لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۱

پنتاگون: آمریکا نزدیک به ۱۲ هزار نیرو را از آلمان خارج می‌کند


نیروهای آمریکا به هنگام ورود به لهستان از مرز آلمان (۱۲ ژانویه ۲۰۱۷)
نیروهای آمریکا به هنگام ورود به لهستان از مرز آلمان (۱۲ ژانویه ۲۰۱۷)

مقامات وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، روز چهارشنبه ۸ تیر گفتند، براساس یک طرح این وزراتخانه، آمریکا ۱۱ هزار ۸۰۰ نفر از نیروهای خود را از آلمان خارج می‌کند.

به گزارش آسوشیتدپرس، پنتاگون حدود شش هزار و ۴۰۰ نفر از اين نیروها را به آمریکا باز می‌گرداند و حدود پنج هزار و ۴۰۰ نفر دیگر را به سایر کشورهای اروپایی منتقل خواهد کرد.

به گفته این مقامات طرح وزارت دفاع برای جابجایی نیروهای آمریکايی در اروپا سال‌ها طول خواهد کشید و میلیاردها دلار هزینه خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس این طرح در واقع اجرای تهدیدهای دوالد ترامپ است که گفته بود به دلیل بودجه نظامی اندک آلمان نیروهای آمریکایی را از آن کشور خارج خواهد کرد. مقامات وزارت دفاع آمریکا گفتند اولین جابجایی‌ها از چند ماه دیگر شروع خواهد شد و تعدادی از واحدهای هوایی و زمینی به کشورهایی منتقل خواهند شد که آمریکا هم اکنون در آنها پایگاه دارد.

در پایان این جابجایی حدود ۲۵ هزار نفر از نیروهای آمریکایی در آلمان باقی خواهند ماند.

این طرح درعین حال شمار نیروهای آمریکایی در خاک لهستان را افزایش خواهد داد که دولت آن کشور از مدت‌ها پیش خواستار آن بود.

مقامات وزارت دفاع آمریکا که ترجيح دادند نامشان در گزارش قید نشود افزودند که اجرای این طرح میلیاردها دلار هزینه خواهد داشت و مستلزم احداث پایگاه‌های جدید در کشورهایی است که قرار است میزبان نیروهای آمریکایی باشند.

برخی از جمهوری خواهان این طرح را بعنوان هدیه‌ای به دولت روسیه مورد انتقاد قرار داده و می گویند تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا خواهد بود. ۲۲ عضو جمهوری خواه کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای خطاب به دونالد ترامپ نوشتند کاهش تعهد نظامی آمریکا در قبال اروپا فرصت طلبی و تعرض روسیه را تشویق خواهد کرد.

مشخص نیست که در صورت شکست دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا این طرح اجرا خواهد شد یا نه.

پایگاههای آمریکایی در آلمان مرکز عملیاتی نیروهای این کشور در آفریقا و خاورمیانه است. تصمیم پنتاگون برای حفظ نیمی از نیروها در اروپا نشان دهنده تعهد آمریکا به تداوم مشارکت فعال در حفظ امنیت کشورهای اروپایی است و انتقال نیمی از آنها به کشورهای اروپای شرقی پیام روشنی به مسکو است که واشنگتن آماده دفاع از اروپای شرقی در برابر تعرض‌های روسیه است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس یادآوری می کند که دونالد ترامپ ماه گذشته اعلام کرد که در نظر دارد تعداد نیروهای آمریکایی مستقر در آلمان را از حدود ۳۶ هزار به ۲۵ هزار نفر کاهش دهد. کاهش نیروهای آمریکایی در خاک آلمان در عین حال در راستای طرح‌های دراز مدت پنتاگون برای استقرار نیروی بیشتری در اقیانوس هند و اقیانوس آرام است. ولی دونالد ترامپ در اظهار نظرهای خود با صراحت نشان داد که یکی از دلایل تصمیم او نارضایتی از عدم مشارکت کافی آلمان در بودجه سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو است.

ناتو در سال ۲۰۱۴ اعلام کرد که تمامی کشورهای عضو تا سال ۲۰۲۴ باید حداقل ۲ درصد از تولید ناخالص ملی خود را به بودجه نظامی اختصاص دهند.

آقای ترامپ علاوه بر انتقاد شدید از آلمان به دلیل عدم رعایت این مصوبه ناتو گفت موازنه تجاری آلمان با آمریکا نیز عادلانه نیست و تا زمانیکه آن کشور سهم خود را نپردازد نیروهای آمریکایی مستقر در آلمان را کاهش خواهد داد.

رییس جمهور آمریکا ماه گذشته پس از دیدار با رییس جمهور لهستان گفت برخی از نیروهایی که از آلمان خارج می شوند به لهستان و بقیه به کشورهای دیگر منتقل خواهند شد.

طبق توافق سال گذشته بین آمریکا و لهستان قرار شد تعداد نیروهای آمریکایی در آن کشور هزار نفر افزایش یابد و به گفته مقامات پنتاگون مقدمات برای اعزام تعداد بیشتری از نیروهای آمریکایی به لهستان در دست اجراست.

در مجموع حدود ۴۷ هزار پرسنل نظامی و غیرنظامی آمریکا در آلمان مستقر هستند. از اين تعداد حدود ۳۵ هزار نفر پرسنل نظامی، دو هزار و ۶۰۰ پرسنل گارد ملی و نیروهای ذخیره ارتش آمریکا و ۱۲ هزار نفر نيز کارمندان غیرنظامی وزارت دفاع هستند.

منبع خبرگزاری آسوشیتدپرس؛ ش.ر
XS
SM
MD
LG