لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۴

آمریکا ناو هواپیمابر نیمیتز را از منطقه خاورمیانه خارج کرد


ناو هواپیمابر نیمیتز
ناو هواپیمابر نیمیتز

جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، روز سه شنبه ۱۴ بهمن ماه اعلام کرد٬ ناو هواپیمابر نیمیتز از منطقه عملیات فرماندهی مرکزی آمریکا در خاورمیانه خارج شده و به منطقه اقیانوس آرام و هند منتقل می‌شود.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید، تصمیم دولت جو بایدن برای خروج ناو هواپیمابر نیمیتز از منطقه خلیج فارس، می‌تواند نشانه‌ای از تلاش دولت جدید آمریکا برای کاهش تنش با ایران باشد، تنشی که در دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا، به شدت بالا گرفته بود.

طبق این گزارش جان کربی با این حال تایید نکرد که ناو هواپیمابر نیمیتز به خانه باز خواهد گشت.

سخنگوی پنتاگون گفته است که دولت جو بایدن نیازی به حضور ناو هواپیمابر نیمیتز در این منطقه نمی‌بیند.

جان کربی با این حال حاضر نشد در خصوص ارزیابی کنونی پنتاگون از تهدیدهای نظامی ایران علیه پایگاه‌های ایالات متحده یا متحدان این کشور در منطقه خلیج فارس صحبت کند.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت، ما این نوع تصمیم‌ها را راحت اتخاذ نمی‌کنیم، عوامل زیادی وجود دارد، به ویژه هنگامی که شما یک واحد دارید که برای مدت طولانی‌تر از ۱۰ ماه در دریا در ماموریت بوده است.

جان کربی اضافه کرد، لوید آستین، وزیر دفاع معتقد است که ما در خاورمیانه حضور قوی برای پاسخگویی به تهدیدها داریم و به اعتقاد او این حرکت به نفع منافع ملی است.

سخنگوی پنتاگون اضافه کرد، وزیر دفاع آمریکا زمانی که تصمیم گرفت که ناو هواپیمابر نیمیتز از منطقه عملیات فرماندهی مرکزی آمریکا در خاورمیانه خارج شده و به منطقه اقیانوس آرام و هند منتقل شود، تصویر بزرگتر ژئواستراتژیک این اقدام را در نظر داشت.

وی تصریح کرد، ما دائماً تهدیدها را زیر نظر داریم. ما دائماً در تلاش هستیم که تهدیدات را با توانایی‌های متناسب پاسخ دهیم.

پیش از این روزنامه نیویورک تایمز گزارش داده بود که ناو هواپیمابر نیمیتز از منطقه خارج می‌شود.

در آخرین روزهای دولت دونالد ترامپ، وزارت دفاع آمریکا در ۱۱ دی ماه اعلام کرد ناو هواپیمابر «یو اس اس نیمیتز» از منطقه خاورمیانه به برمورتن در ایالت واشینگتن باز می‌گردد.

اما سه روز بعد دوباره پنتاگون اعلام کرد که این ناو هواپیمابر به خاطر «تهدیدهای اخیر» ایران در منطقه خواهد ماند.

با استفاده از خبرگزاری فرانسه٬ «د هیل» و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG