لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۷

پیِر کاردَن، پدرخوانده مُد، در ۹۸ سالگی درگذشت


پیر کاردن، طراح فرانسوی- ایتالیایی مد که با فروش لباس‌های طراحی شده و صاحب برند به عموم مردم به شهرت رسید و به مرور نامش به یکی از مشهورترین برندهای جهان تبدیل شد، روز سه‌شنبه، ۹ دی، در ۹۸ سالگی درگذشت.

او در دهه‌های ۱۹۶۰ و ۷۰ میلادی نام خود را به عنوان یکی از طراحان مهم بازار مد برای عموم ثبت کرد و در طول بیش از ۶۰ سال فعالیت به دلیل نوآوری و آینده‌نگری مورد ستایش همکاران خود بود.

او همواره تاکید می‌کرد که امپراطوری تجاری خود را بدون هیچ وامی از بانک‌ها تاسیس کرده و گسترش داده است.

کاردن اولین طراح مدی بود که از دهه پنجاه میلادی محصولات خود را در فروشگاه‌های بزرگ عرضه کرد و اولین طراحی بود که علاوه بر لباس به تولید و فروش کالاهای جانبی مد مثل عطر و عینک آفتابی و حتی مواد غذایی روی آورد، عرصه‌هایی که در دهه‌های اخیر به یکی از منابع اصلی درآمد همه طراحان مد بدل شده است.

شاید پس از گذشت چندین دهه باور این نکته دشوار باشد که شکلات‌های آرمانی، هتل‌های بولگاری یا عینک‌های گوچی از این ایده پیر کاردن الهام گرفتند که یک شرکت تولیدکننده لباس در صورت موفقیت و تثبیت نامش می‌تواند محصولات دیگری نیز عرضه کند.

زمانی گفته بود که از نظر او حتی حک کردن حروف اختصاری نامش (پک) روی کاغذ توالت نیز ایرادی ندارد.

در مقابل منتقدانش او را به نابود کردن ارزش برند خود و به طور کلی تنزل دادن ارزش کالاهای لوکس متهم می‌کردند.

او سال ۲۰۰۷ در مصاحبه‌ای با یک روزنامه آلمانی گفت: «من گسترش بازاریابی بر اساس شهرت نام خودم را درک کردم. آیا پول ایده‌های ما را نابود خواهد کرد؟ باید تاکید کنم که آرزوی اصلی من پول نیست، ولی هنگامی که به ایده‌های جدید فکر می‌کنم در واقع پول می‌سازم. موضوع اصلی هیچ‌گاه پول نبوده است.»

پیر کاردن در دوم ژوئیه ۱۹۲۲ در اطراف ونیز متولد شد. والدینش فرانسوی ایتالیایی‌تبار بودند. او از سن هفده سالگی کار در یک مغازه خیاطی را شروع کرد. همیشه آرزو داشت هنرپیشه شود و در کنار خیاطی مدتی بازیگر تئاترهای کوچک و یک رقصنده حرفه‌ای بود.

پس از نقل مکان به پاریس در سال ۱۹۴۵ مدتی برای خیاطی کریستین دیور کار می‌کرد که در آن سال‌ها شهرتی نداشت.

در دهه پنجاه میلادی اولین طرح تجاری بزرگ خود را اجرا کرد که عبارت بود از فروش لباس‌های طراحی شده و لوکس در فروشگاه‌های زنجیره‌ای. به همین دلیل اتحادیه طراحان لباس فرانسه او را اخراج کرد. در آن زمان طراحان مد و لباس‌های لوکس حق نداشتند محصولات خود را خارج از مغازه رسمی خود عرضه کنند، چه رسد به فروشگاه‌های زنجیره‌ای.

پیر کاردن اولین طراحی بود که در جستجوی بازارهای جدید در خارج از پاریس فروشگاه تاسیس کرد. او در سال ۱۹۷۹ زمانی که درهای چین کمونیست به روی دنیای خارج بسته بود یکی از کلکسیون‌های خود را در آن کشور به نمایش گذاشت.

سال ۱۹۹۱، حدود دو سال پس از فروپاشی دیوار برلین، نمایش مد پیر کاردن در میدان سرخ مسکو حدود ۲۰۰ هزار بازدیدکننده داشت.

او به مرور رشته‌های دیگری را به امپراطوری تجاری خود افزود. در دهه هشتاد میلادی رستوران مشهور ماکسیم در پاریس را خرید و شعبه‌های جدیدی از این رستوران را در نقاط مختلف جهان تاسیس کرد.

در سال‌های بعد امپراطوری پیر کاردن علاوه بر مد و لباس به عرصه‌های دیگری نظیر عطر، مواد غذایی، طراحی صنعتی، مستغلات، صنعت سرگرمی و حتی گلفروشی گسترش یافت.

پیر کاردن در مصاحبه‌ای با خبرگزاری رویترز گفته بود: «برای اینکه خودم باشم همیشه سعی کرده‌ام متفاوت باشم. اینکه مردم این را دوست دارند یا نه برایم مهم نیست.»

XS
SM
MD
LG