لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۰

پنس: پومپئو برای گفت‌وگو درباره واکنش به حملات، به عربستان رفت


معاون رئیس‌جمهور آمریکا از بررسی شواهد نقش ایران در حمله به تاسیسات نفتی عربستان خبر داده است
معاون رئیس‌جمهور آمریکا از بررسی شواهد نقش ایران در حمله به تاسیسات نفتی عربستان خبر داده است

مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا، روز سه‌شنبه اعلام کرد مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده روز سه‌شنبه راهی عربستان سعودی شده است تا درباره چگونگی واکنش به حملات علیه تاسیسات نفتی عربستان با مقام‌های این کشور گفت‌وگو کند.

آقای پنس که روز سه‌شنبه ۲۶ شهریور در بنیاد هریتج در واشینگتن سخنرانی می‌کرد، با اشاره به این که ایالات متحده در حال ارزیابی شواهد مربوط به نقش ایران در حمله به تأسیسات عربستان سعودی است، گفت: «آمریکا آماده دفاع از منافع خود و متحدانش در خاورمیانه است.»

او تاکید کرد که پس از بررسی شواهد، رئيس‌جمهور آمریکا در روزهای آینده بهترین تصمیم را برای واکنش در این زمینه خواهد گرفت.

مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا نیز شامگاه دوشنبه، ۲۵ شهریور، با بیان این که ایران به قوانین بین‌المللی «ضربه زده است» گفت، ایالات متحده برای چگونگی واکنش به حملات اخیر علیه تأسیسات نفتی عربستان، در حال مذاکره با متحدان خود است.

آقای اسپر در پیام‌هایی توئیتری نوشت از جلسه‌ای می‌آید که مقام‌ها و کارشناسانی از وزارت دفاع و دیگر نهادهای دولت آمریکل دونالد ترامپ، رئيس‌ جمهور این کشور، را در جریان آخرین تحولات در این زمینه قرار دادند.

رئیس پنتاگون همچنین اعلام کرد تیمی از نهادهای مختلف آمریکا در همکاری با کشورهای متحد در حال کار برای چگونگی «رویارویی با این حمله بی‌سابقه و دفاع از نظم مبتنی بر قوانین بین‌الملل که ایران در حال ضربه زدن به آن است» هستند.

مقامات جمهوری اسلامی دست‌ داشتن در این حملات را رد کرده‌اند. پیش از این حوثی‌های یمن که در جنگ با عربستان سعودی به‌سرمی‌برند، مسئولیت این حملات را بر عهده گرفته بودند.

اما مقامات ایالات متحده تاکید داشته‌اند که ایران پشت این حملات بوده‌اند. مقامات ایالات متحده روز سه‌شنبه ۲۶ شهریور اعلام کردند که حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی از داخل مرزهای ایران انجام شده‌است.

شبکه خبری سی‌بی‌اس در این روز به نقل از منابع مطلع در دولت آمریکا گزارش داد، بسیاری از موشک‌هایی که تاسیسات نفتی در بقیق و میدان نفتی خریص عربستان را هدف قرار داده‌اند از خاک ایران شلیک شده‌اند.

این گزارش ادامه می‌دهد که دست‌کم یک موشک ایرانی نیز از آسمان کویت عبور کرده است.

XS
SM
MD
LG