لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۳

پنتاگون پس از کشف آلیاژ چینی در موتور اف-۳۵، تحویل این جت‌ها را متوقف کرد


اف ۳۵ (عکس از آرشیو)
اف ۳۵ (عکس از آرشیو)

پس از آن‌که شرکت لاکهید مارتین کشف کرد یکی از قطعات فلزی مورد استفاده در موتور جت‌های اف-۳۵ ساخته چین است، پنتاگون به طور موقت تحویل این جت‌ها به را متوقف کرد.

رسانه‌های آمریکایی روز چهارشنبه ۱۶ شهریور گزارش دادند پس از آن‌که شرکت لاکهید مارتین کشف کرد یکی از قطعات فلزی مورد استفاده در موتور جت‌های اف-۳۵ ساخته چین است، پنتاگون به طور موقت تحویل این جت‌ها به ارتش ایالات متحده و مشتری‌های بین‌المللی را متوقف کرد.

بر اساس گزارش نشریه پولیتیکو، آژانس قراردادهای دفاعی ماه گذشته به پنتاگون اطلاع داده که آلیاژ مورد استفاده در آهن‌رباهای موجود در پمپ‌های توربوماشین اف-۳۵ از چین آمده است. این جت‌ها در مجموع تولید شرکت لاکهید مارتین است، اما توربوماشین‌های آن را شرکت هانی‌ول تولید می‌کند.

پنتاگون اعلام کرده که این کشف جدید تاثیری در عملیات جت‌های اف-۳۵ که هم‌اکنون مورد استفاده هستند، ندارد.

راسل گومر، سخنگوی دفتر مشترک اف-۳۵ در پنتاگون، به نشریه پولیتیکو گفت: «ما تایید کرده‌ایم که این آهن‌ربا اطلاعات جت‌ها را به جایی منتقل نمی‌کند و به عملکرد آنها آسیبی نمی‌رساند و هیچ خطری در رابطه با عملکرد، کیفیت، ایمنی یا امنیت این جت‌ها وجود ندارد و عملیات ناوگون جت‌های اف-۳۵ که هم‌اکنون در حال استفاده هستند، همچنان به شکل عادی ادامه خواهد یافت.»

وی افزود: «پیمانکاران دفاعی به محض کشف این موضوع داوطلبانه آن را به اطلاع آژانس قراردادهای دفاعی و دفتر مشترک اف-۳۵ در پنتاگون رساندند و آنها منبع جایگزینی برای این آلیاژ پیدا کرده‌اند که در توروبوماشین‌های آینده استفاده خواهد شد.»

هانی‌ول نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که این شرکت خود را همچنان متعهد به تولید قطعات باکیفیتی می‌داند که نیازهای طرف‌های قرارداد را برطرف کند یا حتی فراتر از آن استانداردها باشد.

پولیتیکو می‌نویسد اکنون که تحویل جت‌های اف-۳۵ متوقف شده است، آژانس قراردادهای دفاعی تلاش می‌کند دریابد چه عواملی باعث شده تا آلیاژ چینی در موتور این جت‌ها تعبیه شود. اگر دولت آمریکا تشخیص دهد که لاکهید مارتین «قانون خرید آمریکا» را نقض کرده، این شرکت برای ازسرگیری برنامه خود و تحویل جت‌ها نیاز به اخذ معافیت امنیتی دارد.

با استفاده از گزارش نشریه پولیتیکو؛ س.ن/ک.ر

XS
SM
MD
LG