لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۵

ورود «بیش از ۲ میلیون» نفر از ایران به عراق؛ انتقال ۲۱ هزار زائر بدون روادید به عقب مرز


زائران ایرانی راهی عراق
زائران ایرانی راهی عراق

همزمان با انتشار اخبار مربوط به سفر زائران اربعین از ایران به عراق، حواشی صدور گذرنامه و ویزا و مشکلات نقل و انتقال مسافران که گاهی به بازگردانده‌شدن‌شان به داخل کشور منتهی می‌شود هم بخشی از توجه رسانه‌ها را به‌خود جلب کرده‌است.

امسال علی‌رغم هشدارهای مسئولان به مسافران عراق برای دارا بودن گذرنامه و ویزا، باز هم هزاران هزار نفر به دلیل فقدان این مدارک از مرزها به داخل کشور بازگردانده شدند. خبرگزاری مهر روز شنبه، ۱۳ آبان‌ماه، به نقل از شهریار حیدری، سخنگوی ستاد مرکزی اربعین، گزارش داده نیروی انتظامی تا دیشب ۲۱ هزار زائر بدون مدارک قانونی را به عقب مرز انتقال داده‌است.

به گفته شهریار حیدری، سخنگوی ستاد مرکزی اربعین، امسال اغماض و کوتاهی در قبال زائران بدون روادید و گذرنامه نخواهد شد. خبرگزاری مهر به نقل از این مسئول ستاد مرکزی اربعین نوشته که مجازات اینگونه افراد در عراق سه سال حبس است و در قوانین ایران هم تردد غیرمجاز با احکام زندان و جریمه روبرو خواهد شد.

هشداری که حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور، هم در قالب دیگری اعلام کرده و گفته امسال شرایط مانند سال‌های گذشته نیست و اگر زائری بدون روادید عازم مرز شود، هم نیروهای ایران با او برخورد می‌کنند و هم احتمال بستن مرزها توسط دولت عراق وجود دارد.

با توجه به اینکه مسافران از مرزهای هوایی و زمینی به کشور عراق سفر می‌کنند، به نظر می‌رسد که مخاطب هشدارهای مسئولان جمهوری اسلامی ایران، زائران زمینی هستند.

مسئولان دست اندرکار سفر زائران از ایران به عراق در حالی از تغییر شیوه برخورد با زائران خاطی سخن می‌گویند که وقوع بمبگذاری و حملات انتحاری در عراق همچنان قربانی می‌گیرد.

ماه گذشته در جریان دو حمله انتحاری در جنوب عراق، دستکم ۷۴ نفر کشته و ۹۴ تن زخمی شدند که حداقل هفت نفر از کشته‌شدگان و تعدادی از مجروحان ایرانی بودند.

خبرگزاری صداوسیمای ایران آن زمان اعلام کرد که ایرانیان حاضر در صحنه زائرانی بودند که در مسیر بازگشت از کربلا به سوی ایران بودند.

ولی بنظر می‌رسد ناامن بودن عراق زائران ایرانی اربعین را به احتیاط بیشتر وانمی‌دارد.

در حالیکه به گفته حسن قشقاوی، رئیس کمیته سیاسی و کنسولی ستاد اربعین، سال گذشته در این زمان برای زائران اربعین یک‌میلیون و ۸۰۰ هزار ویزا صادر شده بود، امسال با رشدی ۴۵ تا ۵۰ درصدی تا روز شنبه، ۱۳ آبان‌ماه، تعداد دو میلیون و سیصد هزار ویزا صادر شده است.

XS
SM
MD
LG