لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۷

پنتاگون از «بررسی» تغییرات در برنامه ارسال سلاح برای کردهای سوریه خبر داد


اعضای «نیروهای دموکراتیک سوریه»، ائتلافی با محوریت کردها و تحت حمایت آمریکا، در شهر رقه .
اعضای «نیروهای دموکراتیک سوریه»، ائتلافی با محوریت کردها و تحت حمایت آمریکا، در شهر رقه .

وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون روز دوشنبه ششم آذرماه اعلام کرده است، تغییرات در برنامه ارسال سلاح برای کردهای سوریه را مورد بررسی قرار داده است.

خبرگزاری رویترز می گوید، با این حال وزارت دفاع آمریکا اعلام نکرده است که ارسال سلاح به کردهای سوریه را متوقف می کند و به نظر می رسد تصمیم در این باره با توجه شرایط عملیاتی در منطقه اتخاذ خواهد شد.

این در حالی است که مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، روز جمعه گفته بود،دونالد ترامپ ، رییس جمهوری آمریکا در گفت وگوی تلفنی به رجب طیب اردوغان اطلاع داده است که واشینگتن از این پس به نیروهای کرد سوریه که با شبه نظامیان گروه حکومت اسلامی (داعش) می‌جنگند سلاح تحویل نخواهد داد.

با این حال، اریک پاهون،‌ سخنگوی وزارت دفاع آمریکا روز دوشنبه گفته است، ما در حال بررسی اعمال تغییرات و اصلاحات در خصوص حمایت نظامی از شرکای کرد خود هستیم و تا آنجا که الزامات نظامی برای شکست داعش نیاز است و تلاش های تثبیت کننده برای جلوگیری از بازگشت داعش اجازه دهد، این کار انجام خواهیم داد.

در همین زمینه بکر بوزداغ، معاون نخست وزیر ترکیه نیز روز دوشنبه گفته است، گفت وگوی تلفنی روز جمعه دونالد ترامپ و رجب طیب اردوغان نقطه عطفی در روابط بین دو کشور است، ولی واشینگتن می بایست به درخواست آنکارا برای توقف ارسال سلاح به کردها سوریه احترام بگذارد.

بکر بوزداغ گفته است: این اظهارات رییس جمهوری آمریکا که برای نخستین بار گفته «ما سلاح نخواهیم داد» بسیار مهم است، اما اگر این حرف اجرا نشود ارزش خود را از دست خواهد داد. این فریب جهان خواهد بود.

در همین زمینه، سارا هاکبی ساندرز، سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه گفته است، با کوچک شدن قلمرو تحت کنترل گروه حکومت اسلامی در سوریه «ما درموقعیتی هستیم که می توانیم ارسال تجهیزات نظامی به برخی از گروه ها مشخص را متوقف کنیم، اما این به معنی آن نیست که ما همه حمایت های خود را از ان گروه ها متوقف خواهیم کرد.»

یگان های مدافع خلق، نیروی شبه نظامی کردهای سوریه است که بدنه اصلی «نیروهای دموکراتیک سوریه» را تشکیل می دهد که توانسته است بخش هایی از سوریه و به ویژه رقه، مرکز اصلی گروه حکومت اسلامی را تصرف کند.

کردها سوریه در قالب «نیروهای دموکراتیک سوریه» با شبه نظامیان سنی سوریه همکاری می کنند و این نیرو از حمایت آمریکا برخوردار است.

اما دولت ترکیه «یگان های مدافع خلق» و شاخه سیاسی آن را گروهی «تروریستی» و بخشی از حزب کارگران کردستان ترکیه (پ کا کا) می داند.

XS
SM
MD
LG