لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۸

ایران بار دیگر در پرتاب ماهواره به مدار «شکست خورد»


کارشناسان به سی‌ان‌ان می‌گویند که این موشک احتمالاً همان موشک «سیمرغ» است که بر اساس یک طرح کره شمالی ساخته شده است
کارشناسان به سی‌ان‌ان می‌گویند که این موشک احتمالاً همان موشک «سیمرغ» است که بر اساس یک طرح کره شمالی ساخته شده است

ایران در چند روز اخیر در پرتاب یک موشک حامل ماهواره ناکام بوده و برای تلاشی دوباره در این جهت آماده می‌شود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز چهارشنبه، دوم تیر، با ذکر این خبر نوشت که تصاویر ماهواره‌ای، یکی از مقام‌های آمریکایی و یک متخصص موشک، همگی ناموفق بودن این پرتاب را که در اوایل ماه جاری میلادی در پایگاه فضایی «امام خمینی» سمنان انجام شده، تأیید کرده‌اند.

شبکه خبری سی‌ان‌ان نیز روز چهارشنبه از قول چندین مقام دفاعی آمریکا نوشت که وزارت دفاع آمریکا «اوایل ماه جاری در حال تماشای تلاش ناکام دیگری از سوی ایران برای فرستادن ماهواره به مدار بود.»

در حالی که مقامات دفاعی ایالات متحده موشکی را که در اوایل ماه جاری در این پرتاب استفاده شده بود شناسایی نکردند، اما کارشناسان به سی‌ان‌ان می‌گویند که این موشک احتمالاً همان موشک «سیمرغ» است که بر اساس یک طرح کره شمالی ساخته شده است.

کارشناسان به سی‌ان‌ان می‌گویند که این «چهارمین شکست پیاپی در پرتاب موشک سیمرغ است و به نظر می‌رسد ایران با این سیستم خاص به مشکل برخورده است.»

همانند سایر پرتاب‌های ناموفق، رسانه‌های دولتی ایران انجام این پرتاب چهارم موشک ماهواره‌بر را تأیید نکرده‌اند و به نوشته آسوشیتدپرس، نمایندگی ایران در سازمان ملل نیز به درخواست این خبرگزاری برای اظهار نظر پاسخ نداده است.

نخستین بار بهمن سال ۸۸ گزارش شد که ماهواره‌بر سیمرغ با حضور محمود احمدی‌نژاد رونمایی شده است. در دومین گام، دولت ایران مرداد ۹۶ مدعی شده بود که پرتاب آزمایشی ماهواره‌بر سیمرغ «با موفقیت» انجام شده است.

منتقدان جمهوری اسلامی، پرتاب ماهواره را اقدامی تحریک‌آمیز می‌دانند، زیرا موشک‌های ماهواره‌بر از فناوری مشابه آن چه برای موشک‌های بالیستیک قاره‌پیما لازم است، بهره می‌گیرند.

این تلاش تازه در حالی صورت می‌گیرد که برنامه فضایی ایران متحمل یک رشته ضررهای سنگین شده است.

در همین حال، سپاه پاسداران نیز در این زمینه برنامه موازی خود را دنبال می‌کند و سال گذشته ماهواره‌ای را به مدار فرستاد.

اوایل اردیبهشت سال گذشته، سپاه پاسداران اعلام کرد که موشک ماهواره‌بر «قاصد»، ماهواره نظامی «نور» را از محل «کویر مرکزی ایران» به «مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین» حمل کرده است.

دولت آمریکا اقدام ایران در پرتاب ماهواره نظامی را ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل می‌داند و می‌گوید اقدام ایران پوششی برای آزمایش‌های موشکی این کشور است.

حکومت ایران اما با رد این اتهام می‌گوید این برنامه‌ها ماهیت دفاعی دارند.

XS
SM
MD
LG