لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۰

فایزر تا اوایل تابستان آینده، ۱۰۰ میلیون دوز اضافی واکسن کرونا در اختیار آمریکا قرار می‌دهد


واکسن بیماری کووید ۱۹، محصول مشترک شرکت داروسازی فایزر و بیون‌تک
واکسن بیماری کووید ۱۹، محصول مشترک شرکت داروسازی فایزر و بیون‌تک

همزمان با شیوع سویه جدید ویروس کرونا در جنوب شرق بریتانیا و افزایش نگرانی‌ها در سراسر دنیا، دولت آمریکا از سفارش صد میلیون دوز اضافی واکسن کرونا در ازای پرداخت نزدیک به دو میلیارد دلار به شرکت فایزر خبر داد.

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه سوم دی‌ماه در گزارشی از وعده شرکت فایزر برای تامین تقاضای دولت آمریکا تا ژوییه سال ۲۰۲۱ خبر داده است.

با اوج‌گیری دوباره شیوع کرونا در سراسر ایالات متحده و به‌ویژه سویه جدید ویروس کرونا که گفته می‌شود سرعت شیوع آن چند برابر است، دولت آمریکا تصمیم گرفته است برای اطمینان از در دسترس بودن واکسن، میزان دوز درخواستی خود را افزایش دهد.

در جریان معامله اخیر، شرکت فایزر متعهد شده است دست‌کم ۷۰ میلیون دوز واکسن را تا ۳۰ ژوئن سال آینده میلادی (۹ تیر ۱۴۰۰) در اختیار دولت آمریکا قرار دهد و مابقی آن را نیز حداکثر تا ۳۱ ژوییه (۹ مرداد) تامین کند.

آمار و داده‌های خبرگزاری رویترز حاکی از اضافه شدن یک میلیون مورد ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در مدت کمتر از یک هفته در سراسر آمریکاست.

شمار مبتلایان کرونا در آمریکا در شرایطی رو به افزایش گذاشته است که توزیع واکسن‌های فایزر در پی صدور مجوز تزریق اضطراری واکسن از سوی نهادهای مسئول، از اوایل ماه دسامبر در آمریکا آغاز شده است.

الکس ایزار (عازار)، وزیر بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «خرید جدید دولت فدرال می‌تواند بیش از پیش به آمریکایی‌ها اطمینان دهد که تا ژوئن ۲۰۲۱، برای هر آمریکایی که خواهان تزریق واکسن باشد، ذخیره کافی خواهیم داشت».

به گفته مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا (CDC)، از زمان آغاز توزیع واکسن‌های فایزر تا روز دوشنبه، بیش از ۶۰۰ هزار آمریکایی موفق به تزریق واکسن کووید ۱۹ شده‌اند.

تا این‌جا، موج نخست تزریق‌ها به کادر درمانی و ساکنان خانه‌های سالمندان و همچنین برخی از مقام‌های بلندپایه دولت آمریکا اختصاص یافته است.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری منتخب ایالات متحده، روز اول دی‌ماه، نخستین دوز واکسن کرونا را، در مقابل دوربین‌های تلویزیونی، به منظور جلب اعتماد عمومی به ایمنی آن دریافت کرد.

با وجود این، گزارش‌ها حاکی است که صاحبان مشاغل «غیرضروری» احتمالا باید ماه‌ها منتظر بمانند تا نوبت تزریق واکسن به آن‌ها برسد.

آقای بایدن گفته است که اولویت دولت او مبارزه با ویروس کرونا خواهد بود که تا کنون بیش از ۳۱۵ هزار آمریکایی را به کام مرگ کشانده و بیش از ۱۷.۵ میلیون نفر را نیز در سراسر کشور مبتلا ساخته است.

با استفاده از گزارش‌های رویترز و رادیو فردا/ آ.ت/ ک.ر
XS
SM
MD
LG