعد لایحه استیضاح رئیس‌جمهور توسط مجلس نمایندگان آمریکا بررسی خواهد شد.

درخواست برای برکناری دونالد ترامپ پس از آن مطرح شد که روز چهارشنبه به دنبال تجمع در اطراف ساختمان کنگره، شماری از خشونت‌طلبان طرفدار دونالد ترامپ وارد ساختمان آن شدند. در جریان این حمله دست کم پنج نفر از جمله یک افسر پلیس کشته و ده‌ها نفر بازداشت شدند.

نانسی پلوسی که معتقد است این حمله «به ترغیب» دونالد ترامپ انجام شده، در نامه تازه خود به نمایندگان، دونالد ترامپ را «خطری فوری برای دموکراسی و قانون اساسی آمریکا دانسته است.»

مایک پنس، معاون آقای ترامپ، پیش از این با طرح چنین موضوعی مخالفت کرده و اعلام کرده بود که متمم بیست و پنجم قانون اساسی را فعال نخواهد کرد.

نانسی پلوسی روز جمعه نیز پس از چهار ساعت مذاکره با اعضای مجلس نمایندگان و همچنین مایک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا از دونالد ترامپ خواسته بود یا استعفا دهد یا در غیر این‌صورت استیضاح خواهد شد.

در صورت آغاز روند استیضاح، قانون‌گذاران می‌گویند که رأی‌گیری برای استیضاح آقای ترامپ در مجلس نمایندگان می‌تواند اواسط هفته جاری برگزار شود.

از دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ تنها ۱۰ روز باقی مانده است و در صورت آغاز چنین روندی، او تنها رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا خواهد بود که دو بار استیضاح می‌شود.

پس از رأی‌گیری در مجلس نمایندگان، جریان استیضاح به مجلس سنا منتقل می‌شود و در آنجا نیز برای برکناری رئیس‌جمهور به دو سوم آرا نیاز است.

در صورت صدور حکم برای برکناری او در سنا، مجلس سنا همچنین می‌تواند مسئله ممنوعیت احراز دوباره مناصب دولتی را برای دونالد ترامپ به رأی بگذارد.

در همین حال، جیمز کلیبرن، یکی از نمایندگان ارشد دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان، به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفته است که حزب او ممکن است ارسال پرونده استیضاح به سنا را ۱۰۰ روز به تعویق بیندازد تا سنا بتواند ظرف این مدت به رسیدگی به امور مهمی چون تشکیل کابینه جو بایدن و سیاست‌های اصلی او، از جمله مقابله با ویروس کرونا، اولویت بدهد.

با استفاده از رویترز، آسوشیتدپرس و سی‌ان‌ان / پ.پ
XS
SM
MD
LG