لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۸

پرسپولیس برنده صدمین شهرآورد تهران شد


بُرد یک بر صفر پرسپولیس در مصاف استقلال در صدمین شهرآورد فوتبال تهران
بُرد یک بر صفر پرسپولیس در مصاف استقلال در صدمین شهرآورد فوتبال تهران

صدمین شهرآورد فوتبال تهران در ورزشگاه آزادی با برتری یک بر صفر پرسپولیس به پایان رسید تا سرخپوشان موقتاً به صدر جدول برگردند.

حساس‌ترین بازی لیگ برتر، سه امتیاز به حساب شاگردان یحیی گل‌محمدی واریز کرد تا پرسپولیسی‌ها ۵۷ امتیازی شده و با یک بازی بیشتر نسبت به سپاهان، در رده نخست قرار بگیرند.

سپاهان ۵۴ امتیاز دارد و استقلال نیز با قطع‌شدن نوار پیروزی‌های پیاپی این تیم، با همان ۵۴ امتیازی که اندوخته بود در جایگاه سوم ایستاده.

اهمیت این بازی در تعیین قهرمان فصل، بر حساسیت شهرآورد همیشه داغ تهران افزوده بود. تساوی احتمالی نیز می‌توانست به سود سپاهان باشد. طلایی‌پوشان روز دوشنبه در صورت برتری مقابل ملوان می‌توانند به صدر جدول برگردند.

فدراسیون فوتبال از بلیت‌ فروشی محدود برای ۱۵ هزار تماشاگر خبر داد. همزمان، رسانه‌ها خبر از ارقام میلیونی در بازار سیاه دادند.

هواداران دو تیم از صبح یکشنبه مقابل ورزشگاه حضور داشتند و در نهایت با این‌که فقط ۱۵ هزار بلیت فروخته شد، ولی ۴۰ هزار نفر روی سکوها نشستند.

زنانی که در برابر ورزشگاه بودند، اجازه ورود پیدا نکردند و مشخص نیست افزون بر بیست هزار مرد بدون بلیت، چگونه وارد ورزشگاه شدند.


با وجود اعلام خطر مسئولان ورزشگاه آزادی در خصوص ایمنی طبقه دوم، درهای طبقه ممنوعه هم به روی تماشاگران باز شد.

در اوج بی‌نظمی و بی‌برنامگی فدراسیون فوتبال برای مهم‌ترین بازی فصل، خطر ریزش سکوهای طبقه دوم باعث شد بین دو نیمه، بخشی از سکوها را تخلیه کنند.

حادثه تکراری اما در طبقه اول رخ داد. طبق ویدئوهای منتشر شده، چند ردیف از سکوهای طبقه اول ورزشگاه، زیر پای هواداران استقلال وا رفت تا سنگ و سیمان و میلگرد، پس از نیم قرن بیرون بزند.

در این بین، نوازندگان گروه علی عبدالمالکی نیز با استقرار در تونل ورودی ورزشگاه، مهیای اجرای برنامه و سرگرم‌سازی تماشاگران شدند.

در پنجمین دقیقه، ضربه قایدی با تکل گولسیانی مواجه شد اما استقلالی‌ها با اعتقاد به خطای هند، به‌شدت به پیام حیدری معترض بودند.

کارشناسان داوری، دیدگاه متفاوتی نسبت به این صحنه دارند. ابراهیم میرزابیگی، غلامرضا جباری و نوذر رودنیل به ورزش سه گفته‌اند که داور می‌توانست پنالتی بگیرد.

تورج حق‌وردی، حیدر سلیمانی و محسن ترکی هم گفته‌اند توپ ابتدا به پای مدافع و سپس به دستش خورده. یعنی عدم اعلام پنالتی، تصمیم درستی بوده.

همین ماجرا در سی‌ونهمین دقیقه در محوطه جریمه استقلال تکرار شد. برخورد یامگا و عبدی از نگاه پرسپولیسی‌ها پنالتی بود.

ابراهیم میرزابیگی و حیدر سلیمانی همین نظر را دارند و می‌گویند داور باید نقطه پنالتی را نشان می‌داد.
تورج حق‌وردی، غلامرضا جباری و نوذر رودنیل نیز تصمیم داور را صحیح می‌دانند.

با تساوی بدون گل در نیمه اول، بین دو نیمه عیسی آل‌کثیر جایگزین عبدی شد. تعویض طلایی گل‌محمدی فقط پنج دقیقه به زمان نیاز داشت تا گل بزند.

پاس خوب ترابی به آل‌کثیر رسید تا مهاجم خوزستانی با توانایی تکنیکی خود، غلامی را جا گذاشته و ضربه‌اش پس از برخورد به حردانی و قوس داخلی تیر دروازه، به تور برسد.

تک گلی که تا پایان مسابقه پابرجا ماند و سه امتیاز سرنوشت‌ساز را به حساب پرسپولیس واریز کرد.

در ترکیب آغازین پرسپولیس علیرضا بیرانوند، علی نعمتی، گئورگی گولسیانی، مرتضی پورعلی گنجی، دانیال اسماعیلی فر، میلاد سرلک، سروش رفیعی، سعید صادقی، وحید امیری مهدی ترابی و مهدی عبدی بازی کردند.

برای استقلال هم حسین حسینی، رافائل سیلوا، عارف غلامی، جعفر سلمانی، کوین یامگا، روزبه چشمی، سعید مهری، آرش رضاوند، مهدی قایدی، محمد محبی و پیمان بابایی به میدان رفتند.

XS
SM
MD
LG