لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۵

افزایش بازدید از مجموعه‌های تاریخ هخامنشی در نوروز


گروهی از روحانیون و نهادهای حاکمیتی در ایران سال‌هاست که مانع برگزاری روز کوروش در محوطه باستانی «پاسارگاد» می‌شوند
گروهی از روحانیون و نهادهای حاکمیتی در ایران سال‌هاست که مانع برگزاری روز کوروش در محوطه باستانی «پاسارگاد» می‌شوند

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید از افزایش آمار بازدیدکنندگان از مجموعه‌های تاریخی دوران هخامنشی در ایران خبر داده‌است.

مسعود رضایی منفرد اعلام کرده که آمار بازدید از مجموعه «تخت جمشید» ۱۶ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته‌است.

آقای رضایی منفرد میزان رشد بازدید از مجموعه «پاسارگاد» را هم ۴۶ درصد بیشتر از سال گذشته اعلام کرده‌است.

آن‌طور که این مقام مسئول گفته آمار بازدیدکنندگان از مجموعه «نقش رستم» نیز ۱۳ درصد بیشتر از سال گذشته بوده‌است.

در مجموع، بنا بر آمارها تنها در ایام تعطیلات نوروزی بیش از ۷۱۰ هزار نفر از مجموعه‌های تخت جمشید بازدید کرده‌اند.

مدیر پایگاه تخت جمشید گفته که این بازدیدها از «تخت جمشید»، «نقش رستم»، «نقش رجب»، «پاسارگاد» و «موزه تخت جمشید» صورت گرفته‌است.

این مقام مسئول همچنین از بازدید هفت هزار و ۲۰۰ گردشگر خارجی از این مجموعه در ایام عید خبر داده و گفته که این آمار نسبت به سال گذشته ۹ درصد رشد دارد.

مسعود رضایی منفرد میزان رشد درآمد مجموعه‌های هخامنشی از محل بلیت‌فروشی در ایام عید امسال نسبت به سال گذشته را هم ۲۴ درصد عنوان کرده‌است.

رضایی منفرد در بخش دیگری از گفتگویی که با خبرگزاری ایلنا داشته، اعلام کرده در جریان این بازدیدها تقریباً هیچ آسیبی به مجموعه‌ها وارد نشده‌است.

۱۶ فروردین ماه امسال نیز محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی کشور آمار بازدید از ۲۱ پایگاه جهانی ایران در ۱۲ روز نخست فروردین را بیش از دو میلیون و ۵۲۰ هزار نفر اعلام کرده‌است.

طالبیان گفته که بیشترین آمار بازدیدکنندگان مربوط به مجموعه جهانی «پارسه» و «پاسارگاد» شامل مجموعه‌های تخت جمشید، پاسارگاد، نقش رستم و نقش رجب با ۴۰۴ هزار و ۶۲۳ بازدید است.

براساس آمارها، استان فارس با یک میلیون و ۵۶۸ هزار و ۴۹۸ نفر بیشترین آمار بازدیدکننده در نوروز را به خود اختصاص داده‌است.

استان فارس به دلیل برخورداری از تاریخ، تمدن و فرهنگ غنی در طول سال میزبان گردشگران بسیاری است که برای دیدن تاریخ و فرهنگ این منطقه، مسافت‌های طولانی را می‌پیمایند.

برخورداری از بیش از سه هزار اثر تاریخی در فهرست آثار ملی و چهار اثر تاریخی در فهرست آثار جهانی، فارس را به عنوان یکی از مقاصد مهم گردشگری تبدیل کرده‌است.

این ظرفیت تاریخی و ملی در سال‌های اخیر علاوه بر افزایش آمار بازدیدکنندگان با حرکت‌های سیاسی نیز همراه بوده که همین مسئله با واکنش مقام‌های جمهوری اسلامی همراه شده‌است.

گروهی از روحانیون و نهادهای حاکمیتی در ایران سال‌هاست که مانع برگزاری روز کوروش در محوطه باستانی «پاسارگاد» می‌شوند و تلاش دارند محدودیت‌های بازدید و اجرای برنامه در این محوطه‌ها را به حداکثر برسانند.

آبان ماه سال گذشته نیز مقام‌های جمهوری اسلامی جاده اصلی منتهی به آرامگاه کوروش در محوطه باستانی «پاسارگاد» را مسدود و مانع از برگزاری مراسم روز «کوروش» شدند.

سال ۱۳۹۵ و به دنبال تجمع هزاران تن برای شرکت در مراسم گرامیداشت در پاسارگاد، آرامگاه کوروش، شمار زیادی از تجمع‌کنندگان بازداشت شده بودند.

در این سال گروهی از تجمع‌کنندگان در پاسارگاد، شعارهایی از جمله «ایران وطن ماست، کوروش پدر ماست» و همچنین شعارهایی علیه حکومت جمهوری اسلامی سر داده بودند.

آذر ماه سال ۱۳۹۶ نیز ۱۹ باستان‌شناس و تاریخ‌پژوه ایرانی در نامه‌ای به استانداری فارس خواستار ثبت هفتم آبان‌ماه به عنوان روز «کوروش بزرگ» در تقویم رسمی کشور شده بودند.

آنها در نامه خود آورده‌اند که گرامیداشت این روز می‌تواند «نقشی مؤثر در ایجاد وحدت ملی و همبستگی همه ایرانیان» داشته باشد.

XS
SM
MD
LG