لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۹

پنتاگون: وزرای دفاع آمریکا و اسرائیل در واشینگتن درباره ایران مذاکره می‌کنند


جان کربی
جان کربی

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، روز سه شنبه ۱۱ خرداد گفته است، موضوع رفتار «مخرب» ایران در منطقه از محورهای مذاکرات وزرای دفاع ایالات متحده و اسرائیل خواهد بود.

جان کربی در کنفرانس خبری در پنتاگون اظهار داشت، بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل پنجشنبه هفته جاری با لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده در واشینگتن دیدار خواهد کرد و مساله امنیت خاورمیانه محور مذاکرات این دو خواهد بود.

سخنگوی پنتاگون گفته است، انتظار می رود که آنها از جمله در خصوص مسائل امنیت منطقه مذاکره کنند و واضح است که انتظار داشته باشیم که ایران و رفتارهای مخرب آن‌ در منطقه حتما مطرح شود.

جان کربی اضافه کرد، این بار اول نیست که وزیر دفاع آمریکا با وزیر دفاع بنی گانتز صحبت می‌کند، این دو پیش از این و در هفته‌های گذشته نیز تماس‌های تلفنی زیادی در مورد غزه داشته‌اند که در این باره اطلاع رسانی شد. البته ما اخیرا هم به اسرائیل سفر کردیم و آن‌ها مذاکرات مفصلی در آن یک روز با هم داشتند.

سخنگوی پنتاگون تصریح کرد٬‌ دیدار روز پنجشنبه ادامه آن گفت‌وگوها خواهد بود، ولی قطعا مسائل امنیتی منطقه‌ در صدر این فهرست خواهد بود.

دفتر وزیر دفاع اسرائیل هم اعلام کرده است، بنی گانتز روز چهارشنبه عازم واشینگتن می‌شود و در آنجا با وزیر دفاع آمریکا و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید دیدار خواهد کرد.

خبرگزاری «بلومبرگ» می‌گوید در حالی بنی گانتز عازم واشینگتن است که در داخل اسرائیل آشفتگی سیاسی با توجه به احتمال تشکیل دولت توسط مخالفان بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل، افزایش یافت است.

در همین حال، به رغم کندی مذاکرات احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام در وین، علی ربیعی، سخنگوی دولت حسن روحانی، روز سه‌شنبه ابراز امیدواری کرد که دولت دوازدهم پیش از پایان کار خود موفق به احیای این توافق و رفع تحریم‌ها شود.

بنیامین نتانیاهو هم روز سه شنبه با اشاره به این که تلاش خواهد کرد مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شود، گفت، اگر لازم باشد انتخاب کنیم - امیدوارم كه چنین چیزی اتفاق نیفتد - و ( با دو گزینه) انتخاب بین اختلاف با بزرگترین دوستمان آمریکا و از بین بردن تهدید موجودیت (مواجه باشیم)، از بین بردن تهدید موجودیت را انتخاب می‌کنیم.

با این حال بنی گانتز در واکنش به این اظهارات بنیامین نتانیاهو روز سه‌شنبه گفت، ایالات متحده مهمترین متحد اسرائیل برای حفظ امنیت و برتری نظامی آن در منطقه بوده است و خواهد بود.

وزیر دفاع اسرائیل اضافه کرد، دولت بایدن یک دوست واقعی است و اسرائیل شریکی بهتر از ایالات متحده ندارد و نخواهد داشت. حتی اگر اختلافاتی وجود داشته باشد، باید پشت درهای بسته حل و فصل شود و نه با اظهارات بی پروا که می‌تواند به امنیت اسرائیل آسیب بزند.

با استفاده از آسوشیتدپرس، بلومبرگ و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG