لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۳

نتایج یک پژوهش: واکسن آسترازنکا و فایزر در مقابله با گونه جهش‌یافته ویروس کرونا در هند موثرند


نتایج پژوهشی در بریتانیا نشان می‌دهد که واکسن‌های فایزر و آسترازنکا در پیشگیری و مقابله با گونه جهش‌یافته ویروس کرونا در هند از کارآیی بالایی برخوردارند.

بر همین اساس، تزریق دو دُز واکسن فایزر تا ۸۸ درصد در مقابله با این گونه جهش‌یافته اثربخشی دارد و واکسن آسترازنکا نیز پس از تزریق دُز دوم تا ۶۰ درصد در برابر ویروس کرونای شناسایی‌شده در هند موثر است.

پیش از این، کارآیی هر دو واکسن یادشده در مقابله با گونه جهش‌یافته کرونا در بریتانیا ثابت شده بود.

یافته‌ها نشان می‌دهد که واکسن فایزر در دُز دوم تا ۹۳ درصد در مقابله با ویروس کرونای ثبت‌شده در بریتانیا موثر است. اثربخشی واکسن آسترازنکا در مقابله با این گونه جهش‌یافته نیز پس از تزریق دُز دوم ۶۶ درصد برآورد شده است.

این در حالی است که این واکسن‌ها سه هفته پس از تزریق دز اول، تنها تا ۳۳ درصد برای ایجاد مصونیت در برابر ویروس کرونا کارآیی دارند.

اوایل ماه جاری میلادی (ماه مه)، سازمان بهداشت جهانی نگرانی عمیق خود را در مورد شیوع گونه جهش‌یافته کرونا در هند ابراز کرد.

هند دومین کشور آلوده دنیا از لحاظ شیوع ویروس کرونا به شمار می‌رود؛ روزانه در این کشور بیش از ۲۵۰ هزار مورد جدید ابتلا به کووید ۱۹ شناسایی و ثبت می‌شود و مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری نیز بیش از چهار هزار نفر در هر روز اعلام شده است.

واکسن آسترازنکا برای کشورهای اروپای مرکزی و فقیر از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا در مقایسه با واکسن فایزر هم ارزان است و هم شرایط استفاده از آن آسان است. با وجود این، تاخیر در تامین این واکسن باعث شده که اتحادیه اروپا از خرید واکسن از این شرکت نومید شود.

در ماه‌های گذشته همچنین انتشار برخی گزارش‌ها درباره تبعات احتمالی واکسن «آسترازنکا» سبب شد که برخی کشورهای اروپایی برای مدت محدود تزریق این واکسن را متوقف کنند.

تازه‌ترین آمار اداره بهداشت عمومی بریتانیا که مستند به نتایج واکسیناسیون ماه‌های اخیر در این کشور است اما نشان می‌دهد تزریق دوز اول واکسن «آسترازنکا» خطرات مرگ بر اثر ابتلا به کووید ۱۹ را حدود ۸۰ درصد کاهش می‌دهد.

بر اساس این پژوهش‌ها، دز اول واکسن «فایزر» نیز حدود ۸۰ درصد و تزریق دز دوم حدود ۹۷ درصد خطر مرگ بر اثر ابتلا به کووید را کاهش می‌دهد.

با استفاده از گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس و سایت رادیو فردا/ آ.ت/ ک.ر
XS
SM
MD
LG