لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۱

دونالد ترامپ از پنتاگون خواست که رژه نظامی برگزار کند


دونالد ترامپ در نشستی که روز ۲۸ دی با جیم متیس وزیر دفاع آمریکا و ژنرال‌های ارشد این کشور داشت خواستار چنین برنامه‌ای شده است.
دونالد ترامپ در نشستی که روز ۲۸ دی با جیم متیس وزیر دفاع آمریکا و ژنرال‌های ارشد این کشور داشت خواستار چنین برنامه‌ای شده است.

مقامات وزارت دفاع آمریکا می‌گویند که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری، به پنتاگون فرمان داده که نیروهای نظامی این کشور با تدارک یک رژه، قدرت نظامی ایالات متحده را به نمایش بگذارند.

روزنامه واشنگتن‌پست روز سه‌شنبه ۱۷ بهمن با انتشار این گزارش نوشت که رئیس‌جمهوری آمریکا می‌خواهد برنامه رژه سربازان با حضور ادوات نظامی آمریکا از جمله تانک‌ها باابهت جلوه کند، اما هنوز برای این برنامه تاریخی تعیین نشده است.

سارا هاکبی سندرز سخنگوی کاخ سفید این خبر را تایید کرده و گفته است که دونالد ترامپ از پنتاگون خواسته که به یک مراسم تجلیل فکر کنند که آمریکایی‌ها بتوانند قدردانی خود از ارتش را نشان دهند.

همچنین چارلی سامرز یکی از سخنگویان پنتاگون نیز گفته که وزارت دفاع آمریکا به این خواسته توجه دارد و در حال بررسی گزینه‌های مختلف است.

آسوشیتدپرس می‌نویسد، رژه‌های نظامی عظیم از آن نوع که در نظام‌های اقتدارگرای چین و کره شمالی مرسوم است، بین آمریکایی‌ها جایگاهی ندارد. ایالات متحده به طور سنتی از نمایش‌های خودنمایانه قدرت نظامی این کشور خودداری می‌کند، برخلاف جایی مثل کره شمالی که برای اثبات قدرت نفوذ و اهمیت خود مثلا موشک‌های بالستیک به نمایش می‌گذارد.

بر اساس گزارش واشنگتن‌پست، دونالد ترامپ در نشستی که روز ۱۸ ژانویه (۲۸ دی) با جیم متیس وزیر دفاع آمریکا و ژنرال‌های ارشد این کشور در پنتاگون داشت خواستار چنین برنامه‌ای شده است.

این گزارش به نقل از یک مقام نظامی آمریکا بدون اشاره به نام او عنوان می‌کند که آقای ترامپ گفته او خواستار رژه‌ای مانند رژه‌هایی‌ست که در فرانسه برگزار می‌شود. از سخنان دونالد ترامپ به عنوان فرمان رئیس‌جمهوری تعبیر شده است که باید عملی بشود اما واشنگتن‌‌پست یادآوری می‌کند که هزینه انتقال تانک‌ها و دیگر ادوات نظامی به واشینگتن می‌تواند میلیون‌ها دلار بشود.

واشنگتن‌پست اضافه می‌کند که پنتاگون ترجیح می‌دهد چنین برنامه‌ای «روز کهنه‌سربازان» در ماه نوامبر برگزار شود که امسال با صدمین سالگرد پیروزی در جنگ جهانی اول مصادف می‌شود.

این فرمان دونالد ترامپ اما انتقاداتی را هم در میان آمریکایی‌ها به دنبال داشته و از جمله جان کربی دریادار بازنشسته و سخنگوی سابق وزارت خارجه آمریکا آن را اشتباه دانسته. آقای کربی مقاله‌ای را در توییتر دوباره به اشتراک گذاشته که تابستان امسال وقتی که ترامپ تحت تاثیر رژه پاریس قرار گرفت، نوشته بود.

عنوان این مقاله که در سی‌ان‌ان منتشر شده این است: «آخرین چیزی که ما لازم داریم نمایش نظامی در روز چهار ژوییه (روز استقلال آمریکا) است».

آقای کربی در این مقاله می‌گوید آمریکا همین طوری هر روز در سراسر جهان دارد قدرت خود را نشان می‌دهد و بنابراین نیازی ندارد ارتش را به خیابان پنسیلوانیا (خیابان کاخ سفید) بیاورد تا قدرت نظامی خود را نشان دهد.

با استفاده از گزارش‌های واشینگتن‌پست و آسوشیتدپرس/ س.ن /ک.ر
XS
SM
MD
LG