لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۹

نایب رئيس مجلس: آمار مبتلایان به کرونا در ایران واقعی نیست


پس از شیوع ویروس کرونا در چین، دولت ایران روز ۱۱ بهمن اعلام کرد که پروازهای بین دو کشور متوقف شده است.
پس از شیوع ویروس کرونا در چین، دولت ایران روز ۱۱ بهمن اعلام کرد که پروازهای بین دو کشور متوقف شده است.

نایب رئيس مجلس شورای اسلامی می‌گوید آمار اعلام شده درباره مبتلایان به کرونا در ایران «عدد و رقم واقعی نیست».

مسعود پزشکیان که در دولت دوم خاتمی وزیر بهداشت ایران بود، در گفت‌وگویی که روز سه‌شنبه ۱۳ اسفند در وب‌سایت «انصاف‌نیوز» منتشر شده است، گفته آماری که وزارت بهداشت می‌دهد «آمار تمام آنهایی نیست که گرفتارند».

علیرضا رئیسی، معاون وزیر بهداشت، روز سه‌شنبه مجموع مبتلایان به ویروس کرونا در ایران را ۲۳۳۶ نفر و شمار قربانیان را ۷۷ نفر اعلام کرد.

آقای پزشکیان همچنین با اشاره به مثبت شدن نتایج آزمایش برخی از نمایندگان مجلس، گفته است: «مجلسی که همه ظاهرا سالم بودند و همین‌جوری تست داده‌اند، الان تعداد قابل توجهی‌شان مثبت است؛ در جامعه هم وضعیت همین است».

بر اساس تازه‌ترین آمار از وضعیت نمایندگان مجلس، ۲۳ نفر از آنها مبتلا به ویروس کرونا هستند. مجلس ایران طبق مصوبه شورای عالی امنیت ملی و ستاد مبارزه با کرونا، اجازه تشکیل جلسه ندارد و تعطیل است.

نایب رئيس مجلس در بخش دیگری از این گفت‌وگو با انتقاد از مدیریت بحران کرونا در ایران گفته است: «اگر جای وزارت بهداشت بودم، روز اول قم را قرنطینه می‌کردم».

آقای پزشکیان خواستار برخورد «قاطع و نظامی» با این موضوع شده و گفته است: «الان بیمارستان‌ها برای مریض‌ها جا ندارند، روزبه‌روز هم بدتر خواهد شد».

در اظهارنظری دیگر، شهاب‌الدین بی‌مقدار، نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس، روز سه‌شنبه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایلنا، «تاخیر در شروع اقدامات پیشگیرانه» را یکی از اشتباهات مسئولان کشور دانست.

او گفت: «اگر شهر قم قرنطینه می‌شد، این بیماری به این اندازه فراگیر نمی‌شد، چرا که در بسیاری از استان‌ها و حتی برخی کشورهای همسایه این ویروس از قم منتقل شد».

در جریان بحران کرونا، شهر قم منشأ آلودگی به این ویروس و شیوع آن در ایران اعلام شده و مقام‌های وزارت بهداشت بارها گفته‌اند افرادی که در سایر نقاط ایران مبتلا شده‌اند، به نحوی با قم مراوده داشته یا در ارتباط بوده‌اند.

با این حال درخواست‌ها برای قرنطینه این شهر به جایی نرسیده است. علاوه بر این، چهره‌های شاخص مذهبی از جمله محمد سعیدی، تولیت حرم معصومه، با تعطیلی اماکن مذهبی این شهر هم مخالفت کردند.

در همین زمینه، پایگاه حرم معصومه با انتشار یادداشتی ضمن انتقاد از مصوبه شورای تأمین استان قم مبنی بر تعطیلی نماز جماعت و ضدعفونی کردن حرم، اعلام کرد سازه‌های این حرم به دلیل استفاده از نقره «در بالاترین سطح آنتی‌باکتریایی و سد محکمی برای اپیدمی کرونا است».

مسئولان حرم معصومه در قم این یادداشت را «موضع شخصی» دانستند ولی حجت‌الاسلام سعیدی گفت که «دشمن» برای بدنام کردن شهر قم نقشه دارد و حرم به هیچ وجه تعطیل نمی‌شود.

آقای بی‌مقدار از دیگر «اشتباهات» ایران در مقابله با این ویروس را ادامه پروازها بین ایران و چین با وجود شیوع کرونا در چین دانست و افزود که ایران «اقدامات پیشگیرانه و کنترلی» را «خیلی دیر» شروع کرد.

بر اساس بررسی‌های رادیو فردا در روزهایی که مقام‌های جمهوری اسلامی ایران مدعی بودند پروازهای هواپیمایی ماهان به چین و بالعکس متوقف شده، این پروازها از تهران به چهار شهر چین مطابق برنامه از پیش تعیین‌شده انجام شده است.

پس از شیوع ویروس کرونا در چین، دولت ایران روز ۱۱ بهمن اعلام کرد که پروازهای بین دو کشور متوقف شده است.

با این حال بررسی‌های رادیو فردا نشان می‌دهد که شرکت هواپیمایی ماهان از ۱۶ بهمن تا چهارم اسفند، همچنان به چهار شهر پکن، شانگهای، گوانجو و شنژن به صورت رفت‌وبرگشت پرواز داشته است.

این شرکت در دوره یاد شده دستکم ۵۵ پرواز به صورت رفت‌وبرگشت با چین انجام داده است.

XS
SM
MD
LG