لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۷

«شلیک با گلوله ساچمه‌ای» به معترضان در سراوان گیلان؛ ۲۲ نفر بازداشت شدند


یک شهروند اهل سراوان گیلان در حال عبور از سایت زباله در اراضی جنگلی این منطقه
یک شهروند اهل سراوان گیلان در حال عبور از سایت زباله در اراضی جنگلی این منطقه

همزمان با انتشار عکس‌هایی از اثر گلوله ساچمه‌ای بر بدن معترضان در سراوان گیلان، نیروی انتظامی این استان اعلام کرد که در تجمع اهالی سراوان در اعتراض به انباشت زباله در این منطقه، ۲۲ نفر بازداشت شده‌اند و پرونده آن‌ها از طریق مرجع قضایی در حال رسیدگی است.

به گزارش خبرگزاری فارس، مجید رسول‌زاده، معاون فرهنگی و اجتماعی نیروی انتظامی گیلان، بازداشت‌شدگان را افرادی «سودجو» خوانده و ادعا کرده است که به‌ دنبال «ایجاد ناامنی» و «سوءاستفاده از مطالبه به‌حق مردم سراوان» بودند.

این مقام انتظامی بازداشتی‌ها را متهم کرده است که قصد داشتند با «سنگ‌پراکنی و درگیری فیزیکی» مانع بازگشایی سایت زباله سراوان شوند و «پنج مامور» نیروی انتظامی در پی این سنگ‌پراکنی مصدوم شده‌اند.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که تجمع صلح‌آمیز اهالی سراوان به انباشت انبوه زباله در اراضی جنگلی این منطقه در روز پنج‌شنبه، هشتم اردیبهشت با دخالت نیروی انتظامی به خشونت کشیده شد و بر اساس ویدئوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی پلیس با استفاده از شلیک هوایی و گاز اشک‌آور اقدام به متفرق کردن معترضان کرد.

بر اساس ویدئوهای منتشرشده از آغاز تجمع این شهروندان، آن‌ها شعارهای مسالمت‌آمیز سر داده بودند و حتی برخی از آنان به نیروهای پلیس مستقر در منطقه شاخه گل اهدا می‌کردند.

اما ساعاتی پس از تجمع، کاربران شبکه‌های اجتماعی همچنین عکس‌هایی را منتشر کردند که نشان‌ می‌دهد پلیس با گلوله ساچمه‌ای به سوی معترضان شلیک کرده و عده‌ای از آنها آسیب دیده‌اند.

در اعتراضات اصفهان هم که آذرماه سال ۱۴۰۰ رخ داد، نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی به شلیک مستقیم با گلوله ساچمه‌ای به سوی معترضان متوسل شدند و ده‌ها تن از معترضان پیر و جوان به دلیل اصابت این گلوله‌ها زخمی شدند و حتی بینایی خود را از دست دادند.

انتقال و انباشت زباله در حدود ۱۶ هکتار از اراضی جنگلی منطقه سراوان رشت که اخیرا ارتفاع آن به بیش از ۹۰ متر هم رسیده، سال‌ها است که به معضل بزرگی در این منطقه تبدیل شده است.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری رشت پیشتر گفته بود که با ورود روزانه زباله به این مرکز، به‌ طور متوسط سالانه بین ۵.۳۰ تا ۶.۳۰ لیتر بر ثانیه شیرابه تولید و وارد سفره‌های زیرزمینی آب می‌شود.

تولید این شیرابه، علاوه بر آلودگی محیط زیست و تولید بوی نامطبوع موجب آلوده کردن سفره‌های زیرزمینی، تاثیر بر تغذیه دام و طیور، آلوده‌سازی رودخانه‌ها، تالاب انزلی و دریای خزر، آلودگی مزارع برنج و باغ‌های میوه، هم‌چنین بیماری‌های پوستی در مناطق مجاور شده است.

اسدالله عباسی، استاندار گیلان، روز ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ با حضور در منطقه با اشاره به این که «مشکل ما صرفا بودجه نیست، بلکه مدیریتی است» گفته بود که «از همین فردا برای رفع مشکل دفن زباله در منطقه باید حرکت جهادی صورت گیرد».

XS
SM
MD
LG