لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۱

آمریکا ۳۷۵۰ سرباز دیگر به مرز مکزیک می‌فرستد


سربازان آمریکایی در مرز مکزیک؛ نوامبر ۲۰۱۸
سربازان آمریکایی در مرز مکزیک؛ نوامبر ۲۰۱۸

وزارت دفاع ایالات متحده اعلام کرده‌است که برای حمایت از مرزبانان، ۳۷۵۰ سرباز بیشتر به مرکز آمریکا و مکزیک اعزام می‌کند.

پنتاگون در عین حال اعلام کرده‌است که ۲۴۰ کیلومتر دیگر سیم‌خاردار در مرز دو کشور نصب خواهد کرد.

بیانیه تازه وزارت دفاع آمریکا روز ۱۳ بهمن ماه منتشر شده‌است. با اعزام نیروهای تازه به مرز شمار نیروهای ارتش در منطقه به ۴۳۵۰ نفر خواهد رسید.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده نخستین بار در آوریل ۲۰۱۸ بود که اعلام کرد سربازان ارتش را به مرز مکزیک می‌فرستد.

ژنرال ترنس اوشاهنسی، رئیس ستاد فرماندهی شمالی ارتش آمریکا، هشتم آبان ماه سال جاری اعلام کرد برای «تشدید تدابیر امنیتی»، پنج هزار و ۲۰۰ نیرو به مرز مشترک با مکزیک اعزام خواهند شد.

این موضوع زمانی مطرح شده بود که کاروانی از پناهجویان از آمریکا مرکزی به آهستگی در حال حرکت به سمت آمریکا بود.

دو روز پس از سخنان ژنرال اوشاهنسی، آقای ترامپ گفت «تا زمانی که نگرانی درباره این کاروان وجود دارد، ارتش ما وارد عمل می‌شود... ما افزون بر نیروهای مرزبانی و گمرک و مهاجرت، ۱۰ تا ۱۵ هزار تن از کارکنان ارتش را نیز به آنجا اعزام می‌کنیم».

در آن زمان شماری از گروه‌های مدافع حقوق بشر همچون اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا، ترامپ را به استفاده سیاسی از ارتش در آستانه انتخابات کنگره متهم کرده بودند. اما دونالد ترامپ گفته بود در کاروان پناهجویان «بسیاری از گانگسترها و بعضی از آدم‌های خیلی بد» حضور دارند.

چند روز پیش پاتریک شاناهان، سرپرست وزارت دفاع ایالات متحده، گفته بود «چند هزار» نیروی تازه‌نفس عازم مرز خواهد شد؛ اما آن‌طور که آقای شاناهان گفته دلیل اعزام این افراد بیشتر برای این است که به نصب حصارهای مرزی و اجرای سازوکار جدید رصد سیار مرز کمک کنند.

دونالد ترامپ چه در زمان رقابت‌های انتخاباتی و چه پس از پیروزی در انتخابات تاکید داشت قصد دارد مراقبت و حفاظت از مرزهای جنوبی را به‌طور چشم‌گیری تغییر دهد؛ از جمله وعده‌های آقای ترامپ ساختن دیوار در مرز مکزیک بود که همچنان نیز بر آن تاکید دارد.

رئیس‌جمهوری آمریکا خواستار اختصاص ۵.۷ میلیارد دلار بودجه برای ساخت دیوار شده‌است. اما دمکرات‌ها که در مجلس نمایندگان اکثریت دارند، مخالف اختصاص بودجه برای ساخت دیوار هستند. اختلافات سیاسی سبب شد تا دولت آمریکا برای ۳۵ روز تعطیل شود؛ مدت‌زمانی که در تاریخ آن کشور بی‌سابقه‌است.

اسوشیتدپرس، توئیتر، رادیو فردا|ت
XS
SM
MD
LG